22 augustus 2023

blogHRM

Hoe organiseer je effectieve feedbackloops? Nou, zo!

Een indiaas IT-bedrijf met 8.000 (!) medewerkers bedacht een slim systeem om supersnel beslissingen en verbeteringen te organiseren: de 24-uur regel!

Iedere medewerker kan op het interne intranet een ticket aanmaken met een vraag of klacht (maakt niet uit waarover - kan over de kwaliteit van de bureaustoelen gaan, maar ook over de visie van de onderneming).

De direct leidinggevende van deze medewerker moet binnen 24 uur reageren. Zoniet, dan wordt het ticket opgewaardeerd naar een hogere manager - net zolang tot de CEO eraan te pas moet komen.

En alleen de medewerker die het ticket heeft geopend, kan het ook weer sluiten!

Door deze briljante #feedbackloop wordt er supersnel en effectief informatie uitgewisseld. En veel belangrijker: iedereen weet dat hij serieus wordt genomen.

Als je geen feedbackloops hebt krijg je op den duur een groot probleem.

Want door steeds dezelfde fouten te maken draai je als organisatie in cirkeltjes rond en vernieuw je niet - je loopt grote risico’s.

Ook raken klanten en medewerkers gefrustreerd - de energie loopt uit je organisatie en voor je het weet gaat het van kwaad tot erger.

Als organisatie móét je daarom feedback stimuleren, ervoor zorgen dat informatie vanuit markt, klant en medewerker snel en ongehinderd zijn weg vindt door de hele organisatie - zowel formeel als informeel.

Zorg dus dat je processen bedenkt waarmee de organisatie continu met feedback wordt gevoed – over je systemen, je merk, je medewerkers, je product, je prijs, je marketing, over alles!

Waarom? Omdat je hiermee laat zien dat:
• Input wordt gewaardeerd. Mensen helpen elkaar vooral als ze weten dat hun input wordt gewaardeerd. Als ze vermoeden dat hun feedback alleen nonchalance, arrogantie of zelfs kritiek oplevert, zwijgen ze als het graf.
• Fouten maken mag! Medewerkers moeten weten dat ze niet onmiddellijk worden afgerekend op fouten. Mensen die bang zijn om te falen, nemen geen beslissingen. En zonder initiatieven en beslissingen gebeurt er niks…
• Samen sterker. Teamwork is ontzettend belangrijk - binnen elke organisatie. “None of us is as good as all of us” was altijd een mooie uitspraak daarover van Ray Kroc, de oprichter van McDonald’s. Teamwork levert altijd meer op dan egotripperij.


En? Hoe denk jij hierover? Care to share?

Als voormalig CEO van McDonald's Nederland en internationaal serie-ondernemer helpt en adviseert René Savelberg ondernemers en managers bij het ontwikkelen en organiseren van hun groei. Hij geeft hierover ook presentaties en ‘Groeikracht’-sessies en heeft het #1 managementboek ‘Het Geheim van Groeikracht’ hierover geschreven, waarvan de engelstalige versie sinds 1 januari 2023 wereldwijd wordt verkocht als ‘The secret of BIG’.

Meer informatie over René op https://www.linkedin.com/in/rsavelberg/ - hij is te bereiken via rsavelberg@mcsense.nl of +31 6 199 787 04