Ga terug
Partner

18 september 2019

Nieuws

Toerisme is geen doel op zich

De laatste tijd is er veel aandacht voor de keerzijde van toerisme: overvolle straten in Barcelona, Venetië en Amsterdam. Ook in Brabant zal het toerisme verder groeien in de komende jaren. Moeten wij ons zorgen maken? Mijn hartgrondige antwoord daarop is: nee! Maar we moeten er wel slim mee omgaan. Laten we eerst even realistisch zijn: Brabant is geen bestemming voor massatoerisme. Wij weten natuurlijk dat onze provincie de mooiste is. Maar onze gastvrije regio met relatief kleine steden en fraaie natuur trekken geen hordes vrijgezellengroepen uit Engeland of busladingen Chinezen. En dat houden we graag zo. Maar daar moet je wel wat voor doen. Brabant heeft de afgelopen jaren al geïnvesteerd in de ‘kwaliteitstoerist’. Dat klinkt een beetje raar, alsof mensen in te delen zijn in kwaliteit - wat natuurlijk niet het geval is. We bedoelen daarmee: Toeristen die je graag als gast ontvangt, omdat ze geen overlast geven als groep en juist wel geld besteden. Dat is goed voor de lokale economie én voor het vrijetijdsaanbod. Denk aan onze mooie fietsroutes, musea en restaurants waar Duitse en Belgische gasten graag voor komen, en waar ook Brabanders gebruik van maken. VisitBrabant zorgt ervoor dat Brabant juist met dát aanbod in de spotlight staat. In (inter)nationale lifestylemagazines en dagbladen en met arrangementen in reisgidsen bijvoorbeeld. Zo laten we zien dat je in Brabant moet zijn voor een hippe stedentrip, boordevol cultuur, design en gastronomie. En dat je hier binnen 10 minuten op de fiets van hartje stad in de rust van de natuur bent; alles vlak bij elkaar. En het is zelfs super urgent om te laten zien dat Brabant een heerlijke plek is om te verblijven. In de economische topsectoren in Brabant is het steeds moeilijker om personeel te vinden. Om personeel aan te trekken is de inhoud van de baan natuurlijk allereerst bepalend. Direct daarna gaat het om de aantrekkelijkheid van de plek waar je komt te wonen. Daar mogen we als Brabanders nog veel trotser over vertellen en laten zien wat we te bieden hebben. En we moeten meer investeren in de kwaliteit van het aanbod: een toerist of expat heeft een flinke wensenlijst. En uiteindelijk worden we daar allemaal beter van. Als we slim zijn….

Heleen Huisjes

Gerelateerd