20 maart 2020

Nieuws

Deze acht voordelen biedt de coronacrisis jouw bedrijf

Dit artikel is mede tot stand gekomen door de Coronakrant Door: Pieter Philippart Het coronavirus zorgt voornamelijk voor verliezers. Mensen zijn massaal ziek, ziekenhuispersoneel is overbelast, we moeten verplicht binnenblijven en bedrijven komen onder druk te staan. Maar naast al deze misère zijn er natuurlijk ook kansen. Kansen voor bedrijven en organisaties om hier beter uit te komen. Dit zijn volgens ons de belangrijkste.

1. Smeed de sterkste teams

Als maatschappij hebben we een gezamenlijke vijand en als collega’s een gezamenlijk doel, namelijk zo goed mogelijk uit deze crisis komen en zorgen dat iedereen gezond blijft. Dit zorgt voor een ongekende saamhorigheid. Zorg dat collega’s elkaar helpen, in contact blijven met elkaar en geef ruimte aan tegenslagen en verdriet. Zo kun je de komende periode de sterkste teams smeden. Pak die kans!

2. Collega’s leren elkaar beter kennen

Bij de koffieautomaat komen ze elkaar tegen, maar verder hebben ze geen idee waar die ene collega met die excentrieke broeken en weelderige haardos iedere dag mee bezig is. De coronacrisis zorgt ervoor dat collega’s die het minder druk hebben, de collega’s die overlopen kunnen bijstaan. Zo leren ze elkaar ineens beter kennen. En weten ze meteen wat de afdeling Governance, Risk & Compliance bijvoorbeeld precies doet.

3. Tijd (te) over

Van afspraak naar afspraak, het ene project is nog niet klaar of het andere begint alweer, telefoontjes, mailtjes, appjes. Iedereen heeft het altijd druk. Maar dat is nu even voorbij. Alsof de tijd even stilstaat. Dit is een uitgelezen kans om het dak te repareren. Niet letterlijk misschien, maar pak die projecten op die jouw organisatie sterker maken. Doe het achterstallig onderhoud. Centrale aansturing vanuit het management of een projectteam helpt om er lijn in te krijgen. Zo kun je een strategisch voordeel pakken ten opzichte van de concurrentie.

4. Concurrentie zit ook in een crisis

Als je bezig bent met te zorgen dat je je bedrijf overeind houdt ben je misschien geneigd het even te vergeten, maar je concurrenten worstelen met hetzelfde. Een eventuele economische crisis die volgt uit een coronacrisis is volgens economen een manier om de balans in de markt te herstellen en de zwakkere bedrijven uit de markt te halen. De concurrentie die jou de afgelopen jaren het ondernemen lastig heeft gemaakt met een keiharde prijsstrategie? Die krijgt nu waarschijnlijk de hardste klappen.

5. Sla je slag op de arbeidsmarkt

Een maand geleden leek het nog alleen maar te gaan over ‘the war on talent’ en nu gaat het over werktijdverkorting. Zo snel kan het gaan. Maar vergeet niet, dat talent is nog steeds schaars. Alleen is niemand er nu mee bezig. Ondanks de financiële risico’s die personeel in deze tijd met zich meebrengt, is nu wel het moment om je slag te slaan. Zeker als je als bedrijf gezond bent. En die sollicitatiegesprekken dan? Die kunnen ook prima online.

6. Nieuwe manieren van werken

Het nieuwe werken, problemen met de kantoortuin, woon-werkverkeer en werken op afstand. Allemaal onderwerpen waar we al jaren over praten maar nooit echt goed mee aan de slag zijn gegaan. Tot nu. Iedereen werkt massaal thuis en we ondervinden aan den lijve hoe handig Microsoft Teams is, hoe je een goede thuiswerkplek inricht en hoeveel tijd het scheelt als we niet meer hoeven te reizen. Zullen we afspreken dat we dit niet meteen vergeten als de crisis voorbij is?

7. Weg met onnodige ballast

Het is misschien een cliché, maar je gaat pas waarderen wat je hebt als je het mist. Dat geldt ook omgekeerd. Dingen waarvan je eerst dacht dat het cruciaal was voor je bedrijf blijken ineens toch niet zo belangrijk. Bedrijfsprocessen worden efficiënter, vergaderingen korter en heisessies minder.

8. Bespaar kosten

Natuurlijk kost de coronacrisis vooral geld. Heel veel geld. Maar het bespaart ook geld. Nu kantoren sluiten zijn er geen kosten voor gas en elektra, koffie en thee, lunch, kilometervergoeding en wc-papier. Ook het internetabonnement kan voorlopig even teruggeschroefd worden. Welke voordelen van de coronacrisis zie jij voor jouw bedrijf?

Gerelateerd