10 oktober 2018

NEW DUTCH WAVE EN BRABANT C LANCEREN DE COUNTERWAVE

Na de tweede succesvolle editie van New Dutch Wave op het toonaangevende festival South by Southwest (SXSW) in 2018, heeft de organisatie niet stil gezeten. Zij lanceren, in samenwerking met Brabant C, het investeringsfonds voor Cultuur, de Counterwave; een inkomende handelsmissie. Van 19 tot en met 24 oktober komen een aantal belangrijke en invloedrijke creatieve ondernemers, investeerders, bookers en curatoren uit de Verenigde Staten (VS) naar ons land om tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) en de Dutch Design Week (DDW), onder begeleiding van New Dutch Wave (NDW) en Brabant C, kennis te maken met de Nederlandse Creatieve Industrie. Sinds twee jaar vormt New Dutch Wave tijdens SXSW in Austin, Texas dé plek waar de Nederlandse creatieve Industrie zich verzamelt en presenteert aan een groot Internationaal publiek. De Counterwave is een logische doorontwikkeling om de banden tussen SXSW, de stad Austin en de VS met ons land- en de creatieve industrie te versterken en hen daadwerkelijk te laten zien hoe we het hier doen. Tijdens het Amsterdam Dance Event en de Dutch Design Week faciliteert New Dutch Wave daarom in samenwerking met Brabant C inspirerende contacten tussen Nederlandse makers, designers, denkers en ondernemers en een geselecteerd kleurrijk en invloedrijk gezelschap creatieve ondernemers, investeerders, bookers en curatoren uit de VS. Zij krijgen de kans om op een directe en informele manier de crème de la crème van de Nederlandse creatieve industrie te ontmoeten. “Voor New Dutch Wave is de Counterwave een enorme toevoeging in onze missie tot het creëren van inspirerende ontmoetingsplekken en langdurige samenwerkingen tussen onze eigen creatieve industrie en die in het buitenland.” aldus Arne Koefoed, co-founder van New Dutch Wave en Head of Ideas bij creative agency WINK. Directeur-bestuurder Frans van Dooremalen van Brabant C “Na een bezoek van onze scout Joy Arpots aan SXSW in 2018 hebben we Brabantse stakeholders gemobiliseerd om gezamenlijk de kansen van het mondiaal platform voor high-tech, nieuwe media, creatieve industrie en digitale cultuur te benutten en te verbinden met de ambities, kennis en inspiratie uit de regio Brainport. In Brabant wordt de toekomst uitgevonden en vormgegeven; onze Brabantse designers en creatieven, ondernemers en start-ups verdienen dit internationale podium om de high-tech en high-touch krachten van de regio te boosten." Andere partners van de Counterwave zijn; Creative Holland, Amsterdam Dance Event, Brabant DC, Westergasfabriek, Dutch Design Week, Gemeente Eindhoven, Hightech XL, Eindhoven 365, BOM, Brainport Development en The Living Museum. New Dutch Wave is in 2016 tot stand gekomen uit overtuiging dat de Nederlandse initiatieven die zich tijdens SXSW manifesteerden, gebundeld moesten worden om echt impact te kunnen maken. Dit heeft in 2017 en 2018 geresulteerd in een beweging waarbij meer dan 50 partners zich hebben aangesloten om tijdens SXSW gezamenlijk te laten zien waarom Nederland in de top tien staat van meest innovatieve en creatieve landen in de wereld. SXSW (8 tot en met 17 maart 2019) is een jaarlijks festival in Austin, Texas USA op het snijvlak van interactieve media, film en muziek. Op ruim honderd podia treden meer dan 2000 artiesten op uit meer dan vijftig landen. Sinds 1987 heeft SXSW-wereldsterren ontvangen onder wie Bruce Springsteen, Prince, Jay-Z en Pharrell. In de editie van 2016 heeft president Barack Obama op het festival een toespraak gehouden. Het onderstreept het groeiende belang van SXSW als mondiaal fenomeen. Voor SXSW19 zijn inmiddels sprekers als Wyclef Jean, Joseph Lubin, Zoe Saldana, Maria Shriver en Jeff Zucker aangekondigd.

Gerelateerd