Partner

5 april 2023

Tech, Ict & Smart

3 manieren om uw zakelijke sociale media te beschermen tegen cyberrisico's

Sociale media kanalen zijn een essentieel onderdeel geworden van de marketing- en communicatiestrategie van de meeste bedrijven. Echter, met de groei van sociale media gebruik, zijn ook de risico's op cyberspionage, hacking en andere vormen van cybercriminaliteit toegenomen. Om uw bedrijf te beschermen, hebben wij hieronder drie tips opgesomd om cyberrisico's te beperken.

1. Wees voorzichtig met directe berichten (DM’s), concepten, oude berichten.
Bedrijven moeten voorzichtig zijn met het bewaren van gevoelige informatie in directe berichten - dit kan cyberbeveiligingsrisico’s opleveren. Mensen gebruiken vaak sociale media van bedrijven om rechtstreeks naar merken te schrijven en om hulp te vragen bij het product of de dienst van de accounthouder. Partnerschappen, zoals bijvoorbeeld die met bloggers, worden soms onderhandeld door het gebruiken van DM’s. Soms wordt tijdens deze gesprekken persoonlijke of financiële informatie gedeeld die lang na de interactie in de berichtenmap kan blijven staan. Hier kunnen indringers gebruik van maken.

Om dit risico te vermijden, moeten bedrijfsvertegenwoordigers er een gewoonte van maken om irrelevante berichten te verwijderen wanneer het gesprek is beëindigd en de informatie die het bevat niet langer relevant is. Het is ook de moeite waard om regelmatig te bekijken wat er in de map met concepten is opgeslagen voor oude berichten.

2. Bekijk oude berichten, minimaliseer reputatierisico’s
Als gevoelige of gênante informatie uit een oude post weer opduikt, kan dit de reputatie van een bedrijf schaden of zelfs leiden tot financiële verliezen. Besteed wat tijd aan het bekijken van oude berichten, aangezien deze mogelijk informatie bevatten die niet past in de huidige realiteit. Dat kan van alles zijn, van ongepaste grappen tot controversiële reclamecampagnes.

3. De potentiële keerzijde van succes
Als een organisatie een goede deal heeft gesloten, willen ze er vaak over posten. Maar ze willen ook ongewenste aandacht van cybercriminelen vermijden. Als een potentiële aanvaller weet wie uw leveranciers of contractanten zijn, kunnen ze een aanval uitvoeren door zich voor hen uit te geven of hun accounts te schenden en namens hen op te treden.

Hoe duidelijker je de structuur en werkwijze van je bedrijf weergeeft op social media, hoe makkelijker het voor daders is om deze informatie te misbruiken. Als het bijvoorbeeld mogelijk is om te traceren wie verantwoordelijk is voor de financiën, kan een aanvaller zich voordoen als een leidinggevende van deze persoon en hem proberen te verleiden om met spoed een grote som geld over te maken naar een valse rekening om een deal te sluiten of apparatuur te kopen.

Voor meer informatie: Klik hier