Ga terug

18 oktober 2019

WOW, 10 jaar Playing for Success Eindhoven!

“Wij hebben al drieduizend kinderen geholpen”, zegt Berbe Jonkheer over Playing for Success Eindhoven. Het project bestaat dit jaar tien jaar en het Philips Stadion was één van de eerste locaties in Nederland waar een leercentrum werd gevestigd. Berbe Jonkheer is centrummanager en docent bij Playing for Success Eindhoven en begeleidt kinderen die meedoen aan het programma. Zij vertelt waar het project oorspronkelijk vandaan komt. “In Engeland zijn we met verschillende partijen, waaronder SKPO, SALTO, Lumens en PSV die nu het stichtingsbestuur vormen, gaan kijken bij een voetbalclub waar het project al draaide. Daar zagen wij dat het project een combinatie was tussen welzijn, onderwijs en topsport. Dat idee hebben wij naar Nederland gehaald en zijn toen gestart in Eindhoven en Zwolle. Vandaar ook dat de projectnaam in het Engels is”, zegt ze lachend.   WOW-locaties Jonkheer legt uit wat voor project Playing for Success is. “Bij ons komen kinderen van 9 tot 14 jaar die `een steuntje in de rug` kunnen gebruiken op sociaal emotioneel gebied, bijvoorbeeld voor het vergroten van zelfvertrouwen. Leerkrachten van scholen geven de kinderen op en deze gaan dan twaalf weken na schooltijd bij ons aan de slag om hier aan te werken. Dat gebeurt op WOW-locaties, zoals het Philips Stadion en het Parktheater. Dat zijn voor kinderen stimulerende leeromgevingen. Ze doen bijvoorbeeld activiteiten in ons leercentrum in het stadion, maar ook in het PSV Museum en de kleedkamer.”  Individuele aandacht kind Wanneer de kinderen bij Playing for Success zijn, krijgen zij individuele aandacht. “Daar ligt ook de essentie voor ons, dat ieder kind zich gehoord en gezien voelt. Vandaar dat we veel in kleine groepjes werken. Dit alles onder begeleiding van 1 vaste docent en met stagiaires als coach. Die visie was er tien jaar geleden al en nog steeds staat de één-op-één aandacht centraal”, vertelt Jonkheer die zelf al een paar jaar werkzaam is bij Playing for Success Eindhoven. “Toch zijn er ook dingen veranderd in die tien jaar dat we bestaan. Een voorbeeld hiervan is dat we nu met de kinderen in een digitale leeromgeving werken. In het verleden werkten wij met werkboekjes.”, vervolgt Jonkheer.  Klassentrajecten Naast dat kinderen individueel aan de slag gaan, is het ook mogelijk om als klas mee te doen. Jonkheer vertelt hoe dat werkt. “Soms loopt het in een klas niet zo lekker in de omgang met elkaar. Onder schooltijd komt de klas naar het leercentrum en wij proberen dan een positiever klimaat te creëren. Dit doen we door onderwerpen en patronen bespreekbaar te maken met de klas en actief samen te werken tijdens uitdagende activiteiten in het Philips Stadion.”  Maatschappelijk Betrokken Platform In de loop der jaren hebben al zo’n drieduizend kinderen meegedaan aan Playing for Success . “Dit resultaat hadden we zonder de bijdrage van onze partners niet kunnen behalen. Zij hebben een groot aandeel in ons succes. Een partnerschap stelt organisaties in staat om zich te associëren met het merk Playing for Success Eindhoven. Hiermee kunnen zij hun maatschappelijke betrokkenheid tonen, hun merkmeerwaarde vergroten en het belangrijkste, kinderen voorbereiden op hun toekomst. Hoe mooi is dat!”  Meer informatie of partner worden, kijk op www.playingforsuccesseindhoven.nl

Gerelateerd