6 juli 2023

Retail & Marketing

Heineken brengt ode aan zijn meest populaire bijnamen en neemt commercial op in Brabant

Eet- en Borrelcafé de Druif en De Maaihoeve schitteren in campagne ter gelegenheid van 150 jaar Heineken

Als het erom gaat om hoe bierliefhebbers in verschillende delen van Nederland het liefst hun biertje bestellen, zijn er veel regionale verschillen. Zo is ‘Pilske’ een typisch zuidelijke vorm van bestellen, terwijl in het noorden ‘Bierke’ het liefst aan de bar wordt geroepen.  Dat blijkt uit onderzoek dat Heineken® liet verrichten onder ruim 1.100 Nederlanders. Ter ere van zijn 150ste verjaardag geeft Heineken® het startsein voor een campagne - deels opgenomen in Giersbergen en Den Bosch - én limited edition-verpakkingen. Daarin een hoofdrol voor de tien1 meest populaire bijnamen voor bier die in de loop der jaren zijn ontstaan en in elke regio van ons land anders zijn. Zo blijkt ‘Pilske’ in Brabant veruit favoriet. Onder het motto ‘Heerlijk Helder Hoe je ons ook noemt. Proost op 150 jaar gezelligheid’ laat Heineken zien dat het niet uitmaakt hoe je hem noemt, áls je het maar gezellig hebt met elkaar!

Brabantse horecazaken in spotlights 
Om te laten zien hoe Heineken door de jaren heen is omarmd en tijdens allerlei gelegenheden wordt gedronken, is vanaf nu zijn nieuwste commercial te zien op de Nederlandse televisie, die al deze bijnamen en momenten van gezelligheid viert. Zo maken we kennis met een kleine groep toeristen die is aangekomen in Nederland en in een gezellige café in Leeuwarden belandt.  Eén van hen, Mike, gaat naar de bar en bestelt drie Heineken, waarop de barvrouw de lokale bijnaam ‘Bierke’ gebruikt. Vervolgens maken Mike en zijn vrienden kennis met de bijnamen in verschillende regio’s van ons land en raken zij steeds meer vertrouwd met de typisch Hollandse gezelligheid. Zo belanden ze in Giersbergen bij de Maaihoeve waar ze kennismaken met ‘Pilske’ en eindigen ze hun tour op het terras van Eet- en Borrelcafé De Druif in Den Bosch waar de verwarring z’n hoogtepunt bereikt door de kelner die na hun bestelling van een ‘Pilske’ het ‘Leste rondje’ aankondigt. 

’’Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid'‘ 
Deze uitspraak zit nog altijd in de kern van Heineken en is de inspiratiebron voor de nieuwe campagne. “Ons merk draait om het maken van gezellige momenten samen onder het genot van een lekker biertje. We zijn trots dat Heineken hier al zoveel jaren onderdeel van is. Dit gaan we vieren met een campagne waarin de bijnamen voor ons bier centraal staan”, vertelt Els Dijkhuizen, Directeur Marketing Heineken Nederland. “Door de jaren heen hebben bierliefhebbers in Nederland ons merk allerlei bijnamen gegeven. Hoewel we de tel kwijt zijn, kunnen we dit wel waarderen en zien we van alles terugkomen, namelijk 'Biertje', 'Koude Kletser' en 'Goudgele Rakker'. Ook is de slogan Heerlijk Helder, weer terug van weggeweest, maar dan met een knipoog, want hoe je ons ook noemt het maakt niet uit, als je het maar gezellig hebt’’. 

Speciale 150-editie iconische Heineken fles & blik
Naast de tv-commercial bestaat de campagne uit online en social video’s en out-of-home materialen, waaronder een speciale 150-editie van de iconische Heineken fles en blik. Deze zijn vanaf nu in een limited edition in de supermarkt verkrijgbaar en voorzien van tien veelgebruikte bijnamen, waaronder ‘Biertje?’, ‘Goudgele Rakker’, ‘Pintje’, ‘Koude Kletser’, ‘Pilske’, ‘Pilsie’, ‘Bierie’, ‘Heinie’, ‘Bierke’ en ‘Gerstenatje’. Ook op de 0.0% flesjes en blikjes komen de verschillende bijnamen, waaronder natuurlijk het veelgebruikte ‘0.Nulletje’, terug.