Partner

1 juni 2021

Tech, Ict & Smart

“Enkel een product leveren is makkelijk. (...) ARAS gaat qua ondersteuning een stuk verder; we willen echt een verlengstuk zijn van de installateur.”

In de rubriek ondernemer/bedrijf in beeld bevraagt Brabant in Business verschillende ondernemers, bestuurders of bedrijven. Deze week een exclusief interview met ARAS Security. Een echt familiebedrijf sinds 1989. ( Robert Faber - Julius Faber - Olivier Faber)

1. Wie zijn jullie en wat doen jullie precies?

Wij zijn ARAS Security. We zijn een familiebedrijf, gestart in 1989, en zijn een distributeur van elektronische beveiliging. Inmiddels valt daar toegangscontrole, CCTV, inbraakdetectie, security management, brandveiligheid (detectie en gesproken woord ontruiming) en zorgsystemen evt. in combinatie met NEN2575 stille ontruiming (via smartphone) onder. Wij verkopen dus aan ‘installerend Nederland’ alle apparatuur die zij nodig hebben om ons land veiliger te maken. Daarbij leveren we een breed scala aan ondersteunende diensten om echt als verlengstuk van de installateur te fungeren, zelfs tot 24/7 support aan toe.

2. Kunt u wat vertellen over de nieuwe ontwikkelingen in jullie branche?

We zien een aantal duidelijke trends die ook buiten onze branche zichtbaar zijn. Denk aan termen als Software as a Service (SaaS), Big Data, onderhoud op afstand en allerhande vormen van cloud diensten. Branche-specifiek zien we hele grote stappen op het gebied van Video Content Analyse. Daar worden termen aan gekoppeld als Artificial Intelligence en Deep Learning, maar in de praktijk komt het neer op méér gebruik maken van de data die uit video te halen is. Hiermee wordt beveiliging slimmer én beter. Ook stelt het de klant in staat om hiermee (geanonimiseerde) informatie te verzamelen voor bijvoorbeeld marketing.

3. Waar zijn jullie het meest trots op?

Dat we iedere klant een op maat gemaakt dienstenpakket kunnen bieden. We bedienen een breed scala aan klanten, met idem spreiding aan service-behoeften. Voor het ene project wil een klant enkel de producten hebben en een helpdesk als ze tegen problemen aan lopen. Voor een volgend project kunnen ze behoefte hebben aan advies vooraf, het samen bouwen van een Proof of Concept in de offerte fase, een projectbegeleider tijdens het project, en 24/7 back-up in de onderhoudsfase. Omdat we alles in huis hebben, kunnen we altijd precies leveren waar de klant behoefte aan heeft.

4. Waarin onderscheidt ARAS Security zich ten opzichte van de concurrenten?

Onze aanvullende diensten. Enkel een product leveren is makkelijk. Uiteraard moet je als groothandel voldoen aan een aantal randvoorwaarden zoals een goede prijs, snelle levertijden, en een professionele helpdesk. Maar ARAS gaat qua ondersteuning een stuk verder; we willen echt een verlengstuk zijn van de installateur. Dus los van de randvoorwaarden van een groothandel, willen we ook de diensten kunnen leveren waar de installateur op dat moment behoefte aan heeft.

5. Hoe hebben jullie het gered in de coronapandemie?

Enkel in de eerste lockdown zagen we een tijdelijke dip. Toen waren ook onze klanten opeens nergens meer fysiek welkom, en dan hebben ze natuurlijk ook geen spullen meer nodig. Gelukkig hebben onze klanten zich snel herpakt, al zagen (en zien) we nog steeds wel grote verschillen. Bepaalde markten zoals horeca en retail zijn sectoren die het nog steeds erg moeilijk hebben, en investeringen in beveiligingen nog wel even voor zich uit zullen schuiven. Van de tweede en derde lockdown hebben we eigenlijk niks meer gemerkt. Mensen hebben een manier gevonden om toch -met inachtneming van de maatregelen- hun werk uit te kunnen voeren. Uiteindelijk is het toch weer een prima jaar geworden!

6. Waar hopen jullie over 5 jaar te staan met ARAS Security?

Over alle vestigingen zijn we continu bezig met uitbreiding van het assortiment met gerenommeerde leveranciers en partners. Binnen Nederland focussen we op verdere professionalisering van onze projecten-afdeling. Hiervoor zijn we in gesprek met key-partners om ook daar te peilen wat de behoeften over 5 jaar zullen zijn. Internationaal hebben we ook verdere groei-ambities. Onlangs hebben we een nieuw sales office in Zweden geopend. De volgende peilen staan op Wallonië. Onze Belgische vestiging is al deels tweetalig, en dat willen we verder uit gaan breiden zodat we ook de Franstalige klanten optimaal kunnen bedienen.