11 januari 2023

Gratis verzending populair, maar betalingsbereidheid consumenten groeit

Betalingsbereidheid verzendkosten stijgt van €3,40 naar €4,50

Jarenlang waren consumenten gewend aan gratis bezorging, maar de stijgende prijzen dwingen steeds meer webwinkels verzendkosten door te berekenen. Hoewel hoge verzendkosten voor de meerderheid van consumenten (57%) reden is een aankoop te staken, neemt tegelijkertijd de betalingsbereidheid toe. Waar Nederlanders een jaar geleden voor een order van €50 nog maximaal €3,40 aan bezorgkosten wilden betalen, steeg dat naar €4,50. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud onder 1,000 Nederlanders.


Consument betaalt steeds vaker voor verzending
Twee derde (65%) van de consumenten verwacht dat verzendkosten dit jaar zullen stijgen als gevolg van inflatie. Hoeveel consumenten willen betalen voor verzending, hangt af van de orderwaarde van hun bestelling. Voor een bestelling van €15,00 wil de Nederlandse consument €4,50 betalen, bij een order van €150,00 euro zelfs €5,50. Nederland ligt daarmee boven het Europese gemiddelde van respectievelijk €4,30 en €6,20. Opvallend is dat millennials het diepst in de buidel tasten: zij zijn bereid tot wel €7,40 aan bezorgkosten te betalen.

“Nederlanders zijn lange tijd verwend met gratis verzending, terwijl dit voor veel online retailers een blok aan het been is. Voor een dubbeltje extra gingen consumenten al naar de concurrent,” aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. “We zien nu een duidelijke verschuiving in consumentengedrag. Nederlanders zijn best bereid een bijdrage te leveren aan de verzendkosten, al kan de hoogte hiervan wel een dealbreaker zijn. Webgiganten als H&M en Zalando rekenen daarom steeds vaker verzendkosten voor kleine bestellingen, en onze verwachting is dat veel online retailers dit voorbeeld zullen volgen.”


Gratis verzending populair, maar consument steeds bewuster
Terwijl de betalingsbereidheid voor verzending groeit, blijft gratis verzending onverminderd populair. Maar liefst twee op de drie (59%) Nederlanders is bereid een extra product toe te voegen in ruil voor gratis verzending. Bovendien wint gratis het van snelheid: terwijl 4 op de 5 consumenten (82%) gratis boven snelle bezorging verkiest, geeft slechts een vijfde (18%) de voorkeur aan snelle levering. Ook bij de keuze uit verschillende verzendopties of een specifieke vervoerder, komt gratis bezorging als winnaar uit de bus.

Hoewel ‘gratis’ dus een sleutelwoord blijft als het gaat om verzending, zijn consumenten zich ook bewust van de ecologische consequenties van bezorging. 1 op de 3 consumenten is van mening dat niet-duurzame levering duurder moet zijn. Tegelijkertijd gelooft de meerderheid (71%) dat verzendkosten goedkoper moeten zijn wanneer een consument bereid is langer te wachten.

Over de E-commerce Delivery Compass
Het onderzoek is uitgevoerd door Nielsen onder 9,004 deelnemers uit 9 landen in augustus 2022 (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje, het Verenigde Koninkrijk en de Verenigde Staten). De studie is onderdeel van de E-commerce Delivery Compass 2023. Dit onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd om retailers te voorzien van de meest actuele trends op het gebied van e-commerce logistiek. Het volledige rapport wordt dit jaar gepubliceerd op 26 januari.

Over Sendcloud
Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel. Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23,000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk.