Fontys for society

Afbeelding

Samen met werkveld ontwikkelen van talent en delen van kennis voor vitale en duurzame samenleving.

We gaan ‘samen vooruit’! Met deze woorden opende Joep Houterman, voorzitter van het college van bestuur van Fontys onlangs het nieuwe collegejaar. Hij deed dit tijdens de eerste editie van het Fontys for Society Event. Tijdens dit event kregen studenten, medewerkers, oud-medewerkers, werkveldpartners en andere geïnteresseerden een goede indruk van hoe Fontys, door middel van onderwijs en onderzoek, bijdraagt aan een duurzame, vitale en inclusieve samenleving. Dit onder meer door het bijwonen van inspirerende keynotes en praktische workshops rondom de zes kennisthema’s van Fontys praktijkgericht onderzoek, creatieve economie, toekomst van leren, slimme mobiliteit, duurzaamheid en circulariteit, gezonde en inclusieve samenleving en enabling technologies.

Zoveel meer dan onderwijsinstelling
“Deze thema’s hebben we voor het event een gezicht gegeven met als hoofdthema ‘Sustainable Connections’. Want willen we met zijn allen de wereld een stukje duurzamer en vitaler maken dan zullen we moeten samenwerken. Dat begint door elkaar te leren kennen en mensen met elkaar te verbinden, en wat gezien de reacties van bezoekers ook lijkt te zijn gelukt. We hebben het event voor 2025 alweer op de agenda staan”, Anne de Bonth, programmamanager Leven Lang Ontwikkelen (LLO) binnen Fontys. “We hebben op een mooie wijze kunnen laten zien dat we meer zijn dan een onderwijsinstelling voor het HBO. Dat we naast talentgericht onderwijs, ook praktijkgericht onderzoek verrichten waarmee we onze maatschappelijke impact vergroten en waarmaken.”

Een leven lang ontwikkelen
Dit in het kader van de strategie Fontys for Society. De Bonth: “Ontwikkeling staat hierin centraal. Natuurlijk het ontwikkelen van het talent van onze studenten, maar ook door het doen van onderzoek ontwikkelen we praktijkgerichte kennis. Daarnaast richten we ons meer en meer op de werkende professionals die zich in het kader van een Leven Lang Leren willen ontwikkelen. En dat biedt ons de mogelijkheid om onze eigen kennis en vaardigheden te vergroten en weer te delen. Een groeiproces waar iedereen van profiteert.”

Fontys sterk verbonden met werkveld
want door te bouwen aan kennis en ervaring maak je elkaar sterker. Een krachtige samenwerking tussen Fontys en partners uit het werkveld is daarom cruciaal. De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven past ook in de Triple Helix gedachte, de samenwerking waar ook de overheid onderdeel van uitmaakt. Het belang van deze samenwerking wordt ook onderkend in operatie Beethoven. Een investeringsfonds van 2,5 miljard, vanuit het Rijk en de Regio, waar ook een deel van het geld is gereserveerd voor talentontwikkeling. De Bonth; “Daar zijn we als Fontys natuurlijk erg blij mee, omdat we kunnen investeren in de ontwikkeling van onderwijs en onderzoek. Maar tegelijkertijd geeft het ook een verplichting om hier goed invulling aan te geven.”

En dat is wat Fontys doet en wil blijven doen. Zo is er op dit moment al een mooie samenwerking met partner ASML. De samenwerking bestaat onder andere uit het bieden van stageplekken, opdrachten voor projecten, bedrijfsbezoeken en actieve samenwerking binnen praktijkgericht onderzoek. Fontys en ASML zijn ook partners op het gebied van de ontwikkeling van van ASML-medewerkers. De Bonth: “En het mooie van deze brede uitwisseling van kennis en talent inclusief LLO is dat de hele keten van toeleverende bedrijven in de Brainport er deel van uit kan maken. Wat we als partners ontwikkelen aan leer- en ontwikkelmogelijkheden bieden we aan voor het gehele ecosystem.

ProjectA en Talent2Teach winnen Fontys for Society Award
De Fontys for Society Awards werden voor het eerst uitgereikt tijdens het Fontys for Society event. De award is bedoeld voor een initiatief dat bijdraagt aan de oplossing voor een maatschappelijk vraagstuk. For Society, dus. Er worden twee awards uitgereikt, een voor Fontys-studenten en een voor Fontys-medewerkers. De winnaars ontvangen een geldbedrag van2.500 euro dat besteed moet worden aan een onderwijsgerelateerd maatschappelijk doel. De eerste winnaars van deze prestigieuze awards waren ProjectA (studenten) en Talent2Teach (medewerkers).

Met ProjectA wil Maia Steinberg, afgestudeerd aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten, master of music, muziek en sociale verandering dichter bij elkaar brengen. Ze gelooft sterk in de kracht die kunst, en met name vocale muziek en geluid, heeft om de wereld te veranderen en in de kracht van boodschappen overbrengen.

Talent2Teach laat leerlingen, scholieren en studenten van en met elkaar leren. Kenneth Schenning is, een van de medeontwikkelaars van dit initiatief. “Scholieren gaan middels een betaalde bijbaan aan de slag met leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs om achterstanden op leeftijdsgenootjes weg te werken. Zij geven deze leerlingen de handvatten die ze nodig hebben om succesvol te zijn op het voorgezet onderwijs. Deze scholieren worden op hun beurt gecoacht door de studenten van de lerarenopleiding. Win, win, win dus.

In 2025 Fontys for Society Event bezoeken?Noteer in uw agenda:
12 september 2025
fontys.nl/forsocietyevent voor meer informatie