Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in het online aankoopgedrag van Nederlandse consumenten. Uit onderzoek van Sendcloud onder 1.000 Nederlanders blijkt dat 2 op de 5 (38,8%) de milieu-impact van bezorging meeweegt bij het kiezen van een webwinkel. Voor bijna een derde (29,2%) is dit zelfs een directe reden om te kiezen voor levering via een servicepunt of pakketkluis in plaats van thuisbezorging.
Meer dan de helft van de consumenten (53,3%) gelooft dat levering aan een servicepunt of pakketkluis milieuvriendelijker is dan thuisbezorging. Daarnaast vindt 54,4% dat meer webwinkels out-of-home bezorging zouden moeten aanbieden om hun CO2-uitstoot te beperken.
Milieubewust, maar niet altijd consequent
Hoewel consumenten steeds meer oog hebben voor het milieu, blijkt hun gedrag niet altijd consistent. De helft (51,3%) van de Nederlanders gebruikt weleens de auto om een pakket op te halen bij een servicepunt of pakketkluis, terwijl 48,6% de fiets kiest en 44,9% te voet gaat. Ondanks deze verschillen in vervoerswijze is de bereidheid om te reizen duidelijk: 78,3% van de consumenten is bereid om tot een kilometer te reizen om een bestelling op te halen."Consumenten worden zich steeds bewuster van de impact van hun koopgedrag op het milieu," zegt Sabi Tolou, mede-oprichter van Sendcloud. "Hoewel de duurzaamheid van out-of-home bezorging kan variëren afhankelijk van hoe mensen een pakket ophalen, zien we dat consumenten steeds vaker kiezen voor opties die zij als milieuvriendelijk en efficiënt ervaren."
Bereikbaarheid en openingstijden als succesfactoren
Naast duurzaamheid is gemak een belangrijke drijfveer voor de populariteit van levering buitenshuis. Zo gaf meer dan de helft van de respondenten (56,5%) aan dat zij vaker gebruik zouden maken van pakketkluizen of servicepunten als deze dichterbij zouden zijn. Ook is 24/7 toegang een belangrijke factor: 60,1% van de consumenten noemt dit als motivatie om vaker te kiezen voor OOH-levering."De vraag of levering buitenshuis daadwerkelijk de uitstoot vermindert, verdient nader onderzoek," voegt Tolou toe. "Wat we wél weten, is dat het efficiënter is voor vervoerders, omdat zij meer pakketten tegelijk kunnen bezorgen, terwijl consumenten meer flexibiliteit krijgen in hoe zij hun bestelling ontvangen. Webwinkels die out-of-home bezorging aanbieden in hun checkout, spelen daarmee goed in op de veranderende wensen van de consument en blijven zo de concurrentie een stap voor.”
Over Sendcloud
Sendcloud is het complete verzendplatform voor e-commerce - waarmee retailers, marketplaces en fulfillmentbedrijven hun activiteiten kunnen schalen en een geweldige verzendervaring kunnen leveren.
De consument van vandaag wil zelf bepalen waar, wanneer en hoe hij een bestelling ontvangt. Aan hun behoeftes voldoen en toch winst te maken wordt door Sendcloud opgelost door het hele verzendproces te centraliseren en te automatiseren. Van het afdrukken van labels tot branded tracking en het retourbeheer - met Sendcloud ben je eigenaar van je verzendproces, van checkout tot retour.
Gesteund door Softbank en vertrouwd door 25.000 bedrijven in Europa, is Sendcloud op een missie om verzendproblemen wereldwijd op te lossen