1 november 2021

mobiliteit

PASSIE OM MENSEN TE BEWEGEN

Zijn grootvader P.W. Louwman begon het bedrijf in 1923. Inmiddels heeft het concern meer dan 70 vestigingen en voert het de merken Toyota, Lexus, Suzuki, Mazda, Mitsubishi, Mercedes-Benz, smart, Fuso, Peugeot en Kia, samen goed voor ruim 70.000 verkochte auto’s per jaar (incl. buitenland). Eric Louwman is president van de Louwman Group, die behalve in Nederland actief is in België, Denemarken, Zweden en Tsjechië en zo’n 3.250 medewerkers telt. In 2010 werd het Louwman Museum geopend, het visitekaartje van het concern met meer dan 275 antieke en klassieke automobielen – waaronder de enige originele Aston Martin DB5 van James Bond. Hoe lukt het dit bijzondere familiebedrijf om al bijna 100 jaar succesvol te zijn?

Eric Louwman: “Belangrijk is dat elke generatie iets nieuws toevoegt. Je moet geen kopie van de vorige lichting zijn. De wereld verandert en je moet mee veranderen, anders heb je geen bestaansrecht. Auto’s worden steeds meer rijdende platformen, connected met mensen, locaties en netwerken. Ze zijn steeds meer in staat om zelf functies van de bestuurder over te nemen, op weg naar volledig autonoom en natuurlijk zero emission.

Een auto kopen is straks niet meer de norm. De consument koopt primair een beleving, wil ontzorgd worden en hecht aan flexibiliteit. Dat heeft gevolgen voor het traject van producent naar klant – ons werkveld. Dit traject wordt nu anders ingevuld.

Loyaliteit

Wat niet verandert, is dat loyaliteit bij ons voorop staat. Alles doen voor de klant, het is een cruciale les die we van Toyota hebben geleerd. Een sterke band met je afnemer smeden. Gaan voor de hoogste klanttevredenheid. En dat passen we ook toe op de andere merken die we voeren. Het is onze toegevoegde waarde, dat wat ons tot Louwman maakt. Die bewuste aandacht voor de menskant. Wij kiezen ervoor een langdurige persoonlijke relatie met de klant aan te gaan, en dat begint al met de relatie die je aangaat met je eigen medewerkers, van verkoper en monteur tot receptionist en stagiair. Daar moet je een beetje het type voor zijn. Ik geef bijvoorbeeld elke nieuwe medewerker een persoonlijke rondleiding door het museum.

Meer dan automotive

Louwman is meer dan auto’s. Steeds meer zijn we ontwikkelaar van innovatieve mobiliteitsoplossingen in brede zin. Want de auto is maar één vervoersmodaliteit naast trein, bus, taxi, fiets enzovoort. Allemaal hebben ze hun eigen kracht. Ze zijn complementair en het is aan de consument om hierin een verantwoorde en duurzame keuze te maken. Naar Parijs gaat prima met de trein, naar Zuid-Spanje is misschien het vliegtuig handiger. En in de binnenstad pak je gemakkelijker de fiets. Voor ons betekent dit dat we verder kijken dan de heilige koe. Zo hebben we bijvoorbeeld deelnemingen in deelautobedrijven, in fietsbedrijven – dit jaar gaan we 75.000 fietsen verkopen – en in een bedrijf als Reisbalans, dat 170.000 chipcards uitgeeft voor diverse OV-faciliteiten. Een prachtige, echt datagerichte start-up die we zijn eigen marktpositie laten vinden.Louwman is groot geworden door ondernemerschap. Je moet vooruitkijken en lef tonen. Wat moest je doen in 1905, toen er nog maar een paar auto’s op de weg waren? Jezelf omvormen van hooifabrikant naar benzineboer, van hoefsmid naar bandenspecialist? Ook nu zitten we in zo’n markt ontwrichtende transitie, met de zelfrijdende auto die eraan komt. Die nieuwe markt is nu nog te klein, maar voor je het weet loop je achter de feiten aan en heb je de boot gemist. Bij alle onzekerheid staat voor Louwman één ding voorop: een hechte relatie met eindgebruiker. Het is immers de eindgebruiker die bepaalt of hij de fiets pakt, de auto, of hij al dan niet wil leasen, enzovoort. Hoe kunnen we de klant helpen in mobiliteit, dat is onze core business geworden.

Zorgmarkt

En mobiliteit vatten we zeer breed op. We zijn bijvoorbeeld al zo’n tien jaar actief in de branche van rolstoelen en scootmobielen, via ons bedrijfsonderdeel Welzorg. Een groeimarkt met veel kansen. Mensen worden immers steeds ouder en blijven langer thuis wonen, want bejaardenhuizen zijn er bijna niet meer. We hebben veel geleerd van de zorgwereld. Bijvoorbeeld dat de mensen in deze branche er vaak idealistisch in staan en je niet al te bedrijfsmatig moet gaan denken. Maar we konden gelukkig ook iets toevoegen. Door onze Toyota way erop los te laten, hebben we de wachttijd voor een rolstoel teruggebracht van 28 dagen tot maximaal vijf. Dat is die gedrevenheid door de klant die passie om mensen te bewegen. We doen het voor de gebruikers. En, het heeft de cijfers van Welzorg de goede kant in gestuurd.Veel waarde toevoegen, zodat merken met ons willen werken; het is onze taak als ondernemer. Bovendien met een scherp oog voor maatschappelijke en sociale verantwoordelijkheid. In deze combinatie lopen we ver voorop. Geen wonder dat ook de jongere generatie geïnteresseerd is in ons bedrijf. Millennials willen graag werken bij organisaties die een doel hebben, die verder kijken dan alleen winst. Die hen een gevoel van trots geven. Nou, welkom bij Louwman. En dat allemaal hier in het mooie Brabant!