21 september 2020

Tech, Ict & Smart

Fontys start pilot hybride leeromgeving rondom thema circulaire transitie

Stilstaan is achteruitgaan. Dat weet Fontys als geen ander. En dus blijft de Hogeschool Economie en Communicatie innoveren. Zo zijn ze dit schooljaar gestart met een pilot hybride leeromgeving rondom het thema circulaire transitie. Bij Founded by All in het iconische Klokgebouw in Eindhoven werken studenten, docenten en medewerkers van het toonaangevende waste-to-product bedrijf Renewi op gelijkwaardig niveau met elkaar samen aan een uitdagende opdracht om restafval te reduceren.

Restafval naar nul terugbrengen


Er zijn vraagstukken die je in je eentje niet krijgt opgelost, die van meerdere kanten aangevlogen moeten worden. Zo heeft Renewi te maken met een opgelegde eis vanuit de overheid om het percentage restafval drastisch naar beneden te brengen en uiteindelijk zelfs op nul te laten uitkomen. Maar hoe doe je dat? Tien studenten krijgen gedurende de komende maanden de opdracht om hier vanuit verschillende invalshoeken naar te kijken en over mee te denken. De studenten worden in hun groepsproces en individueel proces afwisselend begeleid door vier Fontys coaches.

Op gelijkwaardig niveau samenwerken


Yolanda Lentz, Projectleider Hybride Leeromgevingen en docent bij Fontys: “Het doel van deze pilot is om een hybride omgeving te creëren voor studenten, docenten, onderzoekers van ons expertisecentrum en het werkveld, waarbij iedereen op een gelijkwaardig niveau samenwerkt. We hebben te maken met maatschappelijke vraagstukken die dusdanig complex van aard zijn, dat je meerdere disciplines nodig hebt om ze op te lossen. Samenwerken en tegelijkertijd optrekken is dus van groot belang. Het is voor alle partijen een innovatief proces waarin ze hun eigen weg moeten zien te vinden. Voor studenten is dit een unieke kans om in korte tijd een grote dosis werkervaring op te doen en breder te kijken dan hun eigen opleiding. Docenten leren een coachende rol aan te nemen en het werkveld leert om niet alleen opdrachtgever te zijn, maar vooral kennispartner.”

Fontys

**Leren en innoveren
**Renewi is een van de externe Fontys kennispartners. Het waste-to-product bedrijf neemt deel aan dit traject, omdat het als lerende organisatie een duidelijke meerwaarde ziet in de samenwerking met studenten en docenten. De recente ervaring die studenten hebben opgedaan tijdens hun studie biedt een grote toegevoegde waarde voor Renewi, evenals de frisse blik die ze op zaken kunnen werpen. De toegevoegde waarde van docenten is hun expertise op het gebied van onderzoek en kennis over specifieke vakken. Het interdisciplinair samenwerken tussen de verschillende partners versterkt het leren en innoveren voor alle betrokkenen.

Hybride leeromgeving voor alle studenten


Ronald Philipsen, Directeur Fontys Hogeschool Economie en Communicatie, laat weten dat Fontys als kennisinstituut de ambitie heeft om een essentiële bijdrage te leveren aan de maatschappelijke vraagstukken in de Brainport-regio. “Wij geloven sterk in het concept ‘hybride leeromgeving’, omdat je daar met elkaar de uitdaging aangaat om complexe vraagstukken vanuit verschillende perspectieven op te lossen. Tijdens dit project richten we ons op onze eerste pijler ‘circulaire transitie’, dat doen we samen met ons expertisecentrum. In een later stadium komen ook ‘digitale transformatie’ en ‘veerkrachtige steden’ aan bod. Ons doel is om uiteindelijk elke student te laten kennismaken met een hybride leeromgeving.”

Founded by All


Het project draait bij Founded by All. Deze creative business hub op Strijp-S in Eindhoven biedt een aantrekkelijke werkplek voor creatief talent. Alle faciliteiten die je als (beginnend) ondernemer in design of techniek nodig hebt, zijn aanwezig. Van werkplekken tot vergaderruimtes en van whiteboards tot verse koffie. Omdat enthousiaste studenten in zo’n hybride leeromgeving natuurlijk niet kunnen ontbreken, heeft Fontys hier werkplaatsen gecreëerd.

Samen met de praktijk naar buiten treden


Een van de deelnemende studenten geeft aan dat ze het van elkaar leren het leukst vindt aan dit traject. “De minorstudenten leren van mij als afstudeerder, maar vice versa is dat zeker ook het geval.” Voor iemand anders is de samenwerking met het bedrijfsleven de belangrijkste reden geweest om mee te doen. “Je kunt natuurlijk als student vanachter je bureau ergens aan werken, maar hoeveel leuker is het om samen met de praktijk naar buiten te treden? Ik hou ervan mijn eigen leerpad uit te stippelen. Hier bepaal ik zelf wat ik wil leren en waarin ik me verder wil ontwikkelen.” Ook een derde student is enthousiast. “De eerste week is erg goed bevallen. We zijn heel hartelijk ontvangen bij Founded by All en zeker ook door Renewi. We hebben de eerste dagen gebruikt om elkaar als groep beter te leren kennen en gaan vanaf komende week focussen op onze opdrachten voor Renewi.”

Wrap up


Aan het einde van de middag kruipen de studenten - op een veilige anderhalve meter - bij elkaar voor hun eerste wrap up sessie. Als de studenten bespreken wat ze die week allemaal hebben gedaan en geleerd, ontstaat er al snel een positieve vibe. Ze zijn het erover eens dat ze een goed en interdisciplinair team vormen en hebben er dan ook het volste vertrouwen in dat ze Renewi de komende maanden kunnen verrassen met tal van vernieuwende ideeën.”

Gerelateerd