93% vindt me-time belangrijk, maar werkdruk staat ontspanning vaak in de weg
Zes op de tien werkende jongeren ervaart meerdere keren per week microstress. Voor 57% heeft dit een merkbaar effect op de prestaties. Vooral werk zorgt voor spanning: meer dan de helft voelt microstress vooral op de werkvloer. Ruim de helft ervaart microstress na werktijd en bijna een derde zelfs al vóór de werkdag begint. Dat blijkt uit onderzoek van Mars Wrigley (bekend van kauwgommerken Extra en Hubba Bubba), uitgevoerd door Panelwizard, in aanloop naar de Week van de Werkstress. Me-time is voor werkende jongeren belangrijk, maar door hoge werkdruk komt dat er vaak niet van. Slechts één op de tien gunt zichzelf dagelijks een extra rustmomentje naast koffie of lunch, terwijl 43% dit zelden of nooit doet. Als ze wél ontspannen, doen werkende jongeren dat vaak op creatieve manieren: een korte wandeling, even kletsen met collega’s of zich terugtrekken op het toilet, ook wel bekend als ‘Bathroom Camping’.
Werkstress wordt een steeds groter maatschappelijk probleem. Het treft niet alleen medewerkers, maar ook werkgevers en ondernemers die worstelen met volle agenda’s, personeelstekorten en hoge verwachtingen. Die stress ontstaat meestal niet ineens, maar stapelt zich op door kleine dingen, zogenaamde microstressmomenten. Denk aan een onverwachte vergadering, een e-mail van een collega of een plots verzoek van een leidinggevende.
Bij 57% van de werkende jongeren heeft microstress duidelijk gevolgen: zij merken dat hun werkprestaties eronder lijden. Voor iets meer dan de helft (55%) ontstaan microstressmomenten vooral op het werk. Maar ook thuis blijft de druk voelbaar: ruim de helft ervaart stress na werktijd en een op de drie zelfs al vóór de werkdag begint.
De belangrijkste oorzaken van microstress op het werk zijn hoge eisen die werkende jongeren aan zichzelf stellen (38%), maar ook strakke deadlines, onverwachte taken, en lange to-do-lijsten. Vrouwen ervaren structureel meer microstress dan mannen. Bijna een derde van de vrouwen zegt meerdere keren per dag microstress te ervaren, tegenover één op de zes mannen.
Een momentje voor jezelf
Vrijwel alle werkende jongeren geven aan dat me-time cruciaal is om zich goed te voelen. Toch lukt het hen in de praktijk nauwelijks om een momentje voor zichzelf te nemen: slechts één op de tien neemt meerdere keren per dag bewust me-time, terwijl ruim 43% dit zelden of nooit doet. Werkdruk, andere verplichtingen, vermoeidheid en de constante afleiding van sociale media maken het lastig om echt tijd voor zichzelf te nemen.
Omdat rustige, prikkelarme plekken op de werkvloer vaak ontbreken, zoeken jongeren creatieve uitwegen. Een korte wandeling, een praatje met collega’s, even weg van de werkplek of langer op het toilet zitten, bekend als ‘Bathroom Camping’, zijn veelvoorkomende manier om microstress te doorbreken.
Ook kauwgom kauwen wordt vaak ingezet als aanvulling op een me-moment: ruim een derde kauwt kauwgom gedurende een momentje voor henzelf. Een 'me-momentje' helpt om stress te verminderen en de concentratie te verbeteren. Dit moment voor jezelf kunnen jongeren invullen door te luisteren naar hun favoriete muziek, even naar buiten te gaan voor frisse lucht, of kauwgom te kauwen."
Mars Wrigley, bekend van kauwgommerken Extra en Hubba Bubba, wil jongeren helpen microstressoren te overwinnen door een me-moment te nemen met de ondersteuning van het kauwen van kauwgom. Laura Luijten, Strategic Demand Director bij Mars Nederland: “In een prestatiegerichte werkomgeving is het lastig om echt tijd voor jezelf te nemen. Jongeren grijpen naar oplossingen als ‘Bathroom Camping’ om te ontladen. Maar ook zie ik dat jongeren steeds vaker kauwgom inzetten als aanvulling op een me-moment. Deze me-momenten zorgen ervoor dat jongeren gefocust kunnen werken of even tot zichzelf kunnen komen. Met Extra en Hubba Bubba willen we laten zien wat dat kauwgom een simpele en positieve bijdrage kan leveren aan een moment van rust, juist in een drukke werkomgeving.”







