Partner

17 april 2018

Training & Opleiding

Fontys staat voor ondernemerschap

**Dat u de eerste en tweede industriële revolutie misschien niet onmiddellijk kunt plaatsen op de tijdbalk van onze geschiedenis, dat kan ik me voorstellen. Beide omwentelingen voltrokken zich immers alweer enige tijd terug – om precies te zijn respectievelijk 250 en 150 jaar geleden. De derde industriële revolutie hebben velen van ons echter aan den lijve meegemaakt – denk aan de ontwikkeling van de personal computer in de jaren ’70 en de eerste voorzichtige stappen eind jaren ’80 op het World Wide Web (toen spraken we nog niet over internet). ** Waarom deze historische terugblik? Simpel: omdat we op de drempel staan van de vierde industriële revolutie, oftewel 4.0 in jargon. Dan hebben we het over de razendsnelle, ingrijpende veranderingen op digitaal en technologisch vlak. Ontwikkelingen die enorme gevolgen hebben op alle gebieden van onze samenleving en van ons leven. Dan hebben we het over samenwerken, communiceren, consumeren, recreëren en over de manier waarop we naar de toekomst kijken. Maar we hebben het ook, en zeker niet in de laatste plaats, over mijn vakgebied - het onderwijs - en het uwe: het ondernemerschap. Business Smart Industry. Dat is de term die we gebruiken wanneer we het hebben over de effecten van de revolutie 4.0 op het bedrijfsleven. Die effecten zijn eveneens ontzagwekkend groot. Ik overdrijf niet; de digitale en technologische ontwikkelingen hebben impact op alle facetten van uw business. Op de producten zelf, de productiewijze, de logistiek, de sales & marketing, de service, het onderhoud en – misschien zelfs vooral – op de skills van uw personeel. Ik zeg niets nieuws als ik beweer dat iedere werkgever momenteel bezig is met de volgende vragen: wat betekenen nieuwe of verfijnde technieken als robotica, ICT, big data, e-fullfillment, e-logistics, social media en 3D-printing voor mijn bedrijfsvoering? Hoe en wanneer kan – of moet? – ik proactief inspelen op de revolutie die op het punt van beginnen staat? Die laatste vraag is minstens zo belangrijk. Niemand wil alleen maar toekijken langs de zijlijn en daarna gedwongen jarenlang achter de feiten aanlopen. TEC-skills Tot nu toe heb ik het vooral over u gehad. Ik kijk ook zeker naar mijn eigen sector: het (hoger) onderwijs. En natuurlijk naar mijn eigen organisatie, de grootste publieke kennisinstelling van Zuid-Nederland: Fontys Hogescholen. Welke rol speelt het hoger onderwijs in deze ontwikkelingen? Wat doet Fontys Hogescholen om in te spelen op deze snel veranderende wereld? Het belangrijkste is dat wij al onze studenten TEC-skills bijbrengen. TEC staat in goed Nederlands voor Technology, Entrepreneurship en Creativity. Kort gezegd staan TEC-skills voor een ‘gevoeligheid’ voor (maatschappelijke) innovatie, voor begrijpen op welke manier technologie kan helpen om vraagstukken op te lossen, voor durven experimenteren, en voor co-creatie met verschillende disciplines. Flexibel onderwijs Daarnaast bieden wij een groeiend aanbod aan bij- en nascholing voor uw medewerkers, in alle opleidingsrichtingen. Flexibel onderwijs kan deeltijdonderwijs zijn, met flexibele instroommomenten en dito leeruitkomsten, maar ook modulair contractonderwijs, onderwijs in innovatieve ‘authentieke leeromgeving waarbij werk en leren elkaar ontmoeten’ en – natuurlijk – vaak ook digitaal onderwijs, denk aan de zogenoemde miniMOOCS (Massive Open Online Courses). Die laatste zijn, het woord ‘open’ zegt het al, vaak voor iedereen toegankelijk. Plaats- en tijdonafhankelijk. Ook ons onderzoek en onze kennis veranderen natuurlijk onder invloed van de maatschappelijke ontwikkelingen. We hebben daarom aan het begin van dit jaar besloten dat we onze onderzoeks- en inhoudelijke expertise focussen op één overkoepelend zwaartepunt – TEC for Society – en vijf onderliggende onderzoeksthema’s: health, hightech systems & materials, smart society, education en creative economy. Ondernemerschap Zoals gezegd: een van de elementen van TEC is ondernemerschap. Voor ons is ondernemerschap iets dat op alle vakgebieden en binnen alle opleidingsrichtingen een rol speelt. Het staat voor kansen zien én grijpen. Het is een combinatie van kennis, vaardigheden, houding en persoonlijke eigenschappen. Het bestaat in alle soorten en maten – in startups, in MKB-bedrijven, in familiebedrijven en in multinationals. En ook buiten het commerciële bedrijfsleven, in overheidsorganisaties, zorginstellingen en uiteraard ook in het onderwijs zijn mensen met ondernemerschap zeer welkom. Wij brengen al onze studenten deze ondernemende houding bij. Alumni van Fontys Terug naar u, terug naar het bedrijfsleven. Wat kunnen Fontys Hogescholen en de (regionale) ondernemers voor elkaar betekenen? Het belangrijkste is natuurlijk dat wij mensen aanleveren die de vaardigheden en kennis bezitten om uw bedrijf verder te brengen. Flexibele, weerbare, ondernemende en creatieve medewerkers. Ik raad u dan ook aan om bij gelijke geschiktheid vooral iemand aan te nemen die bij Fontys heeft gestudeerd. Wij zijn trots op onze alumni! Onze onderzoekers en afstudeerders kunnen daarnaast met hoogstaand praktijkgericht onderzoek uw onderneming helpen in de transformatie die revolutie 4.0 onvermijdelijk met zich meebrengt. En u? U kunt ons helpen door uw medewerkers gebruik te laten maken van ons uitgebreide TEC-proof bij- en nascholingsaanbod. Last but not least zijn wij er bij gebaat als u stageplaatsen in de aanbieding heeft én bereid zou zijn om in hybride leeromgevingen – social of living labs – uw kennis te delen met nieuwe generaties. Duurzaamheid Als wij elkaar op deze manier versterken, is dat niet alleen goed voor Fontys en voor het bedrijfsleven, maar ook voor de duurzaamheid van de Nederlandse samenleving als geheel. Daar ben ik van overtuigd. TEC for society!

Gerelateerd