Maserati viert de tachtigste verjaardag van Luigi "Gigi" Villoresi's indrukwekkende overwinning op Targa Florio uit 1939 aan het stuur van de Maserati Tipo 6CM. De in Milaan geboren coureur bereikte de overwinning op het Parco della Favorita-circuit in Palermo, Sicilië op 14 mei 1939 door de 40 ronden van de race te overbruggen, in totaal 228 km, in 1: 40.15.4. Luigi Villoresi registreerde ook de snelste ronde in de race met de tijd van 0: 02.24.6, gemiddeld 141.908 km / h. Piero Taruffi en Guido Franco Barbieri eindigden als tweede en derde, ook in Maserati Tipo 6CM-auto's. Het was een historisch resultaat voor Maserati en bevestigde zijn onbetwiste leiderschap in de prestigieuze Siciliaanse race. Maserati domineerde ook de edities van 1937 en 1938 en nam de eerste drie plaatsen in beide jaren. Luigi Villoresi eindigde ook als eerste in de editie van 1940 en reed met een Maserati Tipo 4CL De Targa Florio, een van 's werelds oudste en bekendste autoraces, is vernoemd naar Vincenzo Florio. Florio, een rijke zakenman uit Palermo die al bekend was in de racewereld, creëerde, financierde en organiseerde het voor het eerst in 1906. In totaal vonden 62 edities van de Targa Florio plaats van 1906 tot 1977 (het werd niet gehouden tijdens de twee wereldoorlogen) . De race werd elk jaar gehouden, normaal in mei, op de wegen van Palermo. De Siciliaanse wegen, vooral de smalle, bochtige wegen door het Madonie-gebergte, speelden altijd een centrale rol in deze race. Het was pas in de jaren van 1937 tot 1940 dat het evenement werd gehouden op het Parco della Favorita-circuit in Palermo. De Maserati Tipo 6CM, een verbazingwekkende eenzitter-racer, werd ontworpen door Ernesto Maserati en begon vorm te krijgen in 1935. De auto was redelijk conventioneel qua uiterlijk, maar de inhoud ervan was extreem geavanceerd. Nog meer grensverleggend dan de nieuwe motor (een rechte zes met de cilinders gegoten in hetzelfde blok als de kop en in paren opgesteld op hetzelfde elektron-carter, dubbele bovenliggende nokkenassen aangedreven door een stijgende versnellingsketting, 2 kleppen per cilinder en een Roots volumetrische supercharger, met een maximaal vermogen van 175 pk), het meest onderscheidende kenmerk van de auto was het chassis, wat een belangrijke stap voorwaarts betekende in het ontwerp van het voertuig. De basisstructuur was nog steeds het ladderframe, maar met innovatieve voorwielophanging die een groot voordeel bood ten opzichte van Engelse en Franse concurrenten. De ophangingen bestonden uit torsiestangveren die zo waren gemonteerd dat de veerspanning kon worden aangepast aan de kenmerken van het circuit. Net als de rest van de auto, werd de carrosserie op verschillende manieren bijgewerkt, vooral met betrekking tot de aerodynamica. De extreem afgeronde vormen, de opeenvolging van verschillende zijpaneelvormen en de meer schuine voorkant weerspiegelden duidelijk het onderzoek naar aerodynamica dat door de jaren heen werd uitgevoerd. De suprematie van deze auto bereikte zijn hoogtepunt in 1938, toen hij zegevierde over de formidabele Britse ERA-auto's die altijd de meest gevreesde rivalen van de Italiaanse constructeurs waren geweest. Hetzelfde jaar zag ook het debuut van Alfa Romeo's beroemde Alfetta, gemaakt voor de Vetturette Grand Prix-wedstrijden. Maar tot grote tevredenheid van de Maserati Brothers versloeg de Tipo 6CM dat jaar ook de Alfetta in de Pescara GP De Maserati Tipo 6CM bleek een zeer succesvolle auto te zijn: van 1936 tot 1939 werden er 27 gebouwd en het model won races op de leidende circuits van Europa, zowel met het officiële team als met gentlemen-rijders aan het stuur. De Maserati Tipo 6CM heeft het record voor de meeste overwinningen op de Targa Florio, met drie overwinningen in 1937, 1938 en 1939. De Maserati Tipo 6CM, perfect gerestaureerd in de originele kleuren, wordt gehouden in Modena en behoort tot de Panini-collectie.
Maserati viert de overwinning van de Tipo 6CM in 1939 Targa Florio
17 maart '22 | Brabant
