Picnic. Duurzaam succesverhaal of tijdelijk fenomeen?

Afbeelding

๐๐ข๐œ๐ง๐ข๐œ. ๐ƒ๐ฎ๐ฎ๐ซ๐ณ๐š๐š๐ฆ ๐ฌ๐ฎ๐œ๐œ๐ž๐ฌ๐ฏ๐ž๐ซ๐ก๐š๐š๐ฅ ๐จ๐Ÿ ๐ญ๐ข๐ฃ๐๐ž๐ฅ๐ข๐ฃ๐ค ๐Ÿ๐ž๐ง๐จ๐ฆ๐ž๐ž๐ง?

Ik las er net weer een stukje over. Picnic, de online supermarkt die een gamechanger wil worden. Al 9 jaar lang, โ‚ฌ 1,2 miljard omzet in 2022, in totaal โ‚ฌ 500 miljoen verlies (bron: rtl).

Picnic toont aan dat alleen een innovatief idee niet genoeg is voor succes. De uitdaging zit 'm in het omzetten van dat ene idee naar een realistisch en duurzaam businessmodel.

Snelle groei is verleidelijk, maar kan ook leiden tot enorme verliezen. Picnic's verhaal is een reminder dat je niet altijd alles tegelijk kunt hebben. Enorme groei met enorme winsten? Vergeet het maarโ€ฆ

De klant is koning (maar niet de enige). Picnic laat zien dat hun klanten fans worden, enthousiast zijn van gemak en scherpe prijzen. Daโ€™s natuurlijk heel mooi.

Maar als ondernemer moet je ook aan de business, aan je bedrijf denken. Enthousiaste klanten maar geen winst (of geen cash-flow, dat is nรณg erger) is toch echt onvoldoende basis voor duurzame groei.

Ondanks de verliezen blijft Picnic geloven in zichzelf en vechten voor haar positie. Dat vraagt om een flinke dosis doorzettingsvermogen en veerkracht. En het vertrouwen van investeerders โ€˜dat het ooit een keer goed komtโ€™. Dat is natuurlijk ook heel belangrijk ๐Ÿ’ช

Wat betekent dit nou voor jouw bedrijf, wat kun je hiervan leren, waar moet je op letten?

In ieder geval blijven focussen op je USP. Wat maakt jouw product of dienst uniek? Hoe kun je die unieke eigenschap nog beter benutten, en daarmee sneller groeien?

Wees realistisch over je groei. Snelle groei is mooi, maar zorg dat je bedrijf die groei financieel (en operationeel!) ook echt aan kan.

Blijf luisteren naar je klanten en blijf flexibel. De markt verandert voortdurend. Wees bereid om je aanbod en/of je strategie aan te passen of zelfs een โ€˜pivotโ€™ te maken als dat echt nodig is (hoe pijnlijk dat soms ook is).

Durf jij net als Picnic groot te dromen? Bedenk dan dat โ€˜groeienโ€™ een marathon is, geen sprint. En net als bij elke marathon heb je soms wind mee en soms tegenwind.

Het belangrijkste is dat je blijft doorgaan, luistert en leert van je fouten.

En dat je je doel belangrijker vindt dan de pijn om er komen.

Wat zijn jouw grootste groeiuitdagingen op dit moment? Waar loop je vast en hoe los jij dat op?

Als voormalig CEO van McDonald's Nederland en internationaal serie-ondernemer helpt en adviseert Renรฉ ondernemers en managersย bij het ontwikkelen en organiseren van hun groei. Hij geeft hierover ook presentaties en โ€˜Groeikrachtโ€™-sessies en heeft het #1 managementboek โ€˜Het Geheim van Groeikrachtโ€™ hierover geschreven, de engelstalige versie daarvan wordt wereldwijd verkocht als โ€˜The secret of BIGโ€™. In 2025 organiseert Renรฉ samen met zijn team een aantal unieke 4-daagse MKB Workations in Mรกlaga - meer info opย www.mkbworkations.nl.

Meer informatie over Renรฉ opย https://www.linkedin.com/in/rsavelberg/ย enย www.nationaalgroeiplan.nl. Renรฉย is te bereiken via rsavelberg@mcsense.nlย of +31 6 199 787 04