Partner

13 oktober 2021

Tech, Ict & Smart

DEITY brengt als eerste een PWA naar de APP Store

Eindhoven, 13-10-2021 - DEITY heeft haar demoshop, gebaseerd op PWA, gelanceerd in de iOS/Apple App Store. DEITY, een Nederlands bedrijf dat een middleware en PWA platform voor Headless / Composable Commerce biedt aan internationale ecommerce spelers, was hiermee de eerste partij die dit voor elkaar kreeg. Dit nieuws zal de PWA gemeenschap doen opveren, want hiermee is het bewijs geleverd dat PWA en Apple niet langer onverenigbaar zijn.

Medeoprichter Jamie Maria Schouren: “Progressive Web Apps (PWA’s) worden langzamerhand mainstream: iedereen in het ecommerce landschap is het inmiddels eens over de voordelen ervan. Laadtijden gaan gemakkelijk met 300% omlaag, terwijl de conversie en sales juist enorm stijgen door de native-app achtige functionaliteit, zoals push notificaties en offline toegankelijkheid. Geen wonder dat toen we onze PWA library in 2018 lanceerden, als een van de eerste en meest omvangrijke PWA toolkits in zijn tijd, we binnen een paar maanden over de 150.000 downloads zaten. En nu hebben we dus weer een scoop: we hebben onze demoshop, gebaseerd op onze eigen PWA toolkit, als eerste bedrijf ooit, naar de iOS App Store gebracht.”


Waarom is dit zo belangrijk?

Een van de belangrijkste redenen dat de adoptie van PWA nog wat geremd wordt, ondanks de onmiskenbare voordelen, is dat het native apps niet kan vervangen. Google en Microsoft waren er relatief snel bij om PWA’s als zodanig te accepteren in hun Google Play en Microsoft Store. Maar Apple staat dit niet toe voor haar App Store. Dit betekende, tot nu toe, dat elke serieuze ecommerce partij een aparte iOS app moest ontwikkelen en onderhouden. Maar wat als dat niet meer nodig is? Dan kan je gewoon één applicatie bouwen, een PWA, die al je klanten kan bedienen, met al hun verschillende apparaten en browsers. Eén applicatie die niet alleen toegankelijk is vanaf het web, maar ook via alle native app stores. Dit zou zorgen voor een harmonieuzere gebruikerservaring, waarvoor ook nog eens significant minder development tijd voor ontwikkeling en onderhoud nodig is. De droom van elke ecommerce CEO!


De visie van Steve Jobs

Jamie vervolgt: “Wij zijn de eersten die een PWA naar de iOS/Apple App Store brengen, maar daarbij hebben we ons laten inspireren door Steve Jobs zelf. Toen hij de iPhone lanceerde, in 2007, vertelde hij daarbij dat developers hun software gewoon in de web browser konden ontwikkelen. “You’ve got everything you need if you know how to write apps using the most modern web standards to write amazing apps for the iPhone today”. In die tijd echter hadden web apps nog serieuze belemmeringen op het gebied van prestaties en functionaliteit. Dus Steve Jobs heeft zijn eigen visie nooit werkelijkheid zien worden. Maar nu, met PWA als de nieuwe web standaard, hebben wij zijn visie weer tot leven gewekt en laten uitkomen.”


Een grote sprong in de adoptie van PWA

Een nuance is belangrijk om te maken: Apple staat nog steeds geen PWA als zodanig t stelt Apple: “Je app moet features, inhoud en UI hebben die een herverpakte website overstijgen. Als je app niet bijzonder nuttig, uniek of “app-like” is, dan hoort deze niet thuis in de App Store.” Ook DEITY had wat tijd nodig om uit te vinden hoe ze aan deze voorwaarden konden voldoen. Maar uiteindelijk bouwden ze een app die in haar kern de PWA demoshop is en die toegelaten werd tot de App Store. Met die prestatie bewezen ze dat het onmogelijke soms toch mogelijk is. Op dit moment werken ze samen met een grote klant om nog een stapje verder te gaan: het lanceren van een grote webshop, met hoge volumes aan bezoekers en transacties, als PWA in de App Store. Jamie, tot slot: “Met deze zet hopen we anderen ook te inspireren om grenzen te verleggen en samen een geweldig ecommerce ecosysteem te bouwen.”