19 oktober 2020

Tech, Ict & Smart

DE KRACHT VAN SYNCHRONISEREN

EN DE LIEFDE VOOR DATA

Dit voorjaar verhuisde SyncForce naar Strijp-T in Eindhoven. Dé place to be voor innovatieve bedrijven op het gebied van techniek en design. Een bruisende plek waar bedrijven samenwerken en elkaar inspireren. Het nieuwe kantoor van SyncForce is gehuisvest op de vijfde etage van een voormalig, iconisch Philipspand. Meteen bij binnenkomst staat een mobiele koffietruck. Deze klassieker uit de jaren zestig vormt het uitgangspunt voor de look en feel voor de rest van de ruimtes die er transparant, hip en comfortabel uitzien. Samen met een indrukwekkend uitzicht over Eindhoven is dit een prachtige omgeving om te werken en mensen te ontvangen. Ook het dakterras is letterlijk en figuurlijk top. In een bos op hoogte, gezeten tussen hoog gras is het genieten in één van de creatiefste hotspots van het land.

SyncForce

Een stellingkast in de ontvangstruimte vertelt iets over de corebusiness van softwareleverancier SyncForce. In deze kast staan producten als: buizen, thee, koffie, lijm, kroketten, bier, vaatwasmiddel, kattenvoer, boormachines, zeep, crème, kaarsen, bier, regenlaarzen en frisdrank. Is er iets wat deze producten gemeen hebben? Hans de Gier, directeur SyncForce: “Wij hebben software voor de fabrikanten in de foodindustrie, bouwmaterialen, personal- en homecare. Hiermee helpen we hen om hun producten succesvol op de markt te brengen. De gemene deler van de producten in de kast is dat ze gereguleerd zijn en verpakt. Zowel op de verpakking als online moet de informatie volledig en correct zijn. Dat klinkt logisch maar de praktijk is weerbarstig. Verschillende belanghebbenden bemoeien zich met de producten. Zo is er wetgeving op lokaal en Europees niveau. Er zijn kwaliteitsnormen waaraan producten moeten voldoen. En er komt steeds meer druk van consumenten. Waar komen producten vandaan? Zijn ze planetproof en slavenvrij geproduceerd? Hoeveel suiker zit erin en is het verpakkingsmateriaal wel milieuvriendelijk? Het is een woud van wet- en regelgeving waaraan producten moeten voldoen. Wij hebben de software om daarmee om te gaan. We implementeren deze software waarmee we productontwikkeling in bedrijven begeleiden.

Voorbeeld? Koekjes mogen geen palmolie meer bevatten. Dat betekent dat de receptuur voor een hele range producten moet worden aangepast en ingericht. Als de ene afdeling de palmolie uit de koekjes haalt, is het belangrijk dat de marketingafdeling weet dat de verpakking anders moet worden vormgegeven. En het liefst op tijd.”

Met onze software helpen we fabrikanten hun consumenten- en professionele producten succesvol op de markt te brengen

Gewoonweg uniek

Afdelingen binnen een organisatie werken vaak met gescheiden systemen. Eén van de grote voordelen van onze software is dat alle afdelingen werken met hetzelfde systeem”, vervolgt Hans enthousiast. “Zo blijven afdelingen met elkaar communiceren. Daarnaast ontstaat een database met waardevolle productinformatie. Deze informatie wordt door ons in de Cloud gehost. Iedere klant heeft zijn eigen dataset maar alles draait op dezelfde software. SyncForce combineert project- met productinformatiemanagement en daarin zijn we uniek. Retailers, de overheden, klanten, importeurs, distributeurs hebben in toenemende mate behoefte aan productinformatie die actueel is. In SyncForce centraliseren we de informatie tijdens het ontwikkelproces. Zo zijn aan het einde van de rit het fysieke en het digitale product gelijktijdig gereed. Up-to-dater kan niet.”

Niet de grootste, wel de beste

Hans kijkt naar buiten. “Wat een uitzicht. Daarvoor alleen al zou je verhuizen”, verzucht hij. “Toch is het uitzicht niet de primaire reden waarom we hier zitten. Deze locatie is vooral een visitekaartje. Wij werken voor bekende nationale merken maar ook voor wereldspelers. Onze trajecten duren soms jaren en als klanten met ons in zee gaan dan verandert er intern veel. Er moet dus een basis van vertrouwen onder de relatie liggen. Door deze locatie zijn we meer zichtbaar en wellicht ook ‘toonbaar’. Temeer omdat we met innovatieve spelers uit de regio in hetzelfde gebouw zitten. We zijn een relatief kleine speler maar we denken en werken groots. Daarom zitten we hier helemaal op de goede plek.” Tekst: Cai Vosbeek

Gerelateerd