16 april 2020

HRM

Bouw een band op met de zzp’er!

Goed opdrachtgeverschap houdt ook in dat je een oprecht persoonlijk contact hebt met de zzp’ers waarmee je werkt. Juist tijdens de coronacrisis. Want als die straks voorbij is, zijn zzp’ers weer meer gevraagd dan ooit. Een zzp-intermediair die nu een goede band met hen opbouwt, weet hen straks ook beter te binden. Lees de column van Marcel van den Bekerom, directeur van Reijn.

Natuurlijk moet een zzp-intermediair zijn dienstverlening op orde hebben; de gebruiksvriendelijke portal moet optimale communicatie met de inleners en zzp’ers mogelijk maken, informatie direct beschikbaar, alles moet compliant zijn en de facturen snel betaald. Dat zijn de broodnodige hygiënefactoren. Maar een goede dienstverlener onderscheidt zich pas echt door een persoonlijke band met ‘zijn’ zzp’ers op te bouwen.

En dat is best een uitdaging, want de zzp’er die je administratief ontzorgt of hebt bemiddeld werkt vaak op afstand en heeft vooral direct contact over de klus met de inlener. Dus sta je als contractbeheerder logischerwijs iets meer aan de zijlijn.

Toch is dat waar wij als Reijn juist in investeren. Wij brengen het hele onboardingstraject in kaart om de inlener te ontzorgen en de introductieperiode voor de zzp’er zo soepel mogelijk te laten verlopen. Onze consultants in de backoffice zijn niet voor niets allemaal specialisten. Zij kennen de bedrijfscultuur van de opdrachtgever, hebben feeling met het vakgebied en kunnen op meerdere niveaus sparren met de zzp’ers. Zowel inhoudelijk als persoonlijk. Elke freelancer ontvangt van hen een handgeschreven kaart bij de start van de opdracht, we maken altijd eerst kennis en een paar keer per jaar ontvangt elke zzp’er een kleine attentie.

Geef zzp’ers inspraak

Om zo’n warm contact te onderhouden, moet je ook weten wat er onder zzp’ers leeft, wat hun wensen zijn, waar zij tegenaan lopen. Toen wij vorig jaar met het idee voor zzp-pannel kwamen is daar zo enthousiast op gereageerd dat binnen no time tientallen reacties binnenstroomden. Ons vaste zzp-pannel bestaat uit diverse freelancers, van beleidsmedewerkers, financials tot techneuten. Vijf keer per jaar komen wij bij elkaar om over onderwerpen te praten die hen bezighouden. Daarnaast houden wij onder al onze (850) zzp’ers regelmatig een flitsenquête. En die informatie gebruiken we vervolgens om onze dienstverlening te verbeteren en uit te breiden.

Zo blijkt beroepsaansprakelijkheidsverzekering een thema en zijn we inmiddels bijna rond met verzekeraar Alliance om een aantrekkelijk pakket hiervoor aan te kunnen bieden. Ook bestaat er behoefte aan informatie over voorzieningen bij ziekte zoals het broodfonds en dus hebben we een informatieavond georganiseerd en ook daarvoor zijn we druk bezig met het uitwerken van een aanbod.

Coronacrisis of niet, ‘zzp is here to stay’
Marcel van den Bekerom, directeur van Reijn.

Bemiddeling

Die informele bijeenkomsten zijn niet alleen heel gezellig, maar leveren ons ook waardevolle input op. Zo kregen wij van zzp’ers de feedback “jullie dienstverlening is prima, maar waarom bemiddelen jullie ons niet vaker? Dit gebeurt nu slechts sporadisch. Wij worden namelijk wel tig keer benaderd door concurrerende intermediairs.” Een goed punt natuurlijk, wij kennen immers die zzp’er en weten precies wanneer zijn opdracht afloopt. Zij stellen het blijkbaar ook op prijs als we helpen bij het vinden van een interessante volgende klus – zeker tijdens deze coronacrisis. Inmiddels is dan ook een team binnen Reijn gestart met het bemiddelen van zzp’ers. Het telkens verbreden van onze dienstverlening betekent dat wij zelf een ontwikkeling doormaken, van contractmanagement naar bemiddeling en van broker naar master vendor/ managed service provider (MSP).

Hechte zzp-community

Uiteindelijk willen we als Reijn toe naar een hechte zzp-community, zowel online als offline. Met de opening van ons nieuwe pand, als onderdeel van de Human Campus, hopen we in oktober dit jaar dit een nieuwe impuls te geven. Zie het pand als een markthal waar professionals elkaar kunnen ontmoeten, af en toe een dagje komen werken, even inloggen en gebruik kunnen maken van ons als live servicedesk. Echte co-creatie, ook fysiek bij elkaar – dat is waar wij vol voor gaan.

Coronaklussen

Natuurlijk is dat nu lastig door de coronacrisis. Op dit moment proberen wij bedrijven en zzp’ers die nu thuiszitten te helpen, bijvoorbeeld door via coronaklussen.nl ons platform aan te bieden. Er zijn gelukkig meer goede initiatieven, zoals New Heroes dat een maand lang gratis trainingen aanbiedt (exclusief voor zzp’ers die actief zijn via Reijn), om je als zzp’er te bekwamen in jouw eigen soft skills.

Coronacrisis of niet, ‘zzp is here to stay’. En dus blijven wij investeren in de relatie met onze zzp’ers. Persoonlijk, warm contact – de menselijke maat – is onze propositie die past in een fair verdienmodel. Want een ding is zeker – het gaat straks weer aantrekken, en dan worden zzp’ers alleen maar belangrijker. Door zzp’ers te omarmen en zo goed mogelijk te faciliteren hopen wij natuurlijk dat zij straks als het beter gaat ook bij ons blijven komen.

Bron: https://www.coronakrant.nl/

Gerelateerd