6 april 2022

Retail & MarketingInnovatie & Duurzaamheid

Helloprint klaar voor volgende fase groei na recordkwartaal

Snelle en winstgevende groei, 50 openstaande vacatures en de lancering in 5 landen; Helloprint, de Europese  marktplaats voor gepersonaliseerde print producten met hoofdkantoor in Rotterdam, zit duidelijk weer in de lift. 

“De afgelopen twee jaar hebben we binnen Helloprint enorm hard gewerkt aan het verstevigen van ons fundament op ongeveer elk vlak”, aldus Hans Scheffer, Chief Executive Officer van Helloprint. “De coronacrisis gaf ons een enorme duw, maar is denk ik het beste wat ons bedrijf de afgelopen jaren is overkomen. Hierdoor konden we nog harder en met meer focus werken aan het fundament van ons marktplaatsmodel, onze efficiëntie en onze groei strategie, iets waar we nu de vruchten van plukken.” 

Loyale klanten als basis voor groei
Helloprint deelt de aanpak voor winstgevende expansie binnen haar marktplaatsmodel. De belangrijkste drijver is klantretentie: “90% van onze omzet wordt gegenereerd door terugkerende klanten. Dat heeft dan ook onze uitdrukkelijke focus; we realiseren een Net Promoter Score van 60 en een klanttevredenheid van 90%, ver boven markt standaarden. Onze focus op kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en klanttevredenheid komt hier duidelijk tot uiting”, aldus Scheffer. Hij vervolgt: “Dankzij deze cijfers heeft Helloprint razendsnel kunnen uitbreiden; in slechts 9 jaar tijd is het bedrijf actief in 13 landen". Helloprint heeft haar eigen blauwdruk ontwikkeld voor internationalisatie, bestaande uit vier fases: Launch & Learn, Kick Off, Accelerate en Mature. “We hebben een duidelijk repliceerbare blauwdruk voor het lanceren en schalen in landen en productcategorieën.”

Hij licht de blauwdruk toe: “in de eerste fase testen we markten door het minimaliseren van lokalisatie en het gebruikmaken van lokale productie. Daarbij testen we de marktvraag door alleen betaalde marketingkanalen te testen. We focussen ons enkel op conversie en de klantreis en leren snel over wat werkt en wat niet. In de volgende fase lokaliseren we onze services en het aanbod, maar limiteren we het assortiment. In deze fase optimaliseren we onze marketingmix, zodat het minder afhankelijk is van betaalde marketing. Op het moment dat we zien dat dit voor een bepaalde markt werkt, gaan we door naar de Accelerate fase. Hier intensiveren we de marketing en lokaliseren we ons aanbod en de productie volledig. Onze strategie in de Franse en UK markt zijn goede voorbeelden van deze fase. Na deze fase komt een markt in de laatste fase, de Mature fase, waarin we marges en de operationele kasstroom optimaliseren, terwijl we nieuwe producten en services introduceren. Door dit systematisch te doen, hanteren we een strategie die het bedrijf niet alleen in staat stelt snel te groeien, maar ook een goede focus te houden en op deze manier creëren we duurzame winstgevendheid.”

Marktplaatsmodel als onderscheid in tijden van onzekerheid
Naast loyale klanten speelt ook het marktplaatsmodel van Helloprint een duidelijke rol in de groei. “Wij zijn de enige Europese speler met een netwerk van deze omvang”, zegt Scheffer. “Op ons platform zijn meer dan 250 producenten uit 13 landen aangesloten, die wij verbinden met bijna alle internationale en lokale vervoerders in Europa. Slimme techniek en algoritmes bepalen waar iets geproduceerd wordt en wie het verzendt. Onze in house ontwikkelde datastructuur en technologie vormen hier de basis voor. De combinatie van technologie, ons data landschap en ons enorme netwerk zorgen ervoor dat wij een groot concurrentievoordeel hebben wat betreft levering. We merken dat dit zeer belangrijk is in de wereld van vandaag, waar de supply chain uitdagingen een groot probleem zijn voor vele partijen. Ons marktplaatsmodel stelt ons meer dan ooit in staat de kracht van ons netwerk in te zetten.”