23 april 2024

Innovatie & DuurzaamheidTech, Ict & Smart

De toekomst van e-commerce uitgelegd

Het is interessant om naar de statistieken van het CBS te kijken als het gaat om online winkelen in 2023. Waarom 2023? Welnu, de cijfers van 2024 zijn nog niet volledig, aangezien dit jaar nog in volle gang is. Uit de cijfers van 2023 blijkt dat 78 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder dat jaar iets online heeft gekocht. Het gaat dan overigens niet alleen om goederen, maar bijvoorbeeld ook om digitale producten zoals online spellen, e-books, betaalde apps en ga zo maar verder. Dit is een stijging van 2% ten opzichte van 2022. Dit lijkt misschien weinig, maar het gaat dan maar om een jaar.

Als je bijvoorbeeld naar de cijfers van 2012 kijkt, dan zie je dat toen slechts 46% van de mensen online een aankoop deed. Maar wat willen we dan precies met deze cijfers zeggen? Misschien is dat inmiddels al duidelijk geworden. E-commerce is hartstikke populair in deze tijd en om die reden besluiten steeds meer slimme ondernemers om een webshop te starten. Je hebt in het huidige webshopland niet alleen extreem grote webshops die miljarden omzet per jaar draaien, maar ook kleine zelfstandigen die een webshop naast hun werk runnen. Maar dan vraag je je natuurlijk ook af hoe de toekomst van e-commerce eruitziet. Veel dingen zijn natuurlijk niet te voorspellen, want de toekomst is voor een deel altijd onzeker. Toch zijn er ook zaken waarvan we weten dat het in de toekomst waarschijnlijk een grote rol gaat spelen.

E-commerce en het klimaat

Je ziet momenteel duidelijk dat er veel aandacht voor het klimaat is in de wereld van de e-commerce. Steeds meer webshops verkopen bijvoorbeeld gebruikte producten. Als je dat ook van plan bent, dan heb je goede shopware hosting nodig. Tweedehands producten zijn nu in trek, omdat niet alleen eigenaren van webshops klimaatbewust zijn, maar ook de kopers.

Ook komen er nieuwe regels voor het recyclen van productverpakkingen. De meeste producten gaan gepaard met een verpakking. Soms is de verpakking onnodig en in andere gevallen kan het verpakken een stuk duurzamer, waardoor de ecologische voetafdruk een stuk kleiner wordt. Grote bedrijven als Bol en Amazon geven al het goede voorbeeld en maken vooral gebruik van zakken, dozen en andere materialen die te recyclen zijn. Zij hebben natuurlijk diepe zakken, maar het is goed dat ze deze maatregelen nemen.

E-commerce en AI

Natuurlijk maken veel webshop-eigenaren op dit moment al gebruik van AI. Bijvoorbeeld voor het genereren van productbeschrijvingen, maar ook voor het optimaliseren van de klantenservice. Met AI kunnen webshopeigenaren de kosten minimaliseren en producten bijvoorbeeld tegen scherpere prijzen aanbieden. In de toekomst zal AI ongetwijfeld een nog veel grotere rol spelen in de wereld van de webshops.