23 februari 2023

mobiliteit

Volkswagen Group Technology gaat complete aandrijfsystemen voor elektrische auto’s ontwikkelen

  • Technologiedivisie ontwikkelt in de toekomst naast het accupakket en de elektromotor ook pulsomvormers en warmtemanagementsystemen

  • Opnieuw laat Volkswagen Groep zien vol in te zetten op elektrificatie

  • Ontwikkeling complete aandrijflijn zorgt voor kostenbesparing en tot 20 procent meer efficiency

Tijdens Tech Day 2023 blikt Volkswagen Group Technology vooruit op innovaties voor elektrische auto’s op het gebied van batterijsystemen, laadtechnologie en elektronische componenten. Daarbij ligt de focus op de ontwikkeling van de aandrijfsystemen van de toekomst. Volkswagen wil voorop lopen bij de ontwikkeling van elektrische mobiliteit en gaat voortvarend te werk.

Naast batterijsystemen en elektromotoren ontwikkelt Volkswagen voortaan zelf ook pulsomvormers en warmtemanagementsystemen. De gecombineerde ontwikkeling van het volledige aandrijfsysteem biedt de Groep aanzienlijke kosten- en efficiencyvoordelen: een efficiencyverbetering tot 20% is alleen al mogelijk door een optimale combinatie van individuele componenten.

“Dankzij de omvang, breedte en in-house expertise van de Volkswagen Groep kunnen we gebruikmaken van enorme schaalvoordelen. Niet alleen onze klanten profiteren hiervan, ook onze modellen worden er nog beter door”, verklaart Oliver Blume, bestuursvoorzitter van de Volkswagen Groep.

Thomas Schmall, Volkswagen Groep bestuurslid voor technologie, sluit zich daarbij aan. “Als Groep streven we naar technologisch leiderschap, ook in e-mobility. Op dit gebied vertrouwen we eveneens op onze interne knowhow. Na batterijcellen en elektromotoren gaan we ook de ontwikkeling van pulsomvormers en warmtemanagementsystemen zelf invullen.”

‘Designed by Volkswagen’ 

De pulsomvormer is het brein van de elektrische aandrijflijn en is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de efficiency en prestaties. Voor de eerste ‘pulsomvormer – designed by Volkswagen’ hebben de engineers de hardware en software vanaf de basis compleet nieuw ontwikkeld. Dankzij het modulaire principe van Volkswagen’s ID.-modellen kan die technologie vervolgens breed worden toegepast: in basismotoren tot in sportwagens met een vermogen van 500 kW en meer. De technologie wordt momenteel ontwikkeld voor serieproductie en kan voor de volgende MEB-generatie al worden gebruikt.

Schaalvoordelen

Voor de warmtemanagementsystemen werkt Volkswagen aan compleet nieuwe oplossingen. Een groot aantal individuele modules en lange-slangkoppelingen worden in de toekomst vervangen door een extreem compacte, geïntegreerde warmtemodule. Die stuurt de volledige airconditioning aan – inclusief die voor het hoogvoltage accupakket – en heeft daarmee een enorme impact op de actieradius en snellaadmogelijkheden van de auto. Bovendien is de nieuwe all-in-one module aanzienlijk lichter, robuuster en efficiënter dan de huidige systemen. Naast efficiency ligt de belangrijkste focus bij de ontwikkeling van alle aandrijfcomponenten op schaalbaarheid. Want grote schaalvoordelen beperken de kosten.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.