Partner

2 oktober 2019

Nieuws

Aantal hotelovernachtingen in Eindhoven groeit verder

In 2018 zijn er bijna 960.000 hotelovernachtingen geboekt in Eindhoven. Hiermee stijgt voor het zesde jaar op rij het aantal overnachtingen. Dit is goed nieuws voor de stad. De Eindhovense economie groeit en de hotel- en toeristenbranche profiteren hiervan, én dragen hun steentje er aan bij. De kamerbezetting is met 76% heel goed. Het aantal hotelovernachtingen stijgt minder snel dan het voorgaande jaar; in 2018 was er sprake van 5% stijging ten opzichte van 2017, in 2017 was er nog een stijging van 15%. Alleen Rotterdam en Amsterdam kenden grotere stijgingspercentages dan Eindhoven. De stad Utrecht registreerde in 2018 een daling van 3%, Den Haag kende een stijging van net geen procent.

De trend in Eindhoven sluit aan bij de landelijke verwachting dat de komende jaren het aantal hotelovernachtingen zal groeien, maar dat het groeipercentage mogelijk iets minder is dan de afgelopen drie jaar.

Monique List-de Roos, wethouder Binnenstad & Citymarketing: “Het is fijn dat het aantal hotelovernachtingen in onze stad opnieuw stijgt. Een lager groeipercentage geeft wel aan dat we genoeg aandacht moeten hebben voor Eindhoven als bestemming voor zowel zakelijk als toeristisch bezoek. We kunnen niet achterover leunen. We moeten de komende jaren blijven investeren om onze stad aantrekkelijk te houden. Ik denk dan aan een divers aanbod van retail en horeca, voor de ongeveer 24 miljoen* bezoeken die de binnenstad van Eindhoven nu al heeft. Maar ook aan een goed aanbod van grote en kleine evenementen en een bruisend nachtleven.”

Zakelijke versus toeristische overnachtingen
De cijfers laten zien dat de verhouding tussen het aantal zakelijke en toeristische overnachtingen ongeveer 60:40 is. Deze verhouding blijft ongeveer gelijk aan vorig jaar. Eerder was er een duidelijke stijgende lijn van het aandeel toeristische overnachtingen; van ongeveer 70:30 in 2012 tot bijna 60:40 nu.

Citymarketing is teamwork
Peter Kentie, van citymarketingorganisatie Eindhoven365: “De gezamenlijk gekozen citymarketingstrategie blijft zijn vruchten afwerpen. Het heeft effect op de bezoekersstromen naar Eindhoven. De influencer campagne AnOther Citytrip draagt bij aan significante toename van Vlaamse bezoekers aan Eindhoven. Dit jaar de focus op Nordrhein-Westfalen en werken we samen met Visit Brabant. Mede door deze campagnes stijgt het aandeel buitenlandse gasten in Eindhoven naar 54%. Het inkomend toerisme in Eindhoven zorgt voor veel werkgelegenheid in deze branche, meer dan het landelijk gemiddelde. Onderzoek van Dynamic Concepts in opdracht van Eindhoven365 toont ook aan dat bezoekers tijdens evenementen in de stad aanmerkelijk meer besteden. Een verdere investering in een actieve binnenstad loont dus op meerdere gebieden. De citymarketing aanpak van Eindhoven365 wordt als strategisch teamwork uitgevoerd met het EHO (Eindhovens Hoteliers Overleg), de BIZ (Bedrijven Investerings Zone) in de binnenstad, en de gemeente Eindhoven.”

Camille Peters, bestuurslid van het EHO: “Wij zijn blij verheugd dat de gemeente zich realiseert dat een levendige en goed ontwikkelde binnenstad bijdraagt aan een fijn leefklimaat voor inwoners en tijdelijke verblijvers. Maar wij moeten waakzaam zijn. (Inter)nationale concurrentie ligt voortdurend op de loer. Stilstand is achteruitgang. Het is dus van groot belang dat de geïnde toeristenbelasting - de naam zegt het al -  ook daadwerkelijk ten volle geïnvesteerd wordt in de verdere ontwikkeling van de stad. Zowel in marketing als in langjarige evenementen waar Eindhoven zich thematisch mee kan onderscheiden. Daarnaast blijven wij als hotelbranche aandacht vragen voor de ontwikkeling van een toonaangevend congrescentrum. Wil je als stad meespelen aan de top, dan is dat een onontbeerlijk onderdeel van je zakelijk voorzieningsniveau. Ook retail en horeca kunnen hiervan profiteren en er wordt extra werkgelegenheid gecreëerd”.

* Onderzoek uitgevoerd door Dynamic Concepts consultancy in samenwerking met Zicht op Data

Meer weten over nieuws uit Brabant? klik dan op de volgende link

Gerelateerd