1 oktober 2020

Heb jij jouw vermelding op Google Mijn Bedrijf volledig ingericht?

Daar sta je met twee lekke fietsbanden in de stad. Via Google Maps kijk je welke fietsenmakers in de buurt zijn, je controleert de openingstijden en checkt nog snel even de reviews. Vervolgens loop je met je fiets naar de fietsenmaker twee straten verderop

Grote kans dat ook jij – net als vele anderen – je zoektocht naar een lokaal bedrijf of dienstverlening vanuit Google Maps bent gestart. Concullega Imgerd schreef in september al over het belang van Google Mijn Bedrijf voor elk bedrijf en hij heeft gelijk: als bedrijf kun je hier niet (meer) omheen. Toch zie ik dat er nog genoeg bedrijven zijn die weinig met hun vermelding doen. Ik help je daarom graag op weg naar een volledig ingerichte vermelding.

Onderstaande 5 tips helpen je op weg om meer uit jouw bedrijfsprofiel te halen. Deze tips kun je eenvoudig zelf toepassen of door je onlinemarketingbureau laten uitvoeren.

Tip 1. Claim je vermelding op Google Mijn Bedrijf

Deze tip is een open deur. Dat snap ik zelf ook wel. Maar mijn ervaring leert dat veel bedrijven geen toegang hebben tot hun vermelding, als deze überhaupt al bestaat. Regelmatig komt het voor dat iemand binnen de organisatie de vermelding ooit heeft aangemaakt, maar dat er na de initiële configuratie niet meer naar is omgekeken. De belangrijkste stap is daarom eerst controleren of je toegang hebt tot het account van jouw bedrijf. Kun je jouw bedrijf niet vinden of heb je geen toegang? Claim dan direct je vermelding.

Tip 2. Download de app van Google Mijn Bedrijf voor notificaties

Als je aan de slag gaat met Google Mijn Bedrijf, is de bijbehorende app een absolute must! De app is gratis te downloaden voor Android en iOS en laat je eenvoudig al je vermeldingen beheren. Zo bevat de app onder andere de volgende mogelijkheden:

  • Bedrijfsinformatie aanpassen

  • Beheren van meerdere bedrijfslocaties

  • Real-time notificaties bij nieuwe reviews

  • Statistieken (Insights) inzien

  • Plaatsen van posts.

Een van de belangrijkste redenen om de app op een smartphone of tablet te installeren is de mogelijkheid om berichten van klanten te ontvangen. Door het activeren van de berichtenfunctie in de app komt er in je kennisvenster een extra contactmogelijkheid. D


Tip 3. Wees alert op vragen van potentiële klanten

Bij de kennisvensters van bedrijven vind je ook de ‘Vraag & Antwoord’-sectie. Deze functionaliteit wordt door Google als volgt omschreven:

In Google Maps kunt u vragen stellen en beantwoorden over de plaatsen en bedrijven die u ziet. Bedrijfseigenaren en anderen kunnen rechtstreeks reageren op deze vragen en antwoorden.

In eerste instantie werd deze functie uitgerold om Local Guides antwoord te laten geven op vragen van consumenten, maar later ook opengesteld voor beheerders om er rechtstreeks vanuit het dashboard (of mobiele app) op te reageren. Dit biedt kansen om potentiële klanten snel te voorzien van een correct antwoord en laat ook direct aan iedereen zien dat je als bedrijf actief mensen verder helpt. Indien dezelfde vraag vaker terugkomt, denk er dan over na om deze informatie beter zichtbaar te maken op je website.

Tip 4. Stuur bezoekers rechtstreeks naar Google reviews

Ongeveer 64 procent van de consumenten geeft aan dat de kans groot is dat zij via Google de beoordelingen van een bedrijf controleren. Het is daarom belangrijk om positieve reviews via Google te verzamelen omdat deze in zowel je kennisvenster als Google Maps weergegeven worden.


Tip 5. Beter meten door middel van UTM-tags en AdCalls

Je bent druk bezig geweest om Google Mijn Bedrijf in te richten, maar vervolgens is het de vraag welke resultaten dit oplevert. In ons vakgebied willen we alles meten, dus ook onze inspanningen in Google Mijn Bedrijf. Natuurlijk laat Google in het dashboard onder andere het aantal klikken naar jouw website zien, maar wat doen deze bezoekers vervolgens op je website? Dat kun je eenvoudig meten door het toevoegen van UTM-tags aan de link naar jouw website. Via het onderdeel ‘Acquisitie’ in Google Analytics zie je vervolgens exact wat deze bezoekers uitvoeren op jouw website.

Tip 6. Creatief aan de slag met posts

Google is druk bezig met het direct beschikbaar maken van zoveel mogelijk informatie op de zoekresultatenpagina. Zo wordt er in Google Answer Boxes al direct antwoord gegeven op veel vragen en is Google aan het experimenteren met het tonen van één resultaat bij specifieke vragen. In 2017 is de mogelijkheid van posts aan Google Mijn Bedrijf toegevoegd. Deze optie is terug te vinden in het Mijn Bedrijf Dashboard en staat je toe om nieuws, evenementen, producten en aanbiedingen toe te voegen aan jouw vermelding.

Belangrijk om te weten:

  • Een post blijft zeven dagen zichtbaar.

  • Evenementen worden weergegeven totdat het betreffende evenement is afgelopen.

  • Posts kunnen tot 1500 tekens bevatten, hoewel kleinere updates van 150 – 350 tekens worden geadviseerd.

  • Voor ondersteunende afbeeldingen kan je het beste een grootte van 750×750 pixels aanhouden.

  • Geen inspiratie? In de sectie ‘Home’ van het dashboard kan je zien wat soortgelijke bedrijven recentelijk hebben geplaatst.

Meer tips? lees dan verder op frankwatching.com