Ga terug

1 oktober 2020

Dé checklist voor een succesvol online event.

De ontwikkelingen rondom het coronavirus hebben een grote invloed op de eventbranche. Doordat er geen fysieke events plaats kunnen vinden, moeten steeds meer eventmanagers zich in no time specialiseren om ‘professionals’ te worden op het gebied van online events. Maar hoe organiseer je een online event? Welke tools kun je gebruiken? En welke onderdelen moet je echt niet vergeten?

Checklist online events

Aangevuld met research over online events en onze eigen ervaringen bij Frankwatching heb ik een checklist opgesteld die iedere eventmanager kan gebruiken bij het organiseren van een online evenement. Wil je precies weten welke onderdelen je niet moet vergeten om jouw online event tot een succes te maken? Gebruik dan deze checklist!

Voorafgaand aan het online event

1. Bepaal de doelstellingen van jouw online event

De basis van offline en online events is gelijk aan elkaar. Zo start ook de organisatie van een online evenement met het bepalen van je doelstellingen. Deze doelstellingen gaan over het gedrag van je doelgroep, want je wil met jouw online event iets bij hen teweeg brengen. Kijk ook bijvoorbeeld voorafgaand aan het event naar het aantal bezoekers op je eventwebsite, het aantal aanmeldingen, het type deelnemers en het aantal downloads van documenten.

2. Maak een doelgroepanalyse

Verdiep je in de doelgroep door een grondige doelgroepanalyse te maken en persona’s te ontwikkelen. Probeer erachter te komen wat zij willen bereiken en hoe jij hier met jouw online event aan bij kan dragen. Kijk ook naar waar zij tijdens hun werkzaamheden tegenaan lopen en hoe jij hier tijdens jouw online evenement een oplossing voor kan bieden.

3. Stel je kernboodschap op

Formuleer voorafgaand aan jouw online event wat de kernboodschap is. In de kernboodschap formuleer je wat je bij de deelnemers over wil brengen.

4. Stel het marketingplan op

Bij live events wordt nog te vaak een event als opzichzelfstaande dag gezien. Grijp bij je online event de kans om dit anders aan te pakken. Zorg voor een doordachte flow, maak je publiek warm met inhoudelijk sterke content vooraf, verleid ze om dat ticket te scoren!

5. Kies een tool

‘Normaal’ koos je als eventmanager een locatie voor je event op basis van ligging, bereikbaarheid en uitstraling. Dat valt weg als je een online event organiseert. Dan zoek je de beste online omgeving. Bedenk bij het selecteren van de juiste tool goed welke techniek belangrijk is voor jouw event. alleen een livestream? Of wil je ook de evenementbeleving creëren met een volledige online omgeving met programma’s, interactie en aandacht voor sponsors

Wil jij meer van deze tips, lees dan verder op frankwatching.com

Gerelateerd