Ga terug

20 april 2020

CoronaHRM

Hoe zet je je medewerkers op één in deze tijden?

Onlangs sprak ik met een lid van het managementteam van een bedrijf. Ze stond in tweestrijd. Ze wilde enerzijds voor Pasen een bericht met een attentie versturen naar alle medewerkers als compliment hoe iedereen met de crisis omgaat en als hart onder de riem voor hen die dat nodig hadden. Daarnaast wist ze dat de organisatie in de weken daarna waarschijnlijk aan het personeel zou moeten vragen loon in te leveren. Het bedrijf had te lijden onder de crisis en de financiële gevolgen werden steeds meer zichtbaar. Hoe kun je het ene doen en op een later moment nog steeds oprecht overkomen?

We spraken over waardering dat in de kern betekent: gezien en gehoord worden. En dat is een fundamentele psychologische behoefte voor ieder mens. Het is namelijk belangrijk dat je weet dat je door anderen gezien wordt, dat je erbij hoort. Daardoor voelen we ons veilig. We willen ervaren dat ons werk ertoe doet en dat anderen ons geloven en serieus nemen.

En ja, waardering kan zeker worden vertaald naar oprechte complimenten, maar er zijn ook andere vormen. De kern blijft dat medewerkers zich gezien en gehoord voelen. Ik licht het verder toe.

Nu kun je onderscheidend zijn

In een webinar gaf Effectory-oprichter Guido Heeze het onlangs ook aan: wat je doet en hoe je dat doet in deze crisis dat herinneren mensen zich nog over 10-15 jaar. Het zijn defining moments.

Eerst even het tegenovergestelde om het duidelijk te maken. Op 27 maart werden in een Zoom-conferentie in twee (!!) minuten tijd 406 medewerkers ontslagen.

Sneek is een softwareprogramma dat om de 5 minuten een foto maakt via de webcam van medewerkers. Veel organisaties gebruiken het programma in deze coronatijd om te controleren of hun medewerkers wel aan het werk zijn.

Neem dan Dan Price, de eigenaar van Gravity Payments dat kleine bedrijven helpt bij het verwerken van creditcard-betalingen. Jaren geleden besloot hij iedere medewerker minimaal $ 70.000 te betalen. Zijn eigen salaris van meer dan een miljoen bracht hij terug naar hetzelfde minimum. Nu, tijdens de coronacrisis, trok hij 40 uur uit om met alle medewerkers te praten over hoe de organisatie om kon gaan met de teruglopende inkomsten. Sommigen boden een tijdelijke verlaging aan van hun inkomen van 20%, 30% of 50%. Een enkeling bood aan tijdelijk voor niets te werken. Price had open en eerlijk het verhaal verteld, geluisterd naar zijn medewerkers en hen om input gevraagd. Hij had zelfs verschillende bijeenkomsten gepland om zo de medewerkers de ruimte te geven de informatie te verwerken en terug te komen met voorstellen. Hoe mooier kun je je gezien en gehoord voelen? Zijn eigen salaris staat momenteel op $ 0,-.

KPN biedt professionele ondersteuning

We zien ook andere organisaties die er voor hun medewerkers zijn in deze tijd. Op een aparte pagina hebben we een overzicht gemaakt van organisaties die hun medewerkers laten weten dat ze er voor hen zijn. Nog een mooi voorbeeld komt van KPN. Medewerkers van het telecombedrijf die als gevolg van de coronacrisis gevoelens van onrust, angst, onzekerheid, somberheid, spanning of stress ervaren, kunnen een luisterend oor vinden bij HR-collega’s. Gaan de zorgen dieper, dan is er ook professionele ondersteuning beschikbaar via hun bedrijfsmaatschappelijk werk of via professionele coaches.

En zo biedt Starbucks in Amerika alle werknemers en gezinsleden toegang tot 20 therapiesessies. Dit voordeel is het laatste in een reeks initiatieven bij Starbucks die zijn gericht op mentaal welzijn op de werkplek. Het past dus keurig waar de organisatie al langer mee bezig was. En dat is belangrijk: in deze tijd vind je in je visie, missie en kernwaarden terug hoe te handelen. Zo zei Microsoft CEO Nadella: “Niemand van ons heeft controle over wat er gaat gebeuren en hoe het zich zal ontvouwen en wat de gevolgen zijn. We zullen open en eerlijk zijn’, zei hij. “Ons handelen zal daarbij gebaseerd zijn op onze missie en onze cultuur.”

Ondersteuning in de keten

Naast dat je er kunt zijn voor je medewerkers kun je ook kijken wat je voor partijen in de keten kunt doen. Zo laten Unilever en de Britse supermarkt Sainsbury’s zien dat ze begrijpen dat het ook moeilijke tijden ze voor toeleveranciers. Ze betalen hen direct uit en geven hen meer mogelijkheden voor financiering.

Hoe organisaties omgaan met hun medewerkers en leveranciers zegt alles over hun normen en waarden. Het zijn oprecht defining moments. Kortom, het gaat er om wat je doet, maar vooral ook hoe je iets doet

Bron: https://www.coronakrant.nl/

Gerelateerd