VisitBrabant en BrabantSport begonnen ooit vanuit dezelfde gedachte: een brug bouwen tussen de overheid en de maatschappij. De ene vanuit de leisure, de andere vanuit de sport, twee branches die heel veel raakvlakken hebben. De directeuren van beide organisaties, Heleen Huisjes en Michel Reinders, vertellen over hun samenwerking met dat ene zelfde doel: Brabant op de kaart zetten. De Vuelta van deze zomer was daarvan het lichtende voorbeeld. ‘Het is soms moeilijk voor verschillende instanties en bedrijven om over de grenzen te gaan. Op dat kruispunt werken wij.’
Heleen Huisjes en Michel Reinders zitten tegenover elkaar in het SX-gebouw op Strijp-S. De sfeer is vrolijk. De twee directeuren van respectievelijk VisitBrabant en BrabantSport praten druk na over de Vuelta, dat op deze middag nog maar een paar dagen achter hen ligt. De glimlach is steeds hun metgezel; wat was het een mooi evenement en wat liep alles gesmeerd.
De Spaanse wielerronde die dit jaar in Utrecht startte en door Brabant toerde, is hét voorbeeld van hoe de twee organisaties elkaar versterken. VisitBrabant doet dat vanuit de vrijetijdsbranche, BrabantSport vanuit de sport. Beide hebben dus een maatschappelijk doel, met daarbij een andere insteek. Maar juist omdat hun taak in het zowel verbinden als aantrekken van de maatschappij ligt, is er in de praktijk veel overlap. En zo bundelen de teams regelmatig hun krachten.
Mammoettanker
Beide organisaties zijn nog jong. VisitBrabant is acht jaar oud, BrabantSport slechts vijf. En ze ontstonden allebei vanuit dezelfde vraag: er was een schakel nodig die de overheid met de samenleving kon verbinden, op zowel sportief niveau als op economisch en maatschappelijk. Het doel voor VisitBrabant is het verbinden van partners en projecten, het versterken van de vrijetijdssector en bezoekers en bewoners verwonderen met al het moois dat Brabant te bieden heeft; met het juiste aanbod van sport, recreatie en verblijf levert het zo een bijdrage aan regionale uitdagingen zoals leefbaarheid en werkgelegenheid. Het doel voor BrabantSport is dan weer om de regio sterker te maken door sport – in de breedste zin van het woord. ‘De overheid is als een mammoettanker. Als die eenmaal in beweging is dan is-ie ook goed in beweging, maar hij kan minder goed schakelen. Onze organisaties zijn als de speedboot die nodig is om te handelen’, verwoordt Reinders het. Huisjes vult aan: ‘Daarnaast hebben wij kennis van de markt en leggen de verbinding tussen de twee. In feite zijn we tweetalig.’
Ze hebben een link met de overheid, maar met een moderner gedachtegoed: ze zijn beide zeer ondernemende organisaties die juist dicht bij zowel de ‘gewone man’ als bedrijven staat, die het ook handvaten geeft. ‘Wij bevinden ons buiten het politieke speelveld en zijn uitvoeringsgericht’, zegt Reinders. Huisjes: ‘Wij hebben niet direct te maken met alle processen en democratische besluitvormingen, maar staan er wel mee in verbinding.’
Zoef-zoef
Evenementen zijn daarvan – nogmaals – maar een onderdeel, maar ze zijn bij uitstek een voorbeeld van de kansen die ze bieden voor beide organisaties en hun doelen. ‘De Vuelta, bijvoorbeeld, is veel meer dan zoef-zoef, er flitst een peloton door de provincie’, zegt Reinders. ‘We investeren geld, inzet en tijd om te zorgen dat zo’n evenement ook maatschappelijk en economisch iets opbrengt voor Brabant.’ Zo werden side-events georganiseerd als de Dikke Bandenraces (voor de jongste fietsfans), de Onbeperkte Vuelta (voor mensen met een chronische ziekte of handicap) en lanceerde BrabantSport ‘Het rondje van’: een selectie van vier verschillende wielerroutes speciaal samengesteld door Mike Teunissen, Marianne Vos, Thalita de Jong en Yara Kastelijn. Vier van de Team BrabantSport-ambassadeurs namen de Brabander mee naar prachtige plekken in onze provincie. Dit alles natuurlijk om de sport te promoten, zoals BrabantSport dat doet, maar ook het beleven van Brabant staat centraal, en daarin komt VisitBrabant om de hoek kijken. ‘We hebben VisitBrabant nodig om een impuls te krijgen vanuit de vrijetijdssector’, aldus Reinders. Huisjes: ‘En wij gebruiken de sport om mensen aan te trekken.
Sinds corona is het aantal mensen dat fietst verdubbeld. Daar zetten we op in: Brabant is namelijk dé fietsprovincie van Nederland. We hebben een fantastisch aanbod van een mix tussen steden en groen en betrekken waar het kan de topsport daarbij om nog meer aantrekkingskracht te krijgen. De Vuelta maar ook het Team Jumbo-Visma dat het nu heel goed doet: zoals BrabantSport dat met hun ambassadeurs deed, zo ontwikkelden wij samen met hen routes die amateurwielrenners het hele jaar door kunnen fietsen en waarin ze een leuke link hebben met de voorbeelden op tv.’ Met het label Brabantse Fietscafés maakt VisitBrabant de fietsbeleving in Brabant compleet. ‘Deze horecagelegenheden met faciliteiten speciaal voor fietsers bevinden zich vaak aan of vlak bij de fietsknooppuntroutes in Brabant. De perfecte tussenstop voor wielerploegen, maar ook voor fietsers die hun elektrische fiets willen opladen of gezinnen die even willen pauzeren en genieten van die typisch Brabantse gastvrijheid. Zo beleven mensen Brabant vanaf de fiets.
Wisselwerking met bedrijfsleven
De lobby om het evenement naar Brabant te halen begon in 2016. Het doel was om 550.000 tot 600.000 mensen naar het parcours te trekken. Dat werden er … bijna 1 miljoen (!). Zonder de inzet van het bedrijfsleven was dat niet mogelijk geweest. Zo speelden verschillende aanvoerders van ambitie van BrabantSport hun rol tijdens de Vuelta: van het faciliteren van tv-schermen door de hele stad zodat de fans niet bij elkaar zouden drommen bij de start, tot de bouw van de finishstraat en het podium door het Brabantse bedrijf Movico.
Aan dynamiek in Brabant geen gebrek, en juist omdat VisitBrabant en BrabantSport daarop inzetten, profiteert ook het bedrijfsleven daarvan. ‘De vraag die bij veel bedrijven speelt, is: hoe kom ik aan talentvolle mensen?’, aldus Reinders. ‘De regio speelt daarin een grote rol. Een bruisende omgeving waar het ook leuk wonen is, biedt potentiële werknemers niet alleen op werkgebied een leuk vooruitzicht, maar ook privé. Sport speelt daarin een grote, sociale rol. Brabant is dan ook niet alleen een provincie waarvan je ziet dat er gepresteerd wordt, maar er is ook wat te beleven en mensen komen er graag naartoe.’
Ook VisitBrabant werkt nauw samen met honderden ondernemers uit de Brabantse vrijetijdssector. Met hen wisselen ze kennis uit en daarnaast biedt VisitBrabant hen dienstverlening op het gebied van marketing. Zo ondersteunt VisitBrabant deze ondernemers in onlinepresentaties en internationale zichtbaarheid én krijgen ze de mogelijkheid een rol te pakken in de (inter) nationale marketingcampagnes ter promotie van Brabant. ‘Bedrijven zijn gericht op hun eigen organisatie’, zegt Huisjes. ‘Logisch. Maar er zijn tussen al die verschillende bedrijven heel wat gemene delers waarin ze elkaar kunnen versterken. Het is voor hen een opgave om daarnaar op zoek te gaan en wij kunnen hierin een rol spelen.’ Huisjes geeft het voorbeeld van internationaal georiënteerde bedrijven. ‘Vanuit onze kennis helpen wij hen met de communicatie. Een Belg spreek je op een andere manier aan dan een Duitser en ons team biedt daarvoor de juiste teksten, de juiste beelden, et cetera.’ Bedrijven hebben vaak namelijk niet de uitvoerende kracht om over grenzen heen te gaan. VisitBrabant combineert vrijetijdsaanbod, bijvoorbeeld in een 48-uursarrangement in Brabant, en bereikt zo wél die internationale bezoeker, waarmee het de provincie als shortstaybestemming op de kaart zet. ‘Op het punt waar die grenzen samenkomen, op dat kruispunt, werken wij’, zegt Huisjes. Niet alleen tijdens de Vuelta, maar over heel de lijn. Zo maken VisitBrabant en BrabantSport Brabant samen sterker.