19 mei 2022

blog

Je geeft ze liever de schuld: je spraakzame collega, de Teams-pop-ups op je scherm en je telefoon, die je constant waarschuwt dat iemand je aandacht nodig heeft. Concentratiemoordenaars

Opgaan in een werk wanneer je aandacht herhaaldelijk wordt afgeleid door een nieuwe 'rush' van storende geluiden op de achtergrond. Dat is echter slechts een deel van het probleem; naast de uiterlijke afleiding is er ook interne afleiding. Iets wat veel te veel kenniswerkers niet onderkennen. Want het is niet zomaar een telefoontje of een vraagje hier en daar... Ook je eigen ideeën en voorgevoelens zorgen ervoor dat je niet kunt werken. En als je er niet over nadenkt, kun je naar tal van rustige omgevingen staren en toch afgeleid worden. Elimineer daarom beide afleidingsbronnen. Met zowel uiterlijke als interne invloeden. En keer dan terug naar je concentratiebubbel. Je krijgt niet alleen veel meer gedaan, maar je doet het ook minder gestresst.

Creëer duidelijkheid om weerstand weg te nemen.
Het is simpel: als je met lichte (of zelfs grote) tegenzin aan een project werkt, zal je constant excuses vinden om iets anders 'voor een tijdje' op te nemen, of, erger nog, het naar het 'Land van Oneindige Productiviteit' te duwen (of morgen'). De verklaring is simpel: je houdt niet van het werk, vindt het eng, of weet gewoon niet waar te beginnen.

Je krijgt niet alleen niets, maar je hebt ook ruimte om je te laten afleiden. Je kunt die factor op zijn minst elimineren door voldoende en ondubbelzinnige uitleg te geven voordat je begint.

Daarom doe je het.
Je neemt even de tijd om duidelijkheid te scheppen voordat je aan die concentratietaak begint. Denk je niet? Dan zal je merken dat je af en toe je baan moet stopzetten vanwege interne afleiding. "Wat was het ook alweer?" "...had ik mijn baas daarvoor niet moeten bellen?" of "... oef, wat is er in godsnaam gebeurd?" Laat ik dat later afmaken."

Overweeg in plaats van te anticiperen wat de details van het werk zijn:

• Wat is er precies nodig?

• Is er een tijdslimiet?

• Welk resultaat streef je naar?

• En welke acties moet je ondernemen om daar te komen?

• Meer specifiek, wat is de eerste stap die je moet zetten?

Schrijf dit desgewenst voor jezelf op een vel papier en schrijf meteen op hoe lang je je kunt voorstellen dat je gelijk bent. Dit zal je helpen bij het plannen van jouw werk in de toekomst.

Rust kan ontstaan ​​door praktische ideeën.
Als je weet waar je aan gaat werken, kun je je aandacht misschien verbeteren door alles voor te bereiden en te regelen. Nogmaals, om interne afleiding te voorkomen ('wanneer moest dit weer gebeuren?' en 'heb ik daar tijd voor?'), maar ook om onderbrekingen van collega's of eisen van anderen te verminderen.

Er kunnen belangrijke dingen gebeuren als gevolg van planning, omdat je dan weet waar je concentratie moet zijn en de ruimte heeft om mee te bewegen. Een klusje kan worden gebruikt om 'ja' tegen een klusje te zeggen, maar het kan ook worden gebruikt om 'nee' te zeggen als je gewoon niet in je planning zit.

Daarom doe je het.
Plan al jouw taken en plichten in één tijdbeheersysteem. Elke dag moet worden voltooid en als gevolg daarvan moeten jouw sancties worden uitgevoerd. En als dat systeem veel sub mappen, programma's en apps zou moeten bevatten? Zeker niet: één agenda en één ingevulde lijst zijn voldoende om orde te scheppen.

Wat gaat waar?

Plan afspraken en taken in die langer dan een half uur duren. Taken die je in een half uur kunt doen, worden toegevoegd aan je takenlijst.

Dan kun je plannen maken. Die hoge concentratietaak wil je zo vroeg op de dag en zo vroeg in de week mogelijk regelen (bijvoorbeeld op maandag rond 10.00 uur). Al je andere taken en verplichtingen draaien eromheen. Welkom terug: plan niet alles meteen, maar plan voor het onverwachte. Dingen gaan misschien niet altijd zoals gepland, en af ​​en toe doet zich een noodsituatie of een fantastische kans voor. Dit moet je kunnen voorspellen.

Kies voor de juiste werkomgeving
Je moet ook kritisch naar jezelf kijken: verdrink je door externe afleiding? En heb je controle over dit effect? Je denkt dat je er niets over te zeggen hebt. Vaak heb je de indruk dat je wordt geleefd door je collega's, je telefoon en een overvolle e-mailbox. "Zo werkt het hier in de buurt. Dat is de werkomgeving die hier bestaat. Ik heb er niets over te zeggen."

Jij echter wel. Aan het eind van de dag gaat het er niet om hoe moeilijk je leven is, maar over hoe productief je bent geweest.

Schakel alle waarschuwingen op al jouw apparaten en programma's uit. Geen enkel geluid zal jouw aandacht verstoren. Er is geen telefonische melding, geen Teams-chatprompt en geen inkomende e-mail.

‘’Ja, maar wat als ze mijn hulp nodig hebben?" De eerste is de situatie. 'Dringend' is een begrip, en de meeste van jouw collega's gebruiken het losjes.

Wil je weten wat 'dringend' betekent? Dat zijn de items die absoluut niet kunnen wachten en die onderbroken moeten worden als je je aan het concentreren bent. Dit is niet altijd het geval. We worden vaak lastiggevallen (of onderbreken ons werk) voor dingen die later wel goed komen. 

Je focus wordt door jou beïnvloed.
Concentratie lijkt kortstondig, maar heeft een impact. Zo bepaal je zelf waar en wanneer jouw taak wordt uitgevoerd. Vroeg in de ochtend, wanneer collega's geen harde telefoontjes verwachten, of midden in de kantoortuin? Je hebt de mogelijkheid om dit te doen. Zoals de beslissing om je telefoon uit te zetten in plaats van een paar minuten de tijd te nemen om je werk te typen: wat moet er (vandaag) gebeuren en wat is de eerste stap die ik kan nemen? Plan dat ook.

Je zal merken dat je hierdoor eindelijk kunt beginnen aan de taak die voor je ligt, geconcentreerd! 

Wat jouw methoden zijn voor die laserfocus:
1. Haal weerstand weg door duidelijkheid te scheppen: verdeel het focuswerk in fases.

2. Creëer gemoedsrust door je van tevoren voor te bereiden: plan de taak in je agenda en met je management, en maak ruimte voor onverwachte gebeurtenissen.

3. Kies de juiste dingen: ga naar een rustige plek, zet je waarschuwingen uit en concentreer je uitsluitend op belangrijke dingen.