16 april 2018

Leisure & CultuurLifestyle

Theater Speelhuis heet vanaf nu Het Speelhuis

In de volksmond werd het Helmondse theater al langer zo genoemd; vanaf vandaag draagt het theater ook officieel de naam 'Het Speelhuis'. En met trots! Met de nieuwe naam én grafische stijl zet het Helmondse theater een stap in de toekomst. Van 'T Speelhuis naar Het Speelhuis Het Speelhuis bouwt al anderhalf jaar hard aan een nieuw onderkomen. Het theater werd oorspronkelijk in 1977 geopend als 'T Speelhuis, op een andere locatie in de stad. Een grote brand in 2011 verwoeste het karakteristieke kubustheater, waarna het in de Onze Lieve Vrouwe Kerk (in het centrum van Helmond) werd heropend als Theater Speelhuis. Die locatie zou tijdelijk zijn, maar werd al snel omarmd door bezoekers en artiesten als hun nieuwe theater. In 2018 spoelt Het Speelhuis het drama van de brand definitief van zich af. Met de nieuwe naam en kleurrijke stijl viert het theater het heden, verleden en de toekomst. Iedere S is even veel waard Het Speelhuis bouwt aan een theater dat aansluit bij de visie van het theater op de toekomst. "Die visie komt tot uitdrukking in programmalijnen, nieuwe arrangementen en dat hebben we architectonisch weten te vertalen. In die fase ontstond ook het idee voor de nieuwe naam. Of beter gezegd we hebben de naam gekregen van ons publiek." Aldus Jochem Otten, directeur van Het Speelhuis. “We gingen tevens op zoek naar een beeldmerk dat past bij het dynamische karakter van het theater." Het nieuwe logo bestaat uit een stapeling van negen unieke S-en in even zoveel kleuren. Iedere S vertegenwoordigt een theatergenre; cabaret, muziek, beeldend theater, jeugd, toneel, muziektheater, lokaal, dans en klassiek. Dit beeld staat voor de gelaagdheid en de diversiteit die Het Speelhuis kenmerkt. "Iedere S is evenveel waard in het nieuwe beeldmerk. De rijkdom van een theater schuilt in het feit dat je er elke dag de wereld vanuit een ander perspectief mag beschouwen. Dat is een bijzondere luxe in een wereld die alsmaar lijkt te vragen om een vast standpunt in te nemen.Het fijne aan het theater is dat iedere dag juist anders mag zijn. Die dynamiek zie je terug in het spel van de gestapelde S én delevendige patronen. We blijven voortdurend in beweging." Een beeldmerk dat blijft plakken De huisstijl werd ontworpen door Studio Boot, de ontwerpstudio van Edwin Vollebergh en de uit Deurne afkomstige Petra Janssen. "Wij hebben ons laten inspireren door de Homo Ludens; de spelende mens. We hebben iedere S met de hand getekend. Daarna zijn we gaan spelen met kleur en patronen. Dit beeldmerk raak je niet meer kwijt als je het hebt gezien. Het is zelfs niet nodig om de naam er altijd bij te vermelden of de hele S te gebruiken. Delen daarvan of patronen in S-vormen zullen vrij snel herkent worden als typisch Speelhuis. Daar houden we van. Zo blijft de identiteit zich ontwikkelen."

Gerelateerd