22 juni 2023

Tech, Ict & Smart

AI-revolutie: contentmarketing zal nooit meer hetzelfde zijn

Wie bij wil blijven, kan de AI-trends maar beter volgen en de kansen benutten die kunstmatige intelligentie biedt. Ook contentmarketing kan dankzij AI sneller, goedkoper en beter. Hoe gaat AI de wereld van contentmarketing blijvend veranderen en hoe kun je daar nu al de vruchten van plukken? Wij zochten het voor je uit. 
 

 
Sinds een paar maanden gaat er geen dag voorbij dat AI niet in het nieuws is. De lancering van ChatGPT eind 2022 voelde voor schrijvers en contentmarketeers als een revolutie. Met een 'briefing' van een paar regels een complete tekst genereren, het lijkt pure magie. Hetzelfde geldt voor het genereren van afbeeldingen met tools als DALL.E of Midjourney. De mogelijkheden lijken eindeloos en het einde is nog lang niet in zicht. 

Wat is AI? 
Artificial intelligence, in gewoon Nederlands ‘kunstmatige intelligentie’, is een verzamelnaam voor systemen die het denken, redeneren, beslissen en handelen van mensen nabootsen. AI-tools kunnen bijvoorbeeld informatie doorzoeken en weergeven, afbeeldingen creëren en tekst analyseren en genereren. 

Machine learning is een vorm van AI waarmee computers kunnen leren van gegevens en patronen kunnen herkennen in die gegevens, zonder dat ze expliciet zijn geprogrammeerd. Hoe meer gegevens een machine learning-model heeft, hoe beter het voorspellingen kan doen of beslissingen kan nemen. Bijvoorbeeld de uitkomst van een campagne voorspellen of het volgende woord kiezen in een gegenereerde tekst. 

Wat kun je met AI-tools? 
AI-tools creëren een totaal nieuwe wereld voor contentmarketeers. Ze maken het werk sneller, beter en goedkoper. Met slimme tools schrijf je (een deel van) je content in seconden, terwijl dat voorheen uren of dagen duurde.  

Concreet zet je de tools in voor: 

  • Contentcreatie 
    Volop in de aandacht staan AI-hulpprogramma's die automatisch tekst genereren op basis van specifieke instructies (prompts). Deze tools helpen bijvoorbeeld bij het schrijven van productbeschrijvingen, blogposts, social posts, nieuwsartikelen en andere soorten content.  

  • Spelling- en grammaticacontrole 
    Sommige tools hebben geavanceerde functies voor grammatica- en spellingcontrole. Ze analyseren teksten en markeren grammaticale fouten, spelfouten, inconsistenties en zinsconstructies die moeilijk te begrijpen zijn.  

  • Content-optimalisatie 
    Er zijn specifieke AI-tools die helpen bij het optimaliseren van content voor zoekmachines (SEO). Ze kunnen relevante trefwoorden identificeren en suggesties doen om de zichtbaarheid van de tekst in zoekresultaten te verbeteren. De tools bieden daarnaast aanbevelingen om de structuur en stijl te verbeteren. 

  • Onderzoek en feitencontrole 
    Ook bij het verzamelen van informatie kunnen AI-hulpprogramma's helpen door automatisch relevante gegevens te zoeken en te filteren uit een breed scala aan bronnen. Dit helpt jou om betrouwbare content te produceren en die te verrijken met gegevens en statistieken. 

  • Personalisatie en aanbevelingen 
    AI-tools zijn bij uitstek geschikt om content te personaliseren op basis van de interesses en het gedrag van je doelgroep. Ze kunnen gegevens analyseren, zoals demografische data, gedragspatronen en eerdere interacties, om aanbevelingen te doen voor relevante content.  

Hoe verandert contentmarketing door AI? 
AI zorgt voor de grootste verandering op het gebied van contentmarketing sinds de komst van het internet. Door snel, eenvoudig en tegen een lagere prijs content te laten genereren, krijg je, in samenwerking met creatieve professionals, betere content dan ooit. 

Content genereren wordt makkelijker, sneller en goedkoper 

Met één druk op de knop genereren de tools direct een tekst (of talloze varianten van dezelfde tekst). Dit gaat meestal binnen een paar seconden met tools die soms zelfs gratis zijn. Het verandert de inzet van de contentmarketeer, tekstschrijvers, grafisch specialisten en andere betrokkenen. Zij zullen niet langer laagdrempelige bulk-content genereren, omdat de tool dit veel efficiënter kan. Specialisten zullen hun focus verleggen, bijvoorbeeld naar het controleren en verbeteren van door AI-gegenereerde teksten of het gebruik van de juiste prompts, om AI-tools aan het werk te zetten. 
 

Let op: een belangrijke menselijke vaardigheid die AI-tools nog niet bezitten is creativiteit. De tools genereren content op basis van beschikbare data. Zelfs enorme hoeveelheden data maken een tool nog niet creatief. Ook op dit vlak wordt AI steeds beter, maar marketingspecialisten onderscheiden zich nog van AI-tools dankzij hun creativiteit bij het ontwikkelen van campagnes en content. Hun input en beoordeling zijn dan ook nog altijd onmisbaar. 

Data biedt meer mogelijkheden om te personaliseren en optimaliseren 

Wie een online advertentiecampagne wil opzetten, gebruikt data om de best presterende koppen en beschrijvingen te genereren. En wie weet welke doelgroep moet worden aangesproken, kan content op basis van data veel makkelijker personaliseren. 

Hoe kan AI helpen bij je contentstrategie? 
AI-tools zijn niet alleen geschikt om teksten te genereren op basis van prompt, ze kunnen ook tijdens het ontwikkelen van je contentstrategie bijzonder handig zijn. Denk aan de volgende toepassingen.  

  • Doelgroepanalyse en personalisatie 
    Zet AI-tools in bij het begrijpen van je doelgroep en het leveren van content die precies bij die doelgroep past. Door het analyseren van grote hoeveelheden gegevens, zoals demografische data en klantgedrag, kan AI patronen ontdekken en inzichten genereren.  

  • Brainstormen voor onderwerpen, campagnes, titels en teksten 
    Vergeet lange brainstormsessies waarbij je iedereen gemotiveerd probeert te houden. Gebruik in plaats daarvan AI-tools die dat werk in een fractie van de tijd voor je doen. Vraag om suggesties voor onderwerpen, titels en teksten of zelfs complete marketingcampagnes. 
     

  • Social media-copy, offerteteksten en e-mails 
    Vraag AI-tools om geoptimaliseerde copy voor Instagram, Facebook en LinkedIn. Stem de copy af op jouw merk, op de doelgroep en op het kanaal dat je daarvoor gebruikt. Op dezelfde manier kan AI teksten voor offertes en e-mails genereren. Ook beoordelingsformulieren, beschrijvende teksten en handleidingen zijn al honderden keren geschreven, dus AI-tools weten precies hoe die goed in elkaar horen te zitten.  
     

  • Influencers en invloedrijke kanalen vinden 
    Vind veel makkelijker influencers en andere invloedrijke kanalen, gewoon door daar met AI naar te zoeken. Zo vind je in een handomdraai de beste hulptroepen om impact te maken met je content.  

 

Uitdagingen bij AI in contentmarketing 
Hoe bruikbaar AI ook is bij contentmarketing, het is belangrijk om je bewust te zijn van de tekortkomingen