21 november 2023
đContinu vernieuwen is de nieuwe normđš
Veel bedrijven groeien wel, maar ze ontwikkelen zich niet. Of verkeerd đ€. Ze groeien eigenlijk achteruit in plaats van vooruit â ze worden wel groter maar vernieuwen niet of onvoldoende.
Volgens Justin Jansen (hoogleraar ondernemerschap Erasmus Universiteit Rotterdam) zijn veel bedrijven nog veel te weinig bezig met hoe ze flexibeler kunnen inspelen op alle veranderingen om ons heen. Dat zouden ze wel moeten doen, omdat ze anders niet toekomstbestendig zijn đš.
Als bedrijven willen overleven, moeten ze zich in een steeds hoger tempo vernieuwenđ„, aanpassen aan een nieuwe realiteit.
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die hun werkprocessen voortdurend aan de nieuwe realiteit aanpassen veel beter presteren dan bedrijven die dat niet doen â
 - afwachten en alles bij het oude laten is risicovol en geen optie, want stilstaan is achteruitgaan.
Mooi voorbeeld is Netflix. Netflix was nét op tijd! Van succesvol dvd-verhuurder transformeerden ze naar een nóg succesvollere online streamingdienst. Inzicht en timing waren hierbij cruciaal - op basis van data en inzichten hebben ze op het juiste moment de juiste beslissing genomen om te transformeren.
Hun concurrent Blockbuster had dat ook kunnen doen, maar deed âtoo little, too lateâ đ. Blockbuster is failliet gegaan.