19 april 2023

Retail & Marketing

Een poster maken, waar moet je aan denken?

Reclame is iets wat al eeuwen lang bestaat en constant blijft veranderen. Over posters staat één ding vast: Ondanks alle technologische vooruitgang, kan een eenvoudige maar doordachte poster heel effectief een boodschap overbrengen. Het eerste reclame pamflet is gemaakt in de 15e eeuw en nog steeds zijn pamfletten en posters een van de meest voorkomende manieren van marketing.

Posters ontwerpen lijkt op het eerste gezicht misschien lastig, maar dit valt heel erg mee! Voor het maken van een goede poster zijn er eigenlijk maar vier dingen die je in het achterhoofd moet houden: een duidelijk doel, een duidelijke boodschap, het ontwerp en de locatie. Om ervoor te zorgen dat jij alles uit je posters kan halen worden hieronder de vier punten uitgelegd.

Het doel van jouw poster
Het doel van je poster is wat je over wilt brengen naar jouw doelgroep. De boodschap die je gaat maken moet dus het doel van jouw poster vervullen. Een poster is bedoeld om een boodschap over te brengen, vaak commercieel. Enkele voorbeelden hiervan zijn de opening van een winkel of de lancering van een nieuw product. Posters kunnen ook gebruikt worden om de doelgroep tot actie te laten komen. Dit zogeheten “call to action” gebeurt vaak bij verkiezingen of bij kortingen in een winkel. Het is dus belangrijk om te weten wat jij wilt gaan bereiken met je poster, wil je dat jouw doelgroep een actie gaat uitvoeren of wil je jouw doelgroep informeren?

Een duidelijke boodschap voor je poster
Bedrijven gaan regelmatig de mist in bij het overbrengen van hun boodschap. Het is belangrijk dat jouw boodschap duidelijk is en goed overkomt bij jouw doelgroep. Dit doe je door niet te veel tekst op je poster te zetten en feedback te vragen bij verschillende mensen die niet weten waar de poster voor bedoeld is. Als alle mensen je kunnen vertellen waar de poster over gaat heb je een duidelijke boodschap. Check ook of jouw doelgroep weet wat het doel is van de poster zodat je het meeste uit je poster kan halen.

Een leuk ontwerp voor je poster
Hoe jij je poster het beste kan ontwerpen hangt af van een aantal dingen. De belangrijkste hiervan zijn: je doelgroep, bedrijfsstijl, gewenste grootte en de hoeveelheid tekst. Vooral de stijl van je bedrijf is belangrijk om mee te nemen in het ontwerp van je poster, zo zorg je ervoor dat klanten je sneller herkennen. Wanneer je relatief veel tekst op je poster wilt zetten is het slim om de poster groter te maken, zodat alles goed leesbaar is van een afstandje. Er is geen vaste richtlijn voor hoeveel tekst er op een poster moet maar het gezegde “less is more” geldt hierbij wel, je moet namelijk snel de aandacht kunnen trekken!

De locatie van je poster
Nu je weet wat je poster moet bereiken, hoe je dit wil overbrengen en hoe het eruit gaat zien kan je jouw posters gaan drukken en verspreiden. Bij het verspreiden van de posters moet je vooral vaststellen waar jouw doelgroep zich veel bevindt. Zijn jongeren bijvoorbeeld jouw doelgroep? Dan kan je de poster het beste in en rondom scholen hangen. Voor ouderen kan je dan weer beter je posters verspreiden in en rondom seniorencentra. De locatie is heel erg belangrijk, onderzoek dit dus van tevoren!