Ga terug

18 februari 2020

ALLEREERSTE BLOCKCHAIN SPAARPROGRAMMA VAN NL LANCEERT APP IN TILBURG

Retailcoin lanceert deze week in de regio Tilburg een compleet vernieuwde en functionele versie van het allereerste spaarprogramma op basis van blockchain van Nederland. Met behulp van verbeterde technologieën en nieuwe features is er een meer gebruiksvriendelijke en stabielere versie van de app ontwikkeld. In 2018 kreeg Digital MKB BV vanuit meerdere kanten de vraag of het mogelijk was retailers samen te laten werken op het gebied van sparen en belonen. Op deze manier zou de bakker direct samen kunnen werken met de kledingwinkel in dezelfde straat.  Zo delen zij de kosten maar dus ook het bereik van alle klanten. Dit was een logische vraag aangezien ze op dat moment een digitale versie van spaarsystemen programmeerden voor winkels. Stempeltjes en zegeltjes, maar dan digitaal. Dit vraagstuk leidde tot een uniek en innovatief concept: blockchain en smart contracts als oplossing voor een slimme spaarmunt die vele ondernemingen koppelt in één systeem, genaamd Retailcoin. In 2019 werden er grote stappen gezet in de ontwikkeling van het systeem en de app. Deze wordt nu gelanceerd in Tilburg.

TOEGEVOEGDE WAARDE RETAILCOIN VOOR CONSUMENTEN EN WINKELS

Wilbert van Gils, directeur Retailcoin: “Heel kort gezegd, zie het alsof je op heel veel plekken Air Miles kunt sparen. Air Miles waarmee je beloningen kunt ophalen in elke deelnemende winkel. Als consument en klant hoef je dus niet meer te kiezen uit beloningen bij die ene winkel, maar is de keuze waar je de gespaarde munten aan wilt besteden helemaal aan jou. Natuurlijk allemaal gratis en bedoeld als echte waardering van de consument voor de keuzes die hij of zij maakt. Ondernemingen waar Retailcoin gespaard zijn profiteren mee als er een beloning wordt opgehaald bij een andere deelnemer. Daarnaast profiteren alle retail- en horecadeelnemers van de zichtbaarheid bij elkaars klanten. Zodoende nemen we de twijfels en nadelen van samenwerken weg en stimuleren we een platform dat voor iedere onderneming extra waarde schept, zonder extra beperkingen. “

DE STRIJD VAN UNIEKE INNOVATIE

Wanneer je iets unieks wilt creëren en dan ook nog met een technologie die niet eerder op die manier is gebruikt, loop je soms tegen wat blokkades aan. Dat gebeurde ook bij Retailcoin. Wilbert legt uit: “Zo is het mechanisme dat wij gebruiken redelijk complex en heeft het telkens weer wat uitleg nodig. Als wij het succes bereiken dat we voor ogen hebben, zal ons blockchain mechanisme steeds meer alledaags worden en begrijpen de gebruikers écht hoe speciaal het is. Tot die tijd hebben we de uitdaging om steeds weer onze passie helder en eenvoudig uit te leggen. Ook de praktische technologie is totaal nieuw en moest nog ontwikkeld worden. Dit heeft effect gehad op onze groei. In 2018 dachten we het punt te hebben bereikt dat onze Retailcoin app in de markt gezet kon worden. Daarentegen bleek al snel dat de app heel onstabiel was, met té weinig functionaliteit en een veel te eenvoudige look en feel. We hadden echter al wel veel enthousiaste winkels en horecagelegenheden aangesloten. Op dat moment moesten we het besluit nemen om een pauze in te lassen in de groei van het platform. Geen promotie onder de eindgebruikers van de app en het logische besluit om alles gratis te houden voor de winkels en horecagelegenheden die al toe hadden gestemd om mee te doen. Als startup zijn dit zware tegenslagen, maar door wat extra inspanning en transparantie hebben we er een belangrijk leermoment van kunnen maken.” Oprichter en eigenaar van DigitalMKB, Hugo Leijtens, volgde in 2018 het BOM Investor Readiness Programma. Wij volgden hem weer in zijn ontwikkeling gedurende het traject van het programma. Lees deze blogs hier.

DE NIEUWE GENERATIE RETAILCOIN APP

Na de keuze om de groei van het platform even te pauzeren is Retailcoin verder gegaan met de ontwikkeling van een nieuwe app en customer journey. Doel: een fijne ervaring bieden aan de eindgebruikers en een reden bieden voor de winkeliers en horecaondernemers om promotie te doen onder hun klanten. Wilbert: “Dit is namelijk een belangrijk onderdeel naar succes van het gehele platform. Meer gebruikers, meer promotie, kruisbestuiving tussen deelnemers en klanten. We hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in het bereiken van dit doel, een goed werkende en functionele app. De nieuwe Retailcoin app is functioneler, stabieler en heeft een betere look en feel. Nu is de tijd aangebroken om zoveel mogelijk Tilburgers kennis te laten maken met de app en de toekomst van klantwaardering.” Je kunt de app downloaden via: https://qrco.de/retailcoin (IOS én Android) Meer info over Retailcoin voor consumenten vind je op www.retailcoin.nl/consumenten. Wil je als ondernemer participeren? Bel +31 13 208 4011 of mail naar info@retailcoin.nl