Ga terug

3 maart 2022

Tech, Ict & Smart

Sterke groei voor verzendplatform Sendcloud door investeringen

Wat doe je als je een webshop in smartphone accessoires runt en het verzendproces een blok aan het been is? Zoeken naar een oplossing. Die was er niet en daarom trokken Rob van den Heuvel (CEO), Bas Smeulders (CFO) en Sabi Tolou (CCO) de stoute schoenen aan. Ze vroegen een goede vriend voor de ontwikkeling van de software, kwamen aan tafel bij PostNL en er werd een koppeling gemaakt tussen vervoerders en webshops: Sencloud was geboren. Inmiddels starten er iedere maand 25 nieuwe medewerkers bij de Eindhovense veelbelovende scale-up. Hoe kwam die groei tot stand, hoe is het om bij een snelgroeiende organisatie te werken en wat zijn de uitdagingen? 

Van hindernis naar helpende hand 
Dat de logistiek rond verzending voor kleinere webwinkels een hindernis is, ervaarden de oprichters in 2012 toen zij zelf een webwinkel hadden. “Bij grote bedrijven als Bol.com en Zalando is het hele logistieke proces geautomatiseerd. Maar kleine webwinkels moesten in die tijd voor elke order handmatig een verzendlabel aanmaken bij de vervoerder. Dit kost onnodig veel werk en is ook nog eens foutgevoelig. Dat moest anders kunnen. Nadat we onze eigen logistiek hadden weten te automatiseren, wilden we andere webshops ook een handje verder helpen. We lieten een aantal webwinkels kosteloos gebruik maken van ons systeem en dat pakte goed uit”, zegt Van den Heuvel. 

Sendcloud biedt vandaag de dag zowel kleine als grote webshops alles wat nodig is om het logistieke proces van bestellingen zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen: van online winkelwagen tot voordeur van de consument. Het verzendplatform werkt inmiddels samen met vervoerders in heel Europa en heeft meer dan 23.000 klanten in acht Europese landen. “Dankzij investeringen, waaronder SoftBank en L Catterton, en door de massale shift naar online shoppen is de groei van ons bedrijf in een enorme stroomversnelling gekomen. Steeds meer webwinkels ontdekken hoe complex de wereld van verzending is en hebben een partner nodig die hen helpt dit proces te vereenvoudigen. We begonnen ooit met kleine webshops, inmiddels zijn er ook webshops bij ons aangesloten met 5.000 tot 10.000 bestellingen per dag. Geen onderneming is te klein, om samen met ons van het groeiende e-commerce landschap te profiteren.”   

Meer dan 55 nationaliteiten, twee kantoren en één buddy
Nog steeds groeit Sendcloud hard: in 2021 zijn er maar liefst 197 nieuwe medewerkers gestart. Op dit moment werken er ruim 400 medewerkers en het streven voor eind dit jaar is 600. “Een snelle groei brengt op meerdere vlakken uitdagingen met zich mee, de bedrijfscultuur is er daar een van. Vandaar dat we binnen Sendcloud een speciale afdeling hebben om alles in goede banen te leiden. Zij zorgen niet alleen voor de juiste match met het bedrijf, maar regelen ook een complete onboarding om nieuwe mensen welkom te laten voelen. Je wordt aan een buddy gekoppeld en maakt in de eerste week kennis met het bedrijf en het product. Zo bouwt iedere nieuwe werknemer een webshop en implementeert eigenhandig de software”, aldus Van den Heuvel.  

“Werkgeluk en ontwikkeling van de medewerkers staat voorop. Je krijgt binnen Sendcloud de kans en ruimte om nieuwe dingen uit te proberen, zolang je de verantwoordelijkheid maar neemt. Persoonlijke ontwikkeling vinden wij erg belangrijk en daarom krijgt iedere werknemer jaarlijks een studiebudget van €2000,- om te besteden aan trainingen of cursussen naar eigen keuze. Ontspanning is net zo belangrijk en daarom ontvang je als medewerker na iedere drie jaar een sabbatical van vier weken en investeren we in teambuilding, zoals recentelijk een reis met het hele bedrijf naar Ibiza. Work hard, play hard”, aldus Van den Heuvel.   

Dit jaar bestaat het snelgroeiende techbedrijf tien jaar. Deloitte beloonde deze aanhoudende groei met de award voor Most Absolute Grower en Most Sustainable Grower. De groeiambities gaan verder dan alleen de Europese landsgrenzen, uiteindelijk wil Sendcloud het grootste verzendplatform wereldwijd worden. Een bedrijf met meer dan 55 nationaliteiten verdeeld over twee kantoren: in Eindhoven en München vraagt om structuur. “Wij geloven dat een bedrijfscultuur een bedrijf kan maken of breken. Onze cultuur is heel open en informeel en daarom hebben we onze bedrijfswaarden op een centrale plek genoteerd: ‘No Bullshit’. Daarnaast vinden wij het als eigenaren belangrijk om op de werkvloer aanwezig te blijven: iedereen mag en kan ons aanspreken en feedback geven; graag zelfs”.