Jaarcijfers 2024: groei in omzet en winst en een aanhoudende focus op duurzaamheid

Afbeelding

JAJO, een toonaangevende speler in de bouw- en vastgoedsector, presenteerde vandaag haar jaarverslag over 2024. Het bedrijf behaalde een mooie omzet van € 529 miljoen. Het resultaat na belasting is met € 21 miljoen hoger dan in de afgelopen jaren. Gezien de toch uitdagende marktomstandigheden een bijzonder knappe prestatie van de dochtermaatschappijen in Nederland, Polen en de Caribbean.

Kerncijfers

  • Bedrijfsopbrengsten: € 529 miljoen (2023: € 496 miljoen)

  • Operationeel resultaat (EBIT): € 23 miljoen (2023: € 11 miljoen)

  • Resultaat na belasting: € 21,3 miljoen (2023: € 10,1 miljoen)

  • Solvabiliteit: 44% (2023: 40%)

Uitdagingen en kansen

Ook in 2024 kampte JAJO met uitdagende marktomstandigheden. Lange procedures zorgden voor vertraging op bouwprojecten en de geopolitieke ontwikkelingen leidden tot terughoudendheid in de markt om te investeren. Toch ziet het bedrijf ook veel kansen. Ivo van der Mark, CEO: “We zijn goed gepositioneerd om stevig te groeien de komende jaren en zien daarvoor ook veel kansen in de markt. Voor onze kernactiviteiten zijn we actief op zoek naar uitbreiding, bijvoorbeeld op het gebied van woningbouw, projectontwikkeling en onderhoud. Wij bieden een decentrale structuur waarbinnen iedereen onder eigen naam kan blijven opereren, en tegelijkertijd de voordelen ervaart van een grote en sterke groep.”

CSRD: van theorie naar praktijk

Het jaarverslag 2024 is voor JAJO de eerste stap richting een CSRD-geïntegreerde rapportage. Hoewel JAJO als grote onderneming door de recente ontwikkelingen van het Omnibuspakket nog twee jaar uitstel krijgt van naleving op de CSRD-richtlijn, blijft duurzaamheid een speerpunt voor JAJO. De CSRD-richtlijn geeft JAJO de juiste handvaten om duurzaamheid te integreren in haar strategie en beleid. De verlichting van de rapportageverplichting biedt extra ruimte om de aandacht nog meer op het maken van impact te vestigen.

In dit jaarverslag zijn al een aantal metingen op KPI’s opgenomen. Ivo van der Mark: “Dat klinkt misschien eenvoudiger dan het is. Rapporteren volgens de CSRD-richtlijn is vrij complex. We hebben geprobeerd een pragmatische vertaling naar de eigen organisatie te maken. Om ervoor te zorgen dat alle medewerkers begrijpen wat het doel en belang is en wat hun eigen aandeel daarin kan zijn, hebben we een interne campagne gelanceerd onder de noemer #ElkeDagEenBeetjeBeter. Hiermee maken we de slag van theorie naar praktijk.” 

Herfinanciering middels Sustainability Linked Loan

JAJO heeft verdere stappen gezet op het gebied van financial forecasting en werkkapitaalmanagement. De gedegen basis maakt het mogelijk financiële ontwikkelingen beter te voorspellen en hierop te anticiperen, wat essentieel is voor de groeistrategie van JAJO. Dankzij haar structurele winstgevendheid heeft JAJO een zeer solide kapitaalstructuur. In april 2025 heeft JAJO een nieuwe financiering voor minimaal drie jaar afgesloten met haar huisbanken. De duurzame koppositie van JAJO speelde hierbij een belangrijke rol. JAJO heeft zich via de kredietovereenkomst gecommitteerd aan doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Er zijn KPI’s in opgenomen, welke gekoppeld zijn aan materiële ESG-thema’s voor JAJO.

Herpositionering

Om JAJO als geheel toekomstbestendiger te maken heeft een paar jaar terug een herpositionering plaatsgevonden. Als logisch gevolg hiervan heeft ook in 2024 bij verschillende bedrijfsonderdelen een herpositionering plaatsgevonden. Dochterondernemingen ServicebouwPlus en Janssen de Jong OnderhoudPlus zijn samengevoegd onder de nieuwe naam OnderhoudPlus. Dochteronderneming Janssen de Jong Projectontwikkeling gaat sinds 7 maart 2025 als Blink verder onder een nieuwe naam en visie.

Een duurzame toekomst is de enige toekomst

Closing the circle, together is de missie van JAJO. Haar dochterondernemingen in Nederland, Polen en de Caribbean zijn actief in alle fasen van de vastgoedcyclus. Zij ontwikkelen, bouwen, onderhouden, herstellen en oogsten. Samen sluiten zij de materiaalkringloop. Dit vormt een sterke en unieke combinatie en leidt tot mooie en duurzame projecten voor opdrachtgevers.

Zo werkt Janssen de Jong Bouw in Maastricht aan het woon- en winkelcomplex Inde Lanscroon, een herontwikkeling van het voormalige warenhuis V&D/Hudson’s Bay. Het monumentale pand krijgt drie winkels op de onderste bouwlagen en vijftig duurzame appartementen daarboven.

Een ander voorbeeld is de autovrije en duurzame Utrechtse stadswijk Merwede waar zo’n 6.000 woningen worden gebouwd. Merwede is ontwikkeld in samenwerking met AM, Boelens de Gruyter, BPD, Greystar, G&S&, Blink, Lingotto, Synchroon, 3T Vastgoed en de gemeente Utrecht. De wijk biedt een brede mix van woningen in ieder prijssegment en combineert wonen, werken en recreëren op een steenworp afstand van de historische binnenstad. Het eerste project Bloom Park is inmiddels gestart in het noordelijke deel van Merwede en telt 189 woningen, waarvan 85 koopwoningen en 104 huurwoningen. Bloom Park is een ontwikkeling van Boelens de Gruyter en G&S&, en wordt gebouwd door Janssen de Jong Bouw.

Ook de verduurzaming van de voorgevel van Koninklijk Theater Carré in Amsterdam, de restauratie van het Tramhuisje in Rotterdam en de transformatie van de voormalige ambassade van Italië in Den Haag tot een exclusief, duurzaam high-end appartementencomplex zijn enkele inspirerende projecten.

Caribbean

De bedrijven in de Caribbean hebben opnieuw een goed jaar gehad. Zij combineren een focus op circulariteit en duurzaamheid met hoogwaardige producten en diensten in infrastructuur, productie, bouw en projectontwikkeling. Voorbeelden zijn het iconische art deco-gebouw in Willemstad (West End-project) en Lake View Residence, een duurzaam project dat natuur, historie en wonen in balans brengt. Met het oog op duurzaamheid is in 2024 de asfaltcentrale op Bonaire vervangen en wordt in 2025 de asfaltcentrale op Curaçao vernieuwd. Daarnaast is een bewustwordingscampagne opgestart om medewerkers meer te laten reflecteren op wat duurzaamheid op de eilanden betekent en kan opleveren.

Innovatief en circulair: RE-DO en ModuFair

Groepsbreed zijn naast mooie projecten ook inspirerende initiatieven ontplooid. Denk bijvoorbeeld aan het RE-DO-concept waarbij bestaand vastgoed van woningcorporaties in een paar dagen duurzaam wordt geüpgraded. Dit initiatief van Revolve Concepts, OnderhoudPlus en New Horizon heeft nog vóór het eerste project in de praktijk is uitgevoerd al meerdere awards gewonnen voor de innovatieve, duurzame gedachte erachter. Ook het woningconcept ModuFair wordt steeds populairder, met name voor de realisatie van huurwoningen voor woningcorporaties.

Medewerker centraal: JAJO Academy

Bouwen is mensenwerk. Daarom investeert JAJO veel in haar medewerkers en streeft naar een zo divers mogelijke organisatie, waarin iedereen zich thuis voelt. Naast veel langdurige dienstverbanden ziet het bedrijf ook regelmatig collega’s terugkeren. JAJO stimuleert medewerkers om zich tijdens hun hele carrière te blijven verrijken met kennis. Via de JAJO Academy biedt het zowel on- als offline trainingen. Om medewerkers te helpen die moeite hebben met hun privé-financiën, biedt JAJO een budgetcoach aan. 

Vooruitzichten

De totale orderportefeuille is goed gevuld en toont een onverminderd grote vraag naar woningen. De economische vooruitzichten op de meeste van de Caribische eilanden zijn gunstig en ook de verwachtingen voor Polen zijn positief. Tegelijkertijd kampt zowel JAJO als de branche met brede uitdagingen zoals geopolitieke ontwikkelingen en lange proceduretijden. Hierdoor is het lastig nauwkeurige voorspellingen te doen.

Voor 2025 verwacht JAJO een (lichte) omzetstijging ten opzichte van 2024. Wel zal de omzetmix op groepsniveau naar verwachting wijzigen, als gevolg van verschil in omstandigheden in de diverse markten. Dit kan effect hebben op de winstgevendheid van de totale groep, maar de vooruitzichten zijn positief.

Contactinformatie

JAJO
Julianaplein 10a,
5211 BC ’s-Hertogenbosch
Postbus 1819
5200 BB ’s-Hertogenbosch
Nederland

088-4947000info@jajo.comwww.jajo.com

Contactpersoon

Susan van der Geld
s.vandergeld@jajo.com