9 januari 2019

KPN en partners nemen 5G fieldlad op de automotive campus in gebruik

Iedereen heeft het over het internet der dingen (IoT) en de verbonden auto. Maar wat heeft een connected auto precies te maken met 5G?

Naast kosten en veiligheid (in termen van gegevensbescherming en hackmogelijkheden), is het netwerk het knelpunt voor connected cars om hun volledige potentieel te bereiken.

Toekomstgerichte gebruikscases zullen betere netwerkverbindingen buiten het voertuig nodig hebben om te kunnen werken, met continue en betrouwbare ontvangst, altijd-aan connectiviteit en de capaciteit om enorme hoeveelheden gegevens te verzenden en te ontvangen. Uiteindelijk zullen er levens op het spel staan. 4G snijdt het eenvoudigweg niet en 5G is van vitaal belang voor de veilige werking van aangesloten voertuigen op onze wegen en om een toekomst van volledig autonome voertuigen en een werkelijk intelligente weginfrastructuur te ondersteunen. Sinds kort is KPN gestart met een automotive 5G-Field Lab op de Automotive Campus in Helmond. Als onderdeel van het Europese Concorda project worden door KPN, Ericsson, TU Eindhoven, Tass International en OPNT de mogelijkheden van connected & automated driving getest. Hiervoor zijn op het mobiele netwerk van KPN de eerste 5G-technieken geactiveerd, met name toegespitst op het verlagen van de reactietijd (low latency). Aan de hand van een aantal concrete toepassingen zal de waarde van mobiele netwerken voor de automotive sector worden onderzocht. De testen worden uitgevoerd op de A270 tussen Helmond en Eindhoven en op de nabij gelegen Automotive Campus. Hiervoor is de latency op het mobiele netwerk dankzij geavanceerde technologieën sterk omlaag gebracht. Eén van deze technologieën is Multi-Access Edge Computing (MEC), waarbij de verwerking van de data plaatsvindt op een locatie dichtbij de tests. Hierdoor is de reactietijd van het netwerk vele malen sneller, een eigenschap die cruciaal is wanneer voertuigen communiceren via een mobiel netwerk. De komende tijd wil het consortium vooral proeven doen met de zogeheten gecoördineerde adaptive cruise control, waarbij auto’s aan elkaar informatie doorgeven waarop de cruise control reageert. Een tweede speerpunt is het organiseren van een treintje vrachtauto’s. Lex Boon, Directeur van de Automotive Campus, is verheugd met de komst van 5G naar de Campus. Om connected en automated driving in de toekomst mogelijk te maken is het van belang dat naast de bestaande 4G, WiFi-P technologie ook 5G ingezet gaat worden voor het testen van voertuigen en infrastructuur. Het hebben van 5G op de Campus versterkt de smart mobility propositie van de Campus en maakt het aantrekkelijk voor bedrijven die actief zijn met het ontwikkelingen van toepassingen op dit terrein om de Campus als test locatie te gebruiken. Om de mogelijkheden van 5G technologie voor de automotive sector te tonen, reed tijdens de livegang van het 5G fieldlab een auto met afgeplakte ramen over een afgesloten parcours. De auto was voorzien van een aantal camera’s en werd bestuurd door een chauffeur die was uitgerust met enkel een virtual reality-bril, waarop hij de camerabeelden zag. Dankzij de lage vertragingstijd (latency) wist de chauffeur steeds tijdig te anticiperen op de getoonde beelden en kon hij het voertuig over het parcours rijden.

Gerelateerd