OFM kiest voor efficiënt en milieuvriendelijk verwerken van retouren voor de drukke feestmaanden

Afbeelding

De eerste kerstbomen zijn opgetuigd en de Sint heeft zijn stoomboot in de Nederlandse haven aangemeerd. Voor e-commerce bedrijven betekent het dat het tijd is voor de jaarlijkse verkoopexplosie. Ook voor OFM. - toonaangevende retailer van hoogwaardige herenkleding en modeaccessoires - geeft deze periode niet alleen een piek in bestellingen, maar ook een onvermijdelijke golf aan retouren. Dit jaar managen ze die extreme drukte zonder stress. Ze kozen namelijk voor een innovatief retourbeleid. Wat dat oplevert? Efficiëntie, hogere klanttevredenheid, meer winst én een kleinere voetafdruk.

OFM.: ‘We gaan voor het meest succesvolle piekseizoen tot nu toe’

Tijdens het piekseizoen stijgt het aantal retouren met zo’n 55%. Op 28 december worden altijd de meeste artikelen teruggestuurd. Het verwerken van al die extra retouren kost veel waardevolle tijd. Met Returnless heeft OFM. een simpele oplossing in handen waarmee klanten gemakkelijk digitaal retourneren via QR-codes. Geen papieren retourformulieren én geen extra administratie meer. Paul Wijnhoven - e-commerce manager bij OFM. - vertelt dat ze met verschillende initiatieven van dit jaar het meest succesvolle piekseizoen tot nu toe te maken. ‘We willen dit jaar alles op alles zetten om de klanten een optimale ervaring te bieden.’ zegt Paul. ‘Door onder andere de lancering van het paperless retourproces geven we de efficiëntie en klanttevredenheid een boost.’

Een duurzaam en klantgericht retourbeleid

Naast efficiëntie is duurzaamheid minstens zo belangrijk voor OFM.. Ze kozen voor papierloze retouren met QR-codes om zo bij te dragen aan een milieu- én klantvriendelijk retourproces. Want wie heeft er tegenwoordig nog een printer in huis? Klanten kunnen vanaf nu hun retouren eenvoudig regelen zonder gedoe met papieren formulieren: helemaal passend bij de consument van nu. Ook kiest inmiddels al 30% van de klanten ervoor om hun retour (gratis) via de fysieke winkels van OFM. te retourneren. En dat zorgt voor een nieuwe verkoopkans. ‘Dit contactmoment in de winkel vergroot de kans op herhaalaankopen en zorgt ervoor dat klanten zich meer verbonden voelen met ons merk’ vertelt Paul.

Tot 60% minder retouren* door controle over retourdata

Data-analyse binnen Returnless hielp klanten om het aantal retouren in specifieke productcategorieën met maar liefst 60% te verlagen. Het innovatieve retourbeleid zorgt dus niet alleen voor efficiëntie, maar ook voor controle over retourdata. Ook OFM. ziet nu sneller knelpunten en kan op tijd ingrijpen om retouren te verminderen. ‘We spelen nu veel beter in op trends en patronen in het retourgedrag.’ legt Paul uit. ‘Deze inzichten helpen bij het optimaliseren van retourprocessen. We spelen snel in op het gedrag van klanten per verkoopkanaal. Voor e-commerce bedrijven die pieken in retouren verwachten, biedt Returnless wat ons betreft dé oplossing om stressvrij de feestmaand door te komen.’

Over Returnless

Returnless helpt meer dan 750 webshops bij het optimaliseren van hun retourprocessen. Het platform levert bewezen tijdsbesparing en inzicht in retourdata, wat zorgt voor een verbeterde efficiëntie en lagere retouraantallen. Returnless helpt bedrijven als OFM. de feestdagen door en zorgt voor een gestroomlijnd retourbeleid.

* Cijfers zijn gebaseerd op de gezamenlijke retourdata van alle 750+ webwinkel-klanten van Returnless