Partner

11 januari 2022

Tech, Ict & Smart

ROBOTIC PROCESS AUTOMATION

LAAT JE LEIDEN DOOR JE EIGEN SUCCES

De afgelopen decennia hebben organisaties veel productieprocessen geautomatiseerd. Nu zien we hetzelfde gebeuren binnen de administratieve processen. Robonext is een sterk groeiende speler in wat we RPA noemen: Robotic Process Automation. RPA gaat ons werk gemakkelijker, sneller en beter maken. Maar vooral ook: leuker.

“IT wordt steeds belangrijker, en dat geldt zeker voor onze virtuele robots”, zegt Joris van Ostaeyen, Chief Strategy Officer en medeoprichter van Robonext. “Sinds onze start, nu drie jaar geleden, creëren wij virtuele medewerkers voor organisaties. Deze helpen medewerkers van vlees en bloed bij repetitieve taken zoals data-entry en het verwerken van facturen en bestellingen. Ze kunnen bepaalde repetitieve taken geautomatiseerd uitvoeren, zoals e-mails versturen, excelbladen aanvullen en data uit systeem A kopiëren en invoeren in systeem B.”

“In een groot Antwerps ziekenhuis, een klant van ons, verzorgen zij bijvoorbeeld de facturatie van teleconsultaties. Dit zijn medische consulten via beeldscherm – een vorm van contact tussen patiënt en arts die in coronatijd explosief is gegroeid. De robot zorgt voor de volledige administratieve verwerking van de voorgestelde interventies in verschillende softwarepakketten, zoals diegene waarin de patiëntendossiers beheerd worden.”

“Bij een groot drinkwaterbedrijf, ook in Antwerpen, helpen onze robots bij de automatisering van een tiental processen, waaronder de debiteurenadministratie. Hier stellen ze afbetalingsplannen op die automatisch administratief worden verwerkt, inclusief communicatie met de sociale dienst.”

Hans van Raaij, Business Development Manager:
“Geautomatiseerde systemen voor facturatie bestaan natuurlijk allang. Maar dan moet het proces opgevolgd en gemonitord worden. Je wilt de ontvanger bijvoorbeeld na zoveel dagen een reminder sturen. Enter RPA. De virtuele robot kijkt over het bestaande proces heen en voegt de gewenste handeling toe. Vervolgens koppelt hij (of zij) het effect weer terug in het systeem. Zo kun je allerlei regels aan je proces toevoegen. Eigenlijk bieden we een extern systeem dat je bestaande systemen aanvult om het werk makkelijker, sneller en foutloos te maken. En, RPA is zogeheten proces-agnostische software, dat wil zeggen: toepasbaar op elk soort applicatie of merk. Compatibiliteit is niet vereist, want een robot werkt zoals een collega te werk zou gaan. Het is gewoon een virtuele collega die heel veel repetitieve en tijdrovende processen aan de periferie van je systemen automatiseert.”

Op welke voordelen kunnen bedrijven rekenen? Joris van Ostaeyen: “Kostenbesparing is een belangrijke. Een goede RPA-case heeft een terugverdientijd van minder dan één jaar. Verder: een robot vergeet niets, wordt niet moe, verliest geen concentratie. Dus je productiviteit stijgt, je bespaart tijd en de kwaliteit van het werk neemt toe. Maar ook de jobtevredenheid van je medewerkers schiet omhoog. RPA is een manier om de werkinhoud te verrijken. In plaats van eentonige, geestdodende verrichtingen kan men zich bezighouden met klantcontacten en zo waarde toevoegen aan de business. Door de minst favoriete bezigheden – monkey work – eruit te halen, maakt RPA het werk interessanter. Daarom is het ook niet moeilijk om de medewerkers mee te krijgen. Ze zien RPA niet als een bedreiging, maar als hulp.”Bedrijven happen toe, ziet Van Raaij. “Inmiddels telt Robonext meer dan 50 klanten. Veelal in België, maar ook in Nederland en Noord-Frankrijk. Waterbedrijven, ziekenhuizen, logistieke organisaties, mkb. Kleinere bedrijven hebben vaak te maken met inefficiënties waar het om administratieve handelingen gaat. Dus ook daar kan de inzet van een virtuele collega heel nuttig uitpakken en is snel voordeel te realiseren. RPA kan bijvoorbeeld helpen de werklast te verminderen en zo het nijpende “Wat van groot belang is: wij bieden een laagdrempelige oplossing”, besluit Van Ostaeyen. “Je kunt klein beginnen met een beperkte case. In enkele weken kunnen we iets opleveren, in productie zetten en de waarde aantonen. Deze dienstverlening bewijst zichzelf snel. Klanten kunnen zich laten leiden door hun eigen succes!”

Wil je meer weten over RPA? Schrijf je in voor deze robonext events in januari of februari:
Webinar: RPA voor het MKB (NL), 12 januari 2022, 16:00 - 17:00
Webinar: RPA in Finance (EN), 21 januari 2022, 15:00 - 16:00
Webinar: RPA in de Logistiek (NL), 27 januari 2022, 12:00 - 13:00
Webinar: Introduction to Microsoft Power Automate (EN),3 februari 2022, 16:00 - 17:00

Schrijf je in via info@robonext.eu

Robonext is Partner van Microsoft en Goldpartner van UI Path,de afgetekende wereldmarktleider in RPA-oplossingen.