Innovatief dashboard helpt mkb-maakbedrijven bij economische, ecologische en sociale productiviteit

Afbeelding

Hoe kunnen mkb-maakbedrijven hun kernkwaliteiten (economisch, ecologisch en sociaal) inzetten om waarde te creëren voor de toekomst? Om antwoord te geven op deze vraag hebben Avans Hogeschool, Midpoint Brabant, REWIN, Koninklijke Metaalunie en FME het actieonderzoek Brede productiviteit door de ogen van de mkb-maakindustrie in Midden- en West-Brabant uitgevoerd. 

Dit tweejarig traject dat bestond uit vier masterclasses voor 22 mkb-maakbedrijven, heeft geleid tot een innovatief dashboard. Een praktische tool die bedrijven helpt bij het sturen op brede productiviteit. Meervoudige waardecreatie versterkt de weerbaarheid en flexibiliteit van de mkb-maakindustrie in onzekere tijden. Het onderzoek is onderdeel van het programma Slimmer Werken van Midpoint Brabant, in samenwerking met Avans Hogeschool en met ondersteuning van de provincie Noord-Brabant. 

Een nieuwe kijk op productiviteit

De arbeidsproductiviteit in de Nederlandse mkb-maakindustrie staat onder druk. Waar grote bedrijven makkelijker kunnen investeren in groei en verduurzaming, ontbreekt het kleinere bedrijven vaak aan middelen en kennis om breder naar productiviteit te kijken. 

Sandra Doeze Jager, projectleider en associate lector bij het Centre of Expertise Brede Welvaart & Nieuw Ondernemerschap van Avans: “Dit actieonderzoek helpt voor het eerst mkb-ondernemers in de maakindustrie om echt breder te kijken en nieuwe kansen en risico’s te identificeren. Door toepassing van het meervoudige waardecreatiemodel Impactvol ondernemen in de praktijk van Paul van Ruijten hebben zij concrete tools om niet alleen financieel te groeien, maar ook hun ondernemers maatschappelijke en ecologische impact te versterken.”

Waardecreatie op zes gebieden

Tijdens de masterclasses gingen de deelnemers actief aan de slag met het meervoudig waardecreatiemodel. Marleen Janssen Groesbeek, lector Sustainable Finance & Accounting bij Avans Hogeschool, licht toe: “Dit model helpt bedrijven waarde te creëren op zes gebieden: financieel, geproduceerd, intellectueel, menselijk, sociaal en natuurlijk kapitaal.” 

Onder begeleiding van onderzoekers en experts ontdekten ondernemers hoe ze brede productiviteit kunnen toepassen in hun bedrijfsvoering. Ze pasten het waardecreatiemodel toe om hun productiviteit te verhogen, met oog voor duurzaamheid en maatschappelijke impact. Daarnaast bood het traject een waardevol netwerk, waarin mkb’ers, onderzoekers en experts van elkaar leerden en nieuwe samenwerkingen ontstonden.

Dashboard voor mkb-maakbedrijven

De inzichten uit dit actieonderzoek zijn vertaald naar een dashboard dat mkb-maakbedrijven helpt om kansen en risico’s scherper in beeld te krijgen. Dit praktische hulpmiddel ondersteunt ondernemers bij het maken van strategische keuzes op basis van brede productiviteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het waardecreatiemodel heeft ook hightechbedrijf Smink Group geholpen. Uit onderzoek door Avans-studenten bleek dat meer focus op voorspellende data en inzicht in klantschommelingen Smink Group helpt om wendbaarder in te spelen op marktontwikkelingen.

Steelstone laat zien dat groei niet alleen draait om economie, maar ook om duurzaamheid en goed werkgeverschap. Door te investeren in groene energie, hergebruik van materialen en een fijne werkomgeving, bouwt het bedrijf niet alleen sterke staalconstructies, maar ook een toekomstbestendige organisatie. 

Dit is hét moment

De succesvolle afronding van dit actieonderzoek laat zien hoe mkb-maakbedrijven in Midden- en West-Brabant concrete stappen kunnen zetten richting een duurzamere toekomst. Saskia Boelema, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant: “De aanpak is praktisch en concreet voor het mkb. Ze zorgt ervoor dat jouw organisatie voorbereid is op eisen voor de CSRD-duurzaamheidsrapportage. En draagt bij aan nieuw verdienvermogen en een duurzame en inclusieve maakindustrie in Brabant.”

Meer informatie

Wil je meer weten over het actieonderzoek Brede productiviteit door de ogen van de mkb-maakindustrie in Midden- en West-Brabant en het programma Slimmer Werken? Neem dan contact op met Petra Mouthaan, programmamanager Slimmer Werken: 06 - 51 59 29 91, petramouthaan@midpointbrabant.nl.

Contactinformatie

Midpoint Brabant
Burgemeester Brokxlaan 12
5041 SB Tilburg
Nederland

013-7440405info@midpointbrabant.nlwww.midpointbrabant.nl

Contactpersoon