“Op de binnenvaart kennen wij geen file”
Jacob ‘ademt’ binnenscheepvaart. Dankzij bakken met werkervaring én een open vizier, ziet hij heel veel voordelen als het gaat om klimaat, duurzaamheid en wetgeving zoals de CSRD. “We kunnen met de Anda, ons schip, het wegvervoer van 156 vrachtwagens vervangen. Zonder file. Dat scheelt wachttijd én CO2-uitstoot. De binnenscheepvaart kan het fileprobleem oplossen. Daar kan iedereen lol van hebben.”
Al van jongs af aan is Jacob Verdonk betrokken bij de binnenscheepvaart in Europa. Met zijn schip de Anda, een schip van 135 meter met een laadruim van 105 meter, vaart hij wekelijks via de binnenwateren van Nederland en België naar Duitsland. En weer terug.
Strak plannen
Binnenschipper zijn is een leefstijl. “Het geeft je vrijheid.” Mijn manier van werken en leven kent een dunne scheidslijn. We wonen op de Anda. Samen met mijn vrouw en kinderen. Dat vind ik heel fijn en dat mag wat mij betreft zo blijven. Samen met een team van twee kapiteins en drie matrozen werken we 24/7. Dit team geeft ons als gezin de ruimte om af en toe van het schip af te gaan. Het schip vaart een vaste lijndienst. Een goede planning is belangrijk. Alleen met een strakke planning kunnen we ervoor zorgen, dat iedereen op tijd zijn spullen heeft. Zo plannen we de opdrachten, roosteren we het personeel in en stemmen we ons eigen leven af om op tijd te kunnen bevoorraden, te lossen, laadplannen maken en weer te bevoorraden, alles op de juiste plek, in de juiste haven in Europa. Ondertussen varen we heel Europa door, op gezette tijden. Planning is de basis van ons werk. Zeker nu de beveiliging in havens strenger is dan ooit. Dat kost ook tijd.”
Schone scheepvaart
“Met de Anda vervoeren we vanalles: containers, graan, constructiedelen, noem maar op. Eigenlijk vervoeren we alles, zolang het niet vloeibaar is.” De Anda is in 2009 gebouwd. “Toen we besloten te investeren in een nieuw schip hebben we meteen onderzoek gedaan naar hoe we het schip zo duurzaam mogelijk konden maken: kunnen we volledig elektrisch varen, gaan we voor een hybride vorm? Is waterstof een optie? Elektrisch of waterstof, beide opties bleken financieel niet haalbaar. We kozen voor een roetfilter en een katalysator. Hierdoor hebben we onze uitstoot gereduceerd naar het niveau van het verbruik van een Vito-bus. Flinke aanpassing dus. Wij hebben ons bedrijf steeds aangepast aan de veranderende vraag in de transportsector. Waaronder dus aanpassingen voor grotere duurzaamheid tijdens het vervoer. Daarnaast kunnen we een hoger tonnage vervoeren en zo organiseren we efficiënter vervoer van grote hoeveelheden aan producten van de klant”. En met trots: “We kunnen stellen dat wij met de nieuwbouw van de Anda in 2009 – toen – het schoonste binnenvaartschip van Europa hadden. Anno nu hebben de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid ons ingehaald.”
Duurzaamheid
“Onze jarenlange ervaring, ambitie, want ambitieus dat zijn we! – en goed georganiseerde bedrijfsvoering, zorgen ervoor dat opdrachtgevers ons zien als een professionele partner voor vervoer van goederen over water. Daar hebben we heel hard voor gewerkt. En omdat we zo serieus met ons werk bezig zijn, blijven we continu ‘wakker’. Dat zorgt ervoor dat we kritisch blijven op ons werk en we meedenken over maatschappelijke thema’s, zoals de klimaatverandering, het fileprobleem en de economie. Ook daarover hebben we onze mening. Niet per se kritisch, maar meer oplossingsgericht. Zoals de CSRD, onze aanpak werkt natuurlijk enorm in ons voordeel. Klanten die met ons als leverancier in zee gaan, voldoen direct aan de ketenrichtlijnen voor de CSRD.
Lobby
“Ik praat graag mee in de lobby om voertuigen van de weg te halen en te vervangen door vervoer over water. Deze lobby binnen de Topsector Logistiek loopt al behoorlijk lang, maar we krijgen nog te weinig voet aan de grond, vind ik. De ideeën die we hebben zijn hartstikke goed, maar blijkbaar spelen er nog andere belangen. Wat mij betreft is de binnenvaart een uitstekend alternatief voor het wegvervoer. Al die tijd die je kunt besparen door niet in de file te staan, levert veel op. De wachttijd in de file, die haal je nooit meer in. Ik daag betrokkenen en geïnteresseerden uit om met me in gesprek te gaan. Niet via de vrachtmakelaars, maar rechtstreeks met de binnenvaartschipper. We hebben serieuze en haalbare oplossingen te bieden!”
Meer info: www.mcs-anda.nl