Ga terug

10 oktober 2022

Training & Opleiding

Hoe kom je als bedrijf aan personeel in deze lastige tijd?

Een van de meest gestelde vragen bij bedrijven op dit moment luidt: ''Hoe kom ik aan personeel?'' Er is versterking nodig bij veel bedrijven; de oude manieren werken niet meer. Er moet dus iets nieuws worden verzonnen, maar ideeën komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Tips voor het werven van nieuwe medewerkers op een creatieve en functionele manier zijn dus meer dan welkom.

Er zijn weinig opties in de tijd van schaarste waar we nu in leven. Er wordt veel geld gevraagd door Recruitmentbureaus en het is dan ook nog afwachten of het ook gaat passen. Als je personeel meer geld biedt betekent dat vaak ook weinig loyaliteit, omdat personen voor een hoger bedrag zo overstappen naar een ander. Het op dezelfde websites plaatsen van vacatures is een voorbeeld waarbij mensen geld betalen aan iets waar ze nauwelijks mee opvallen.

Hoe is dat nu te doen? Het eerste wat belangrijk is het goed kijken naar wat voor type je nodig hebt. Je moet weten waar het soort jongens en meiden zich nu bevinden, of je ervaring nodig hebt, of dat je juist jonge mensen wil hebben die in het vak kunnen groeien.

Het inzoomen op de behoeftes van de specifieke doelgroep is het volgende wat je moet gaan doen. Waar je in kunt voorzien, welke dingen je kunt versterken en of je praktische jonge mensen nodig hebt, zijn allemaal dingen waar je naar moet kijken.

De makkelijke oplossingen en ideeën moet je natuurlijk nooit uit de weg gaan, hieronder staan een aantal tips die de oplossing al een stuk dichterbij kunnen brengen:

1. Val op waar je doelgroep zich bevindt
Het inspelen op de behoeftes van jouw doelgroep is iets wat cruciaal is als je een groter en beter bereik wilt krijgen. Het adverteren op het plaatselijke huis- aan huisblad zal je namelijk niet veel aandacht gaan geven van jongeren; adverteren op sociale media daarentegen wel.

2. Organiseer een open dag
Het uitnodigen van mensen om hun een kijkje te laten nemen in je bedrijf is niet iets wat structureel gebeurt, maar het is wel makkelijk om te doen. Zo krijgen zij ook een beter beeld wat er gebeurt op jouw werkvloer en zien ze alles van dichtbij.

3. Schakel huidig personeel in
Het betrekken van huidige werknemers in je personeelsproblemen is iets waar jij waarschijnlijk niet aan hebt gedacht, er is namelijk een grote kans dat ze wel iemand kennen die een baan zoekt of wat anders wil. Het geven van een bonus of een andere vorm van beloning voor het werven van extra personeel kan een wind in de rug zijn daarvoor.

4. Benader scholen
Kersverse leerlingen willen graag een bijbaan waar ze ook later nog wat aan kunnen hebben. Het werven van personeel voor junior functies kun je doen door langs te gaan bij diverse scholen en daar te informeren naar de mogelijkheden. Vaak hebben scholen evenementen waar je eventueel op aan kunt haken. Ook zijn ze wellicht op zoek naar iemand uit de praktijk die iets wil komen vertellen of laten zien. Door dat soort dingen te doen kom je vooraan te staan bij de jonge doelgroep.