De Turbo 50 Years, Dakar en S/T zijn actuele gelimiteerde edities van de Porsche 911. Deze exclusieve uitvoeringen van de iconische sportwagen combineren een verfijnd design, specifieke aandrijf- en chassiscomponenten en unieke uitrustingsdetails voor een bijzondere rijervaring. Voor de productie van deze gelimiteerde modellen in Zuffenhausen gelden speciale processen en stappen. Hierbij worden precisie, exclusiviteit en de kunst van personalisatie naadloos samengebracht.
Naast de hoog geautomatiseerde carrosserieafdeling en reguliere assemblagelijn kent de fabriek in Zuffenhausen drie specifieke Manufaktur fasen: de Exclusive Manufaktur, de Sonderwunsch-afdeling en de Carbon Fibre Manufaktur. Een ander kenmerk is de zadelmakerij, waar medewerkers - veelal autodidact - interieuronderdelen bekleden met leder, Race-Tex en stof. Gelimiteerde uitvoeringen met tweekleurige lak, zoals de Porsche 911 Dakar, worden met de hand geschilderd. Bijzonder is dat alle 911 modellen, van de Carrera tot de limited editions en de racewagens voor de Porsche Carrera Cups, op dezelfde productielijn worden gebouwd.
"Exclusieve 911 modellen zoals de S/T en Dakar zijn hoogtepunten binnen de varianten van onze sportwagen. Ze zetten enerzijds de Manufaktur traditie voort, anderzijds vervullen ze de dromen van onze klanten," aldus Albrecht Reimold, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor Productie en Logistiek. Jens Brücker, Vice President van de fabriek in Zuffenhausen, vult aan: "Bij de productie van de Porsche 911 komen geavanceerde technieken en traditioneel vakmanschap samen. De gelimiteerde modellen laten zien wat wij verstaan onder uitzonderlijk vakwerk."
Bij de productie van gelimiteerde 911 modellen speelt handwerk een cruciale rol. Bij Exclusive Manufaktur worden interieurs verfijnd met bijzondere lederen en stoffen bekledingen, en worden exterieurdetails zoals sierlijsten en decoratieve elementen aangebracht. De Sonderwunsch Manufaktur gaat nog verder en realiseert zelfs volledig unieke ontwerpen, geheel volgens de wensen van de klant.
Geboorte van een exclusief meesterwerk
De productie van de gelimiteerde Porsche 911 Turbo 50 Years start, net als bij reguliere modellen, in de carrosseriehal, waar robots de witte carrosserie assembleren. Hierna volgt de montage van aandrijf- en chassisonderdelen op de standaard montagelijn. Het proces wijkt af zodra het interieur wordt aangepast. Zo worden in de zadelmakerij tartan-stoffen bekleding en lederen elementen in de stijl van de originele Turbo uit 1974 aangebracht. Na het samenvoegen van aandrijflijn en carrosserie doorloopt de 911 de laatste assemblagestappen om uiteindelijk af te sluiten in het test- en afwerkingscentrum voor de laatste kwaliteitscontroles.
Na de reguliere productie kunnen klanten hun 911 verder personaliseren met Exclusive Manufaktur. Hier worden handmatig details aangebracht, zoals lederen sierlijsten, decoratieve motorkapstickers en speciale opties zoals het Heritage Design Package of Rally Design Package. Met talloze combinaties van kleuren, materialen en uitrustingsvarianten kunnen klanten hun Porsche volledig naar wens verfijnen.
Opties omvatten onder meer decoratieve elementen voor motorkappen, portieren en zijpanelen, evenals extra bekleding van leder, Race-Tex of stof in het interieur, zoals op de middenconsole of ventilatieopeningen. Individuele details worden door vakmensen met de hand aangebracht, zoals nummerstickers op de portieren of subtiele sierlijsten op het dashboard. Opvallende elementen, zoals grondprojectiespots in de portieren met labels zoals het Icons of Cool-logo, maken elke 911 nóg persoonlijker. Een gepersonaliseerde 911 brengt gemiddeld zes dagen door bij Exclusive Manufaktur.
One-of-a-kind Porsche via Sonderwunsch Manufaktur
Wie zijn of haar gelimiteerde 911 nóg unieker wil maken, kan terecht bij Sonderwunsch Manufaktur. Hier worden individuele ontwerpen en unieke items gerealiseerd. Er zijn ook veel opties op het gebied van kleuren en materialen in wat Factory Commissioning wordt genoemd. De nadruk ligt echter nog meer op de constructie van unieke auto's. Met het Sonderwunsch programma zijn de mogelijkheden bijna eindeloos, zolang ze maar voldoen aan de kwaliteitsnormen van Porsche en alle wettelijke eisen. Een voorbeeld is een speciale 911 Dakar voor een Italiaanse klant, met een driekleurige afwerking in Signal geel, Gentiaanblauw metallic en Lampedusa blauw. Deze kleurcombinatie, geïnspireerd door de Parijs-Dakar Rally, werd volledig met de hand aangebracht. Tijdens de voorbereidingen voor het lakproces heeft de eigenaar zelf de tape mogen aanbrengen.
Tweekleurige lak
Het lakwerk van de 911 Dakar met het Rallye Design Package onderscheidt zich door een uniek tweekleurig proces. De carrosserie wordt eerst voorzien van een witte grondverf, waarna medewerkers handmatig de blauwe contrastlak in Gentiaanblauw metallic aanbrengen. Dit verfproces, inclusief het schuren en maskeren van de grondverf, neemt ongeveer zeven en een half uur in beslag. Voor deze handmatige handelingen werden speciale werkgebieden gecreëerd, zoals een multi-line voor verfapplicatie.
De uiteindelijke afwerking vindt plaats bij Exclusive Manufaktur. Hier brengen medewerkers de decoratieve folies voor de rode en gouden scheidingsstrepen met uiterste precisie handmatig aan.
Dromen zijn gemaakt van koolstofvezel
Voor lichte, puristische modellen zoals de 911 S/T of GT-modellen biedt de Carbon Fibre Manufaktur een extra productiestap. Hier worden bijna alle koolstofvezelonderdelen, zoals deuren, motorkappen en vleugels, handmatig gemonteerd. De geverfde carrosserie in het wit wordt eerst op speciale montagerijtuigen geplaatst. Vervolgens worden de koolstofvezelonderdelen stuk voor stuk met de hand vastgeklemd en in speciale schroefframes gepositioneerd. Tijdens het assemblageproces worden alle onderdelen nauwkeurig afgesteld om perfecte pasvormen en spelingen te garanderen. Deze stappen onderstrepen de hoge mate van precisie en vakmanschap in het productieproces. Zodra de assemblage van de buitenste delen compleet is, keert de carrosserie terug naar de reguliere assemblagelijn.
Zadelmakerij van hoog niveau
In tegenstelling tot andere fabrikanten heeft Porsche een eigen zadelmakerij in de fabriek in Zuffenhausen. Hier worden interieuronderdelen van leder, Race-Tex en stof met precisie gesneden, genaaid en bevestigd. Het snijden gebeurt met een automatische waterstraalsnijder, waarna de naaiafdeling alles tot een geheel brengt. Om de hoge kwaliteitsnormen te kunnen garanderen, is Porsche een van de weinige fabrikanten die interieurontwerpers een eigen opleiding geeft.