Ga terug

5 januari 2021

LifestyleCorona

‘Coronaportretten’ gebundeld in boek voor het goede doel

Fotografe Ellis Rijkers uit Sint-Oedenrode maakte van 14 april tot en met 1 juli elke werkdag belangeloos een ‘coronaportret’ van een inwoners uit Meierijstad. Tekstschrijfster Hubertine van den Biggelaar maakte daar eveneens belangeloos treffende teksten bij. De serie ‘Hoe gaoget mi oew? is nu gebundeld in een boek, waarvan de opbrengst helemaal naar het goede doel gaat.

De portretten waren te volgen via de website, app en social media van Omroep Meierij. Daar kwamen veel reacties op. Dat bracht Ellis op het idee om een boek te maken waarbij de opbrengst 100% naar lokale activiteiten gaat waaruit ouderen en gehandicapten troost, hoop en plezier kunnen halen. “Persoonlijk vond ik het schrijnend om te merken dat vooral bejaarden of mensen met een beperking tijdens de intelligente lockdown sociaal geïsoleerd waren,” motiveert Ellis haar idee.

Praktische steun

Hubertine wilde meteen, net als Ellis, het boek belangeloos voor het goede doel maken. Ellis: “Maar dat konden we niet alleen. Om onze droom waar te maken, hadden we hulp van anderen nodig. En die kregen we spontaan van alle kanten. Wat wonen er een hoop mooie mensen in Meierijstad! Grafisch ontwerper Connie Smits bood aan om belangeloos het boek vorm te geven. Dat vonden en vinden we heel bijzonder. Daarmee bleven alleen de kosten over om het boek te drukken. Het Rabo Dichtbij Fonds gaf ons een stevige financiële basis met een bedrag van maar liefst 2.500 euro. Dat gaf ons de energie om bedrijven te vragen om ons boek te sponsoren. Dat lukte, want we kregen bijdragen van een flik aantal organisatie. Daarmee kwam onze droom uit: een mooi boek uitgeven waarvan de opbrengst compleet naar het goede doel gaat.”

Bedrijf met een gouden hart

Ellis en Hubertine troffen bedrijven die meteen hun initiatief wilden ondersteunen. “Een aantal bedrijven steunde ons in natura, zoals grafisch vormgever Connie Smits en Videobedrijf Emile Kalmann. Verder konden we rekenen op financiële steun van De Goedboekendrukker, Rabobank Hart van de Meierij, Wilma van Casteren Uitvaartzorg, Bricol Bouwbedrijf, Emvo Techniek, Unispect B.V Hellings Machinebouw, Goossens Holding, Van Happen Containers, Pr8ontwikkeling, TVE Reclameproducties en MBI B.V. Stuk voor stuk bedrijven met een gouden hart die ondanks de economische malaise toch geld wilden doneren.” Inmiddels zijn 2500 exemplaren van het boek gedrukt. De eerste exemplaren werden uitgereikt aan Jan de Vries, hoofdredacteur van Omroep Meierij, Kees van Rooij, burgemeester van Meierijstad en Petra van de Laar, van het Rabo Dichterbij Fonds. Het boek is ook als relatiegeschenk te bestellen via hoegaoget@gmail.com