Ga terug

16 oktober 2020

Tech, Ict & Smart

“ONZE DIENSTEN ZITTEN IN DE LIFT!

JEROEN VAN GLABBEEK (41 JAAR), CEO VAN CM.COM

De coronacrisis zorgde voor een enorme groei van het bedrijf. Het aantal medewerkers steeg van 300 naar 450 in 18 vestigingen wereldwijd. 2020 is een druk en spannend jaar voor Jeroen van Glabbeek. Hij werkte welgeteld één ochtend thuis in de lockdownperiode. We spreken met Jeroen van Glabbeek over de coronacrisis, de groei van CM.com en zijn drijfveren.

Digitale diensten in een stroomversnelling

Na die ene thuiswerkochtend ben ik naar kantoor gegaan. Dat was echt nodig, want ons werk valt onder de vitale infrastructuur van Nederland. Wij leveren belangrijke digitale diensten aan overheidsorganisaties en banken. Denk aan DigiD-inlogcodes, TAN-codes bij banken, maar ook de coronatelefooncentrale van het RIVM en de GGD. Ziekenhuizen en tandartsen annuleerden afspraken per sms, logistiek dienstverleners en thuisbezorgers kregen het drukker en stuurden hun klanten berichtjes via ons platform. Naast onze bekende diensten kwamen ook onze innovaties door corona in een stroomversnelling. Ik noem drie voorbeelden:

1. Bestellen in de horeca met een QR-code.Een paar jaar geleden was ik in Zuid-Afrika voor werk. Hier bestelde ik met mijn telefoon koffie, waarna ik een berichtje kreeg met een QR-code om het op te halen. Dit had ik eigenlijk nog nooit gezien. Deze technologie heb ik bij ons laten bouwen. Vorig jaar lanceerden we Mobile Order op Lowlands. Het was bedoeld om rijvorming op Lowlands tegen te gaan, maar het wordt sinds corona in veel restaurants en cafés gebruikt.

2. Online kaartjes kopen bij musea. Vroeger kocht je een kaartje bij het museum. Nu koopt iedereen tickets online en reserveer je een bepaald tijdslot. Deze business is vijf keer zo groot geworden. We hebben inmiddels een paar honderd musea als klant.

3. Digitaal contracten en documenten ondertekenen met Sign.Dit deden we al op kleine schaal, maar deze dienst voor bedrijven is nu enorm populair geworden.”JEROEN VAN GLABBEEK (41 JAAR), CEO VAN CM.COM

“Onze digitale infrastructuur staat. Het product dat we altijd gebouwd hebben slaat aan en gaan we nu wereldwijd in de markt zetten en verkopen.”

JEROEN VAN GLABBEEK

Meer zichtbaarheid en naamsbekendheid

CM.com werkte voorheen veel achter de schermen. Maar daar is nu voorgoed verandering in gekomen. Begin dit jaar ging CM.com naar de beurs. Dit zorgde vooral in de financiële wereld en in de pers voor veel aandacht. Het is een leuke en spannende tijd. Ons bedrijf is nu voor de helft van duizenden aandeelhouders. Een aandeel CM.com is populair door onze snelle groei. Daarnaast bouwden we bekendheid op door onze naam en diensten te verbinden aan het racecircuit in Zandvoort. Bezoekers van het CM.com Circuit Zandvoort worden op de hoogte gehouden met gepersonaliseerde informatie via verschillende kanalen zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Apple Business Chat. Consumpties bestel en betaal je via de app van CM.com en haal je af met de QR-code. Bezoekers hoeven zo niet in de rij te staan. Dit zorgt voor een goede doorstroming en beperkt het aantal contactmomenten tussen bezoekers.

Op zoek naar antwoorden

Natuurlijk maak ik me ook zorgen over de maatschappelijke impact van corona. Het is een ellendige tijd voor iedereen. Gelukkig is het paniekgevoel van het begin weg. Ik wilde er wel álles over weten. Veelal ‘s nachts las ik wetenschappelijke artikelen over COVID-19. Door het onderwerp grondig te bestuderen hoopte ik vooral antwoord te krijgen op de vraag: Wanneer wordt alles weer normaal? Zo zit ik in elkaar en zo ga ik ermee om. Ik wil dat begrijpen en bijt me in het onderwerp vast. Dat heb ik altijd al gehad. Net als bij de beursgang, maar ook op gebied van psychologie, marketing of een technisch onderwerp. Of ik het antwoord heb gevonden? Nee, maar ik ben wel positief. Volgend jaar wordt het volgens mij beter, omdat er of een vaccin is of betere behandelingen en meer grip op het virus.

Vooruitstrevend, innovatief en behulpzaam

Dat zijn drie woorden die mij typeren. Ik ben niet zo snel trots. De lat moet altijd hoger. Maar dat komt ook omdat wij het gevoel hebben dat wij net zijn begonnen. Elke dag voelt als de start van iets nieuws. Als je er zo naar kijkt, is het moeilijk om trots te zijn, want dan blik je terug. Wij kijken vooruit en zijn altijd met de toekomst bezig.

Noot tussendoor: Als Jeroen het over “wij” heeft dan bedoelt hij Gilbert Gooijers. Ze startten 21 jaar geleden CM.com toen ze nog op de TU in Eindhoven zaten en staan nog steeds samen aan het roer van het bedrijf.

Niet hiërarchisch, maar menselijk

Ik ben meer het gezicht naar buiten toe, Gilbert treedt meer intern op. Dat is zo gegroeid. In het begin wilden we het helemaal anders doen dan alle andere bedrijven. We wilden bijvoorbeeld geen vacatures en saaie functieomschrijvingen, maar mensen aannemen met een idee, talent of een passie. Ons uitgangspunt in sollicitaties: focus op wat iemand graag wil, leuk vindt en goed kan. Dan ontstaat er vanzelf energie in het gesprek.”

Een bedrijf is een groep mensen die samen iets moois maken.

De afstandsbediening van je leven

Bij de start zeiden Gilbert en ik al tegen elkaar: de telefoon gaat een hele grote business worden. We hadden toen al door dat je bijna alles met je telefoon moet kunnen regelen. Je kunt nog niet alles met je telefoon. Onze nieuwste innovatie is communiceren met bedrijven of merken. Chatbot speelt daar een rol in. Dat een merk aan de consument vraagt: Vind je dit een mooie trui? Of dat jij aan de supermarkt vraagt: Wat zal ik vanavond eens eten? De afstandsbediening van je leven... We zijn er nog niet, maar het is dichterbij dan ooit!”