30 oktober 2023

Lifestyle

Jonge onderwijzeres, sieraden & veerkracht

Resultaat: miljoenenbusiness

In gesprek met Sharon Hilgers (34 jaar) oprichter en CEO van My Jewellery

Sta je wel eens versteld van jezelf?
 Sharon Hilgers denkt even na. Ze is 34 jaar en CEO van My Jewellery dat ze in 12 jaar tijd heeft opgebouwd, van € 0 naar een jaaromzet van vele tientallen miljoenen. Met meer dan 650 medewerkers op de payroll. Ze komt met een weloverwogen antwoord.

‘Ik ben heel veerkrachtig. Ik kan rap herstellen. Er gebeurt zo ongelooflijk veel binnen ons bedrijf en in de wereld. Het vergt veel mentale veerkracht om alles in goede banen te leiden.’

Sharon is de hoogst genoteerde vrouw in de top 100 categorie Jonge Miljonairs van de Quote 500. Ze richtte het Nederlands sieraden- en kledingmerk My Jewellery op in de zomer van 2011. Ze was toen nog onderwijzeres en piepjong. Met een passie voor sieraden startte ze haar webshop en zorgde ze tegelijk voor een ongekende fanbase op social media.

Wat betekenen social media voor My Jewellery?
‘Instagram, Tiktok en Facebook zijn onze inspiratiekanalen. Daar laten we onze collecties zien en hoe mooi je alles kunt combineren. Zo houden we contact met onze doelgroepen en krijgen we feedback op alles wat we doen. Het is de motor van ons succes, een community van meer dan 2 miljoen volgers.

Het is oprecht fijn om als merk zoveel fans te hebben die blij worden van onze sieraden en kleding. Dat is ook onze missie: vier het leven en koester momenten die het leven dierbaar maken.’

Naast de webshop heeft My Jewellery 27 boutiques geopend in Nederland, België en Duitsland. Zonder extern kapitaal: Sharon groeit graag gecontroleerd. De omnichannel-aanpak werkt erg goed en draagt bij aan de groei en het succes van het merk. De winkelopeningen gaan gepaard met indrukwekkend lange rijen die tot om de hoek reiken. Zeker ook dankzij de kracht van sociale media.

Wie begint er vandaag de dag nog aan expansie via stenen winkels?
‘Voor ons is dat een heel logische keuze. We willen als esthetisch merk aanwezig zijn in de belangrijkste winkelstraten. Om persoonlijk contact te maken met onze klanten, ze te inspireren en te adviseren.

Als klant kan je in de winkel sieraden en kleding passen, combinaties maken, stoffen voelen. Winkelgedrag is in een fysieke winkel heel anders dan in een webshop. Voor ons merk en onze internationale expansieplannen is winkels openen een essentiële strategie.’

Sharon heeft al veel ondernemersprijzen in de wacht gesleept. Sprout 25 onder de 25, EY Entrepreneur Of The Year en de award voor snelst groeiende organisatie met een vrouwelijke CEO aan het roer. Daarnaast kreeg My Jewellery landelijke bekendheid door het programma ‘Jaïr In Goed Gezelschap’ op NPO1 waar Sharon Hilgers werd gevolgd in haar leven als ondernemer. 

En die winkel in Parijs, komt die er ooit nog eens?
‘Jazeker! Dat is de droom waar alles mee begon.Op mijn zeventiende startte ik mijn studie Frans en op mijn twintigste studeerde ik vervroegd af. Ik wilde een sieradenwinkeltje in Parijs openen. Lang heb ik naar een geschikt winkelpand gezocht, maar kwam erachter hoe complex het Franse systeem is. Daardoor was het onbetaalbaar. Mijn droom viel in duigen. Het plan is nu om over drie jaar alsnog die felbegeerde winkel in Parijs te openen. Geheel volgens mijn credo: Never stop dreaming, the future is exciting!’

 Splinternieuw hoofdkantoor en distributiecentrum in Den Bosch
My Jewellery heeft onlangs haar nieuwe distributiecentrum met kantoorruimte geopend aan de Rietveldenweg in Den Bosch. Het gedeeltelijk geautomatiseerde DC heeft een oppervlakte van 10.000 vierkante meter en is voorzien van het internationaal erkende BREAAM-keurmerk. Dat houdt in dat de impact van gebouwen op het milieu wordt verminderd en dat er optimaal aandacht wordt gegeven aan het binnenklimaat, de omgeving en de gezondheid van medewerkers. Door het vergroenen van het warehouse levert My Jewellery een milieubewuste bijdrage aan de samenleving.

Volop carrièremogelijkheden bij My Jewellery
Voor het nieuwe DC in Den Bosch zoekt My Jewellery nog logistiek medewerkers en leidinggevenden. Ook op kantoor biedt het sieraden- en kledingmerk veel carrièremogelijkheden. Of het nu gaat om het bedenken van nieuwe collecties, het analyseren van data tot aan het te woord staan van klanten in de buitendienst. Je krijgt de vrijheid en verantwoordelijkheid om unieke ervaringen en uitdagingen aan te gaan met de wetenschap dat geen dag hetzelfde is in de modewereld. Je werkt binnen één groot en sterk team met talloze mogelijkheden. Een open houding en persoonlijke ontwikkeling zijn daarbij erg belangrijk.