Ga terug

12 mei 2020

Corona

De impact van het Corona viris voor Bourgini!

Nikki Ouborg oprichter van Bourgini

1. Wat was uw eerste reactie na het ingaan van de corona-maatregelen?

De corona crisis begon bij ons al eerder dan voor de meeste bedrijven in Nederland. Bijna al onze producten worden geproduceerd in het Verre Oosten, dus toen wij half januari via onze collega’s en leveranciers hoorden van het Corona virus waren onze eerste gedachten; wat gaat dit betekenen voor onze producties? Gelukkig hadden we geen grote problemen, want we zorgen er altijd voor dat er extra voorraad op de boot gaat om eventuele vertragingen na Chinees Nieuwjaar te voorkomen. Toen we dus voor het eerst van dit nieuwe Covid-19 virus hoorden, hadden we eigenlijk nog geen idee dat dit zou uitgroeien tot een nieuwe pandemi

2. Wat is de economische impact van de maatregelen voor Bourgini?

Al een enige tijd zijn alle restaurants en cafés gesloten en wordt iedereen geadviseerd om vooral thuis te blijven om de verspreiding van het corona virus te beperken. Hierdoor willen de meeste mensen het thuis gezelliger maken en daar komt ook bij dat iedereen veel meer zelf en gezond gaat koken. Dit zien we terug in de toenemende doorverkopen van klein huishoudelijke apparatuur. Vooral juicers en blenders doen het goed voor de bereiding van gezonde sapjes. Ook onze keukenmachines verkopen we nu veel, want veel mensen zijn gezellig met de kinderen aan het bakken geslagen.

Onze Bourgini keukenapparatuur wordt het meest verkocht via de traditionele retail. In Nederland zijn de winkels open gebleven, maar in het buitenland niet altijd. Dit heeft uiteraard een negatieve impact op onze verwachte groei die we wilden behalen in het buitenland. Gelukkig zien we wel dat de verkopen van onze producten bij o.a. Blokker en Bol.com toenemen, echter kan dit niet opvangen wat de fysieke retail winkels normaliter zouden verkopen. Het is dus hard werken, creatief zijn en positief blijven voor de toekomst.

3. Welke acties zijn ondernomen op de coronamaatregelen?

Op kantoor hebben we de gebruikelijke maatregelen genomen zoals geadviseerd door het RIVM. Meer mensen zijn gaan thuiswerken en we hebben de mensen die wel op kantoor zijn herverdeelt over de ruimtes zodat iedereen gemakkelijk 1,5m afstand kan houden. Ook staan er verspreid over het pand dispensers om je handen te ontsmetten en ontvangen we momenteel geen klanten of relaties meer in onze showrooms. Vooral dit laatste voelt wel raar, want we zijn gewend om wekelijks klanten uit binnen- en buitenland over de vloer te hebben

4. Zijn er ook nieuwe kansen/inzichten ontstaan?

Uiteraard zijn online verkopen al jaren sterk groeiende, maar wij waren van oudsher vooral gericht op fysieke retail. Sinds vorig jaar hebben wij ook meer focus gelegd op de online winkels. De afgelopen periode (ook voor corona) zagen we de online sales steeds meer groeien en nu door corona nog harder. Dit geeft natuurlijk nieuwe kansen waar we zeker mee aan de slag gaan, maar een goede mix tussen online én offline verkopen blijft belangrijk.

5. Zal retail en/of reisbranche nog hetzelfde zijn na de Corona tijd of zullen er veranderingen komen?

Op korte termijn totdat er een vaccin is tegen corona zullen er overal in de retail maatregelen blijven in de vorm van een maximaal aantal personen in de winkels, handgels etc. Ook met reizen zal men meer terughoudend zijn,  maar we denken dat zodra men weer mag reizen en zich veilig voelt, de reisbranche weer op gang zal komen. Reizen is een soort vrijheid die bij iedereen van binnen zit. Mensen zullen weer op vakantie gaan zodra het kan en ook in het zakelijk leven zijn de persoonlijke bezoeken ontzettend belangrijk. Hoe die manier van reizen er uit zal gaan zien is natuurlijk een andere vraag, want daar zullen zeker wat dingen in gaan veranderen

6. Hoe komen we als ondernemers deze crisis door?

Door positief te blijven, vooruit te kijken en vooral creatief te zijn. Dit zijn de meest belangrijke tijden om je ondernemerschap te laten zien. Het is ook juist nu zo belangrijk om te communiceren en anderen te helpen. We zien sinds de start van de corona crises heel duidelijk de bereidheid van mensen om andere te helpen. Er zijn zo veel mooie initiatieven ontstaan variërend van boodschappen doen voor zieken die deur niet uitkunnen tot kaartjes schrijven voor mensen in verzorgingshuizen om te laten weten dat er aan ze gedacht wordt. Daarnaast zijn er zoveel beroepsgroepen die nu juist extra hard werken om Nederland draaiend te houden van de vakkenvullers die overuren maken tot de leraren en leraressen die proberen om online hun kinderen toch les te geven. Om deze mensen te bedanken zijn ook wij samen met Fruit Op Je Werk, Blokker en Princess Traveller de actie ‘Boost Jouw Kanjer’ gestart. Hierbij kan men ‘kanjers’ nomineren die nu extra hun best doen om Nederland draaiend te houden. Elk week kiezen we 50 winnaars en die krijgen dan een gezond boost pakket met daarin een Bourgini juicer of blender en een fruitbox vol met lekker, gezond fruit van Fruit Op Je Werk. Op deze manier willen al die kanjers bedanken en een podium geven, er staan echt prachtige verhalen op de Boost Jouw Kanjer-pagina! Ontzettend mooi om te zien dat er allerlei van dit soort initiatieven zijn om met zijn allen door deze vreemde tijd te komen. We wensen iedereen veel sterkte en gezondheid toe!

www.boostjouwkanjer.nl

Gerelateerd