Partner

1 juli 2022

Leisure & Cultuur

DUITSERS EN BELGEN: VAN HARTE WELKOM!

INTERNATIONALE CAMPAGNE ‘BRABANT. DICHTERBIJ JOU’ ZET BESTEMMING BRABANT OP DE KAART

De Brabantse toeristische sector staat voor grote uitdagingen. Het binnenlands toerisme kwam de afgelopen twee jaar dan wel min of meer noodgedwongen op stoom, het inkomend toerisme daalde. En juist een sterke groei van bezoekers van verder weg geeft de Brabantse vrijetijdseconomie een impuls.

En hoewel reizen weer in de lift zit en het aantal internationale bezoekers weer toeneemt, zijn de zorgen nog niet voorbij. De toeristische sector is nog niet hersteld van de klappen die de afgelopen twee jaar zijn opgelopen. In die jaren zagen we meer dan ooit hoe belangrijk de vrijetijdsector is voor alle inwoners. Wandelen, fietsen, ontspanning, ontmoeting en cultuur zijn geen luxe maar een essentieel onderdeel van ons leven. Om dat vrijetijdsaanbod op peil te houden zijn bezoekers van buiten Brabant noodzakelijk. Heleen Huisjes, directeur van VisitBrabant, de marketingorganisatie van bestemming Brabant, pleit er niet voor niets voor om aan de slag te gaan met de vrijetijdssector en hierin ook blijvend te investeren. Dat heeft direct impact op de leefbaarheid en de kwaliteit van de regio. En dus verschuift de focus van VisitBrabant na twee jaar ‘corona’ opnieuw naar bezoekers van buiten Brabant: de Nederlander en vooral de Belg en de Duitser. Barbara Berkhout, projectleider campagnes bij VisitBrabant, geeft ons een kijkje achter de schermen.

Vlamingen zijn heel bescheiden. Het is belangrijk een relatie met hen op te bouwen en niet te assertief te zijn.

Van ‘binnen’ naar ‘buiten’
In de afgelopen twee jaar heeft VisitBrabant vooral aan de inwoners van Brabant laten zien hoe mooi Brabant is. Je hoeft niet ver te reizen om verrast te worden, om verhalen op te halen en om fijn herinneringen te maken. Visitbrabant richtte zich vooral ook op de Nederlander, want reizen naar het buitenland werd beperkt en Nederlanders herontdekten hun eigen land. VisitBrabant liet zien waarom Brabant de ideale bestemming is voor een weekendje weg of vakantie in eigen land en zette de Brabantse vrijetijdsondernemers in de spotlight. Letterlijk met een knalrode pijl. En hoewel de grenzen gesloten waren, hield de organisatie Brabant als vakantiebestemming ook in die lastige periode wel op het netvlies van potentiële toeristen uit Duitsland en België. Via publicaties en foto’s in diverse media en op social media bijvoorbeeld, bood VisitBrabant ‘inspiratie voor later’. Voor als de grenzen weer open gingen en mensen weer onbezorgd op vakantie konden naar het buitenland. Want juist voor de Belgen en de Duitsers is Brabant een hele interessante regio als bestemming voor een weekendje weg. “Belgen en Duitsers zijn graag geziene gasten. Ze zijn heel loyaal en komen bij een positieve ervaring graag terug. En – niet onbelangrijk – ze geven meer geld uit dan een Nederlander als ze op vakantie zijn. En dat geeft de vrijetijdssector de impuls die zo hard nodig is”.

Een Duitser raakt geïnspireerd door hele andere bestemmings- foto’s dan een Belg of een Nederlander. Ook het zoek- en boekgedrag verschilt. Voor een Duitser is veiligheid belangrijk. Letterlijk, maar ook figuurlijk; een Duitser weet graag waar hij aan toe is als hij op vakantie gaat.

Op maat en toekomstbestendig
Om Brabant als bestemming tussen de oren te krijgen van deze potentiële toeristen, is een meerjarige campagne nodig. Met een plan van aanpak per jaar, per land. Want zowel de naamsbekendheid van Brabant als toeristische bestemming, als de manier van oriëntatie en voorbereiding op een reis, verschilt per land. “Zo is een geografische duiding van Brabant niet nodig voor een Nederlander. Een Belg daarentegen denkt bij Brabant allereerst aan de gelijknamige regio in Vlaanderen. Het is dus heel belangrijk dat we bij de promotie van Brabant in België, altijd Noord-Brabant gebruiken én duiden dat het over een bestemming gaat in Nederland”.

Een meerjarige campagne dus. Deze komt tot stand in samenwerking met experts in Duitsland en België. Met bureaus die de doelgroep kennen, de taal spreken – letterlijk - en ook weten welke media, publicaties of acties VisitBrabant het beste kan inzetten om de juiste mensen te informeren en inspireren met het prachtige vrijetijdsaanbod van Brabant.

Thematische belevingen spreken Vlamingen aan, gekoppeld aan trends zoals selfcare en digital detox bijvoorbeeld.

Brabant. Dichterbij jou.
Onder de naam ‘Brabant. Dichterbij jou’ is deze meerjarige campagne vorige maand van start gegaan en deze loopt door tot tenminste 2024. “We benadrukken de geografische afstand tot Brabant. Letterlijk dichtbij de grensstreek Nordrhein Westfalen, dichtbij Vlaanderen en de rest van Nederland. VisitBrabant laat daarnaast zien dat het vrijetijdsaanbod in Brabant afwisselend én contrastrijk is; stad en groen, oud en nieuw, voor jong en oud. Deze diversiteit maakt Brabant bijzonder en aantrekkelijk. Bovendien ligt dat aanbod ook nog eens heel dichtbij elkaar. Je combineert juist in Brabant zo goed de bekende iconen met de kleinere parels. En natuurlijk roept Brabant ook een bepaald gevoel bij je op. Brabant is dichterbij door gastvrijheid.”

Samen maken we Brabant
Voor meer slagkracht en omdat samenwerken in het DNA van Brabant zit, werkt VisitBrabant ook in deze meerjarige campagne samen met de Provincie, Breda Citymarketing, Den Bosch Partners, EHV365, Efteling, Het Noordbrabants Museum, Kasteel Heeswijk, Libema (Beekse Bergen), RBT de Langstraat, TickettoTilburg, Van Gogh Brabant en Visit Halderberge. “Zij weten het beste wat er in hun stad, gemeente of op hun locatie te doen is. VisitBrabant bundelt deze verhalen tot één Brabants verhaal. Daarnaast bieden we aan onze ruim 275 businesspartners, allemaal Brabantse leisure-ondernemers, een extra service. Zij kunnen in deze campagne hun eigen campagnebeeld maken. Zo liften ze mee op de campagne én ze versterken de campagne. Samen kunnen we er zo voor zorgen dat we de komende jaren via verschillende middelen, media en (PR)acties nog beter op het netvlies komen van de potentiële toeristen uit Nederland, België en Duitsland”.

Natuur en gastronomie zijn de basisbehoeften van een Vlaming, geen luxe toevoeging.