2 november 2020

Innovatie & DuurzaamheidTransport & Logistiek

ELEKTRISCH, OMDAT HET KAN

PGZ PREMIUM MOBILITY BIEDT MET PORSCHE EN JAGUAR ÓÓK KEUZE IN ELEKTRISCHE AANDRIJVING

Of de elektrische auto wel of geen oplossing is voor het klimaatvraagstuk, laten we gemakshalve hier buiten beschouwing. Waarom? Omdat de elektrische auto er nu is en de consument die kan kopen of leasen. Het aanbod groeit en de vraag neemt toe. Niet alleen in de compacte klasse maar juist ook in het hogere segment. Brabant Business stuurde Wim van Engelen op pad om te gaan rijden met twee elektrisch aangedreven auto’s: de Porsche Taycan 4 S en de Jaguar I-PACE EV320.

Ze zijn totaal verschillend en dit wordt dus géén vergelijkingstest. Porsche Centrum Maastricht en Jaguar Land Rover Maastricht zijn naast elkaar gehuisvest in fraaie, nieuw gebouwde panden op Maastricht Airport. Er staat een Taycan 4S klaar, het instapmodel met 390kW/530 pk krachtbron en een vanafprijs van € 110.700.

Twintig meter verder een I-PACE EV320, goed voor 235kW/320 pk en met een vanafprijs van € 65.990. De praktijk leert dat auto’s in dit segment nooit ‘standaard’ in de showrooms staan. Onze Porsche is uitgerust met opties die het prijskaartje verhogen naar € 155.750, terwijl de door ons gereden Jaguar € 99.610 moet kosten.

Scalextric

De Porsche komt als eerste aan de beurt. Voor de Taycan heeft het sportwagenmerk alles uit de kast gehaald om een auto te bouwen die op de éérste plaats een echte Porsche is. Qua vormgeving is dat overduidelijk: de typische signatuur van de overige modellen is ook in de Taycan te zien. De auto is breed en laag. Wanneer je hem ‘en profile’ bekijkt is er een vierdeurs 911 Coupé in te zien. Geen enkele weerstand dus voor Porsche liefhebbers, zou je denken. En dat blijft zo wanneer eenmaal achter het stuur is plaats genomen. De bediening is eenvoudig, met een piepklein keuzehendeltje op het dashboard om de automaat in te schakelen . Twee forse touchscreens voor bestuurder en passagier domineren het dashboard. Benieuwd naar de rijervaring laten we de verdere toeters en bellen voor gezien en drukken we op de startknop.

Op een licht zoemend geluid na is het doodstil in de Taycan

Letterlijk vanaf de eerste meters naar de uitrit voelt de Taycan vertrouwd aan. Een kunstmatig ‘motorgeluid’ is hoorbaar, zowel binnen als buiten. Maar dat kan uitgeschakeld worden, wat prima bevalt: op een licht zoemend geluid na is het doodstil in de Taycan. Géén rolgeluiden van de banden en geen windgeruis. Natuurlijk wordt het ‘gaspedaal’ voorzichtig verder ingedrukt en is het enorme acceleratievermogen voelbaar. Met launch control is de sprint van 0 naar 100 km/uur in 4 seconden gepiept en ook daarna weet de Taycan van geen ophouden tot de 250 km/uur is bereikt. De beleving doet denken aan de Scalextric miniatuur racebaan uit mijn jeugd: als je even te hard kneep was je autootje al vertrokken of de baan uit gevlogen. De Taycan is wat dat laatste betreft een stuk stabieler: wie hiermee de bocht uit vliegt heeft écht iets verkeerd gedaan. Ondanks het hoge gewicht is Porsche er in geslaagd om de vierwielaangedreven Taycan met indrukwekkende ondersteltechnieken de rijeigenschappen mee te geven die we van het merk gewend zijn. Met een simpel draaiknopje aan het stuur kunnen verschillende rijmodi worden geselecteerd, waarbij het Porsche Recuperation Management (PRM) tot 90% van de remenergie kan regenereren. Afhankelijk van het gebruik en accupakket varieert het bereik van de Taycan 4 S tussen 335 en 524 km.

Jaguar

De I-PACE is een SUV en daarmee voor een grote doelgroep bestemd. Voor degene die het gebruiksgemak van een luxe Sports Utility Vehicle wil combineren met de eigenschappen van elektrische aandrijving biedt Jaguar met de I-PACE een krachtige, representatieve en vooral dynamische auto met keuze uit twee vermogens. Naast de door ons bereden EV320 is er ook de EV400 met nog sterkere krachtbron. Wat in de Jaguar direct opvalt, is dat er maar één rijmodus is en dit betekent dat er continu energie wordt teruggewonnen bij gas loslaten. De auto vertraagt dan ook onmiddellijk en het effect is vergelijkbaar met het afremmen op de motor bij een auto met verbrandingsmotor.

Over power niets te klagen en ook voor de Jaguar geldt: elektrisch rijden is heerlijk rustig

Wanneer je direct over bent gestapt uit de Porsche, is het even wennen. Maar eenmaal onderweg is het geen enkel probleem. De Jaguar laat zich makkelijk sturen, is comfortabel en door de hogere zitpositie kun je er vlot mee over de B-weggetjes en door dorpjes rond Maastricht. Ondanks de 1.453 liter bagageruimte en 5 volwaardige zitplaatsen is de I-PACE een relatief compacte auto. Over power niets te klagen en ook voor de Jaguar geldt: elektrisch rijden is heerlijk rustig. Met een actieradius van 470 km loop je niet snel vast en opladen kan zowel thuis als bij het steeds hoger wordende aantal openbare laadpunten.

Conclusie

Er is veel méér te vertellen over deze beide elektrisch aangedreven auto’s. Over de aandrijftechniek, de energievoorziening, de mogelijkheden om de actieradius aan te passen aan persoonlijke omstandigheden, de fiscale voordelen enzovoort. Maar alles begint met een proefrit, want pas dan wordt duidelijk wat elektrisch rijden te bieden heeft.

Het aanbod elektrische auto’s groeit en de vraag neemt toe