Dat vroeg een ondernemer gisteren aan mij, heel onverwacht, heel spontaan. Hij zei “Het gaat goed met ons, maar door de groei zijn we volgens mij onze ziel kwijtgeraakt. Het gaat te snel, er ontstaat teveel afstand. De betrokkenheid van onze medewerkers gaat hard achteruit. Ik mis de gretigheid van vroeger.”
Die woorden blijven hangen…
Te vaak zie ik bedrijven groeien, soms explosief, en wat ooit een hechte groep van gedreven mensen was, wordt een verzameling van individuen die steeds verder van elkaar afstaan. De energie waarmee het ooit begon, de passie en de drive om samen iets groots te bouwen – die lijken weg te ebben. Iedereen is druk, maar op een andere manier. Het bedrijf is veranderd, en niet altijd ten goede.
Ik sprak laatst een andere ondernemer die zich afvroeg waarom zijn medewerkers steeds meer als ‘werknemers’ voelden in plaats van als teamgenoten. Vroeger werkten ze samen aan elk probleem, schouder aan schouder. Nu is er afstand, hiërarchie, en soms zelfs een gevoel van vervreemding. De snelheid van groei heeft de menselijke maat eruit geduwd.
Een ander voorbeeld: een bedrijf waar het verloop van personeel ineens omhoog schoot. Niet omdat het werk slechter was, maar omdat de mensen het gevoel hadden dat ze niet meer gezien werden. "Ik voel me steeds meer een nummer," zei een medewerker die er al lang werkte. De groei van het bedrijf ging ten koste van de betrokkenheid. Het gevoel dat ze er samen voor gingen, was verdwenen. Het bedrijf werd groter, maar de ziel werd kleiner.
Wat gebeurt er als de verbinding verdwijnt? Als mensen zich niet meer betrokken voelen, geen eigenaarschap meer ervaren? Dan mis je iets wat je niet kunt vervangen door nóg een strategie of nóg meer processen.
Ik merk dat veel MKB-ondernemers met dit vraagstuk worstelen. Hoe behoud je de ziel van je bedrijf terwijl je groeit? Hoe zorg je dat mensen niet alleen blijven, maar dat ze nog steeds samen willen winnen?
We rennen vaak door, gericht op meer omzet, meer klanten, meer groei. Maar soms vergeten we stil te staan bij de kern. Want uiteindelijk draait het niet alleen om wat je bereikt, maar ook om hóe je daar komt – en met wie.
Ga eens terug naar die eerste dagen, toen het nog klein en persoonlijk was. Wat maakte toen het verschil? En waar sta je nu? Wat betekent "ziel" voor jouw bedrijf?
Als voormalig CEO van McDonald's Nederland en internationaal serie-ondernemer helpt en adviseert René ondernemers en managers bij het ontwikkelen en organiseren van hun groei. Hij geeft hierover ook presentaties en ‘Groeikracht’-sessies en heeft het #1 managementboek ‘Het Geheim van Groeikracht’ hierover geschreven, de engelstalige versie daarvan wordt wereldwijd verkocht als ‘The secret of BIG’. In 2025 organiseert René samen met zijn team een aantal unieke 4-daagse MKB Workations in Málaga - meer info op www.mkbworkations.nl.
Meer informatie over René op https://www.linkedin.com/in/rsavelberg/ en www.nationaalgroeiplan.nl. René is te bereiken via rsavelberg@mcsense.nl of +31 6 199 787 04